Biologisk er spædbarnet knyttet til moren, barnet bliver født med et overlevelsesinstinkt som peger mod mad, varme og tryghed - det vil oftest være moren der kan give maden og derfor er spædbarnet helt instinktivt pejlet mod moren. Det kan vi rykke på ved far eller en anden giver flaske, og spædbarnet får erfaringen: denne luft, lyd følelse gør mig mæt. Men så længe mor ammer, så vil det primære behov opfyldes her. Jeg har det med denne diskussion som med "hen", at det er moderne problem pludselig at ville udviske biologiske forskelle.
Så kan man så spørge i et samfund, hvor vi ved baby får mad nok. Er mor og far så lige? Ja egentlig, men igen det er bare ikke os voksne der bestemmer det, det er ikke kulturen der bestemmer det, det er baby. Og baby er hverken moderne, kulturbåret eller lignende, baby handler instinktivt.
nu er mine børn 4,7 og 12 og der er perioder hvor mor er den bedste og der er perioder hvor far er den bedste. Der er situationer hvor mor er den bedste og situationer hvor det er far. Jeg og farmand har intet at skulle have sagt, vi kan opstille regler, vi kan tale, vi kan gøre det samme lige meget osv. Men det er børnene der vælger hvem de vælger til hvad.
Og så gammeldags som det end lyder, så vil jeg sige mine børn vælger mig når det handler om at krybe ind i en favn og vide helt ned til lilletåen man er elsket, det er mig de vælger når følelserne inde i dem selv bumler for hurtigt, det er mig de vælger når verden vælter mentalt, det er mig de vælger når de er meget trætte. Tilgengæld hvis de er bange for noget ydre, utrygge ved om de fysisk kan klare en situation, hvis de bliver forskrækkede osv. Så vælger de far. Det er jo fantastisk vi kan supplere hinanden og jeg er så glad for vi ikke har opstillet regler, lavet skemaer, hvad ved jeg. Men gør det intuitivt og lader børnene række hænderne ud så det er et møde mellem to mennesker og ikke en: nu skal vi udviske forskellene....
Anmeld