Overtage forældres hus??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. marts 2015

Kløver

Altså der er tvangsarv og dvs at sælges huset skal det først deles i 2 (din mor og far) de penge fra jeres mor deles ligeligt mellem søskende, din fars del deles mellem hans børn, men først når han dør. 

Der skal en advokat ind over og alle arvtagere skal ind over, da alle skal være bekendt med salgsprisen og hvordan huset sælges. De penge du evt ville spare på et fordelagtigt køb af huset, ville være penge som var blevet delt i arvepuljen. 

Ville snakke med søskende og advokat og sammen finde en løsning 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. marts 2015

modesty

Janey skriver:

Jeg er godt nok "kun" jurist og ikke advokat, men kan da give dig et par tips. Som andre skriver, kan du ikke bare overtage huset, men kan normalt købe det til 15% under ejendomsvurderingen. Hvis ejendomsvurderingen er for høj i forhold til markedsværdien af huset, kan du muligvis købe det billigere, hvis I får en mægler ud at vurdere huset, og denne giver det en lavere vurdering af markedsprisen.

Hvad din bror skal arve har ingen betydning i forbindelse med, at du køber huset, da din far jo ikke er død, og de penge du betaler for huset, træder i stedet for selve huset i den pulje, der skal deles ved arv. Og så har det alligevel lidt betydning, da det komplicerer tingene lidt, at din far sidder i uskiftet bo. Når man sidder i uskiftet bo, må man ikke forære store værdier væk, så den pris du betaler for huset, må ikke ligge langt under markedsværdien, så det kan få betydning for, om du kan følge de normale regler og få lov til at købe til 15% under ejendomsvurderingen.