Overtage forældres hus??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. marts 2015

Kløver

Altså der er tvangsarv og dvs at sælges huset skal det først deles i 2 (din mor og far) de penge fra jeres mor deles ligeligt mellem søskende, din fars del deles mellem hans børn, men først når han dør. 

Der skal en advokat ind over og alle arvtagere skal ind over, da alle skal være bekendt med salgsprisen og hvordan huset sælges. De penge du evt ville spare på et fordelagtigt køb af huset, ville være penge som var blevet delt i arvepuljen. 

Ville snakke med søskende og advokat og sammen finde en løsning 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. marts 2015

modesty

Janey skriver:

Jeg er godt nok "kun" jurist og ikke advokat, men kan da give dig et par tips. Som andre skriver, kan du ikke bare overtage huset, men kan normalt købe det til 15% under ejendomsvurderingen. Hvis ejendomsvurderingen er for høj i forhold til markedsværdien af huset, kan du muligvis købe det billigere, hvis I får en mægler ud at vurdere huset, og denne giver det en lavere vurdering af markedsprisen.

Hvad din bror skal arve har ingen betydning i forbindelse med, at du køber huset, da din far jo ikke er død, og de penge du betaler for huset, træder i stedet for selve huset i den pulje, der skal deles ved arv. Og så har det alligevel lidt betydning, da det komplicerer tingene lidt, at din far sidder i uskiftet bo. Når man sidder i uskiftet bo, må man ikke forære store værdier væk, så den pris du betaler for huset, må ikke ligge langt under markedsværdien, så det kan få betydning for, om du kan følge de normale regler og få lov til at købe til 15% under ejendomsvurderingen.

For at det ikke skal give nogle problemer i forhold til din bror, ville jeg tage ham med i processen og så er det en god idé at få en advokat ind over, da der skal skrives nyt skøde og ske tinglysning. Advokaten er også god at få ind over, da du sidder som værge for din far, så der ikke bliver diskussioner bagefter, om du har givet nok for huset eller udnyttet din position som værge.

Jeg tænker også at det kan skabe ret store problemer ift. broren da ejendomsvurderingerne (i hvert fald i hovedstaden) ofte ligger langt under markedsprisen og han derfor kan risikere at blive snydt for en del penge.

Anmeld

12. marts 2015

Elgaard73

Okay tak for svar.... men gælder det med min bror, som du skriver, også når han ikke skal arve fra min far, med kun fra vores fælles mor, som er død....?

Ja. Eftersom at din bror endnu ikke har fået sin del fra jeres mors arv, så går jeg ud fra, at I var i skifteretten da hun døde og der har skrevet under på at din far kan sidde i uskiftet bo. Altså har din far fuld råderet over jeres mors del af arven. Der kan dog gøres indsigelser hvis din far pludselig begynder at forvalte den fuldstændig ansvarsløst, men det kan man vel ikke ligefrem kalde et hussalg.

Dog kan jeg ikke helt finde ud af, om det faktum at din far har en værge, kan gå ind og spille en rolle. Man kan jo i yderste tilfælde godt sige at han jo så ikke længere kan forvalte arven fornuftigt. Men jeg ved ikke helt hvordan det hænger sammen når det kommer til det. Der vil jeg stærkt anbefale dig at få fat i en advokat.

Anmeld

12. marts 2015

Anonym trådstarter

Skouboe skriver:

Ville en løsning ikke være at leje huset af din far indtil han dør, og derefter købe din bror ud af boet?

Jo det var en god idé. ... Tak. ..

Anmeld

12. marts 2015

Anonym trådstarter

Elgaard73 skriver:

Ja. Eftersom at din bror endnu ikke har fået sin del fra jeres mors arv, så går jeg ud fra, at I var i skifteretten da hun døde og der har skrevet under på at din far kan sidde i uskiftet bo. Altså har din far fuld råderet over jeres mors del af arven. Der kan dog gøres indsigelser hvis din far pludselig begynder at forvalte den fuldstændig ansvarsløst, men det kan man vel ikke ligefrem kalde et hussalg.

Dog kan jeg ikke helt finde ud af, om det faktum at din far har en værge, kan gå ind og spille en rolle. Man kan jo i yderste tilfælde godt sige at han jo så ikke længere kan forvalte arven fornuftigt. Men jeg ved ikke helt hvordan det hænger sammen når det kommer til det. Der vil jeg stærkt anbefale dig at få fat i en advokat.

Okay super tak for råd....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.