Helt klart et vigtigt emne! Jeg beklager, at der nu kommer en lang smøre, men jeg kan ikke lade være. Og jeg håber, hvis der er andre der har lignende historie, at de om ikke andet så kan læse og mærke, at de altså IKKE er alene. Historierne skal ud.
Jeg forstår stadig ikke, at nogle kloge politikere mener, at det er pengebesparende at sende nybagte førstegangsforældre med små guldklumper hjem for tidligt. Især ikke når antallet af genindlæggelser er steget så drastisk.
Jeg fødte på Hvidovre for to år siden. Det endte med akut kejsersnit ovenpå flere dages veer, suk! Men vi fik en frisk og sund dreng.
Vi kom op på stuen kl. 5 onsdag morgen, og det allerførste jeg spurgte om var, hvor lang tid jeg måtte blive. Svaret jeg fik beroligede mig, da den venlige hvad-hun-så-end-var sagde: 'Du bliver udskrevet, når amningen kører'.
Men amningen drillede og vi kæmpede og kæmpede. Selv en garvet sygeplejerske (som skulle være rigtig god til det der med at hjælpe i gang), gav op og stak mig en flaske erstatning. Jeg havde det så skidt og lavede ikke meget andet end at tude og kæmpe.
Da vi nåede fredag morgen - altså to døgn senere (hvor amningen stadig ikke var i gang), blev vi bedt om at pakke sammen, for vi ville blive udskrevet. Det allersidste vi skulle gøre inden vi tog derfra, var at få ham vejet. Han havde da tabt 9% af sin fødselsvægt. Jeg græd som pisket og tryglede og bad personalet om at få lov at blive. Grænsen for hvad de må tabe sig er 10%. Der var ikke noget at gøre og ud røg vi.
Og så kunne jeg skrive MEGET mere om de efterfølgende dage, men jeg springer til tirsdag, blot for at nævne, at der blev vi genindlagt.
Jeg håber ikke, at jeg skræmmer nogle - det er slet ikke min mening. Jeg har dyb respekt for de førstegangsfødende, som har mod på og lyst til at tage hjem hurtigst muligt, og jeg synes da helt bestemt også, at de skal have lov. Men der skal i hvert fald også være plads til dem, som slet ikke er klar til det.
Vi var fire ud af fem i mødregruppen, som blev genindlagt på Hvidovre. Bum.
Anmeld