Jeg har prøvet to mødregrupper: Første gang var vi alle førstegangsfødende, og vi havde det virkelig fint sammen, og de fleste af os så hinanden ca. hver anden uge i et år - derefter mødte jeg den ene eller anden på gaden og fik en sludder, men så flyttede jeg, og så var det slut.
Anden gang var vi meget mere forskellige i gruppen; både første- og andengangsfødende, én havde fået hjælp til at blive gravid, én havde et for tidligt født barn, børnene var også meget spredt i alder. Der har simpelthen været meget langt mellem babyerne lige på det tidspunkt, så der var ikke noget for sundhedsplejersken at vælge imellem... Jeg flyttede, da min datter var 5 mdr., og så var det også slut med mødregruppen.
Den "mødregruppe", som jeg har holdt fast i, stammer fra et forældreforberedelseskursus første gang. Her er vi tre familier, der har holdt ved og nu ses 5-6 gange om året; vi har alle i mellemtiden fået barn nr. 2 - og så tager vi i zoo eller i svømmehallen eller inviterer til fødselsdag - eller snakker bare.
Jo, mødregrupper er gode og vigtige. Men kemi er altså utroligt vigtig - man bliver ikke bare venner af at få barn samtidigt!
Anmeld