Overtage forældres hus??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.655 visninger
24 svar
3 synes godt om
11. marts 2015

Anonym trådstarter

Nogen med viden inden for jura? Eller har erfaring med at overtage et hus?

Jeg er i den situation at min far skal på plejehjem. Min mor døde sidste år. De har et dejligt hus, mit barndomshjem, som jo så vil stå tilbage. Min kæreste og jeg vil måske gerne købe det/overtage det. Hvordan kan man gøre det? Jeg er værge for min far da han er dement..

Overtager man bare skødet og lånet, eller hvordan??

Nogle med lidt viden omkring det?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. marts 2015

An&Jo

Har du søskende??

Anmeld

11. marts 2015

Isabella_mor

I skal nok tale med en advokat.. 

Anmeld

11. marts 2015

modesty

Anonym skriver:

Jeg er i den situation at min far skal på plejehjem. Min mor døde sidste år. De har et dejligt hus, mit barndomshjem, som jo så vil stå tilbage. Min kæreste og jeg vil måske gerne købe det/overtage det. Hvordan kan man gøre det? Jeg er værge for min far da han er dement..

Normalt kan man ikke bare overtage huset nej, men købe det til en fordelagtig pris.

Anmeld

11. marts 2015

Anonym trådstarter

An&Jo skriver:

Har du søskende??

Ja har to søskende. Men kun den ene har ret til at arve fra vores mor. Det er ikke hans far. Den anden er uofficielt plejebarn og har ikke ret til at arve.

Anmeld

11. marts 2015

TNBC

Jeg mener min bror overtog min fars  hus, kan ikke huske om han ejede det eller lejede det. Men min far er så hverken død eller på plejehjem, han flyttede bare til noget mindre.

Anmeld

11. marts 2015

Mulle0802

Anonym skriver:

Ja har to søskende. Men kun den ene har ret til at arve fra vores mor. Det er ikke hans far. Den anden er uofficielt plejebarn og har ikke ret til at arve.

Hvordan arvede I efter jeres mor?

Min far døde for 10 år siden, jeg har en bror (på dåbsattesten var min far hans var, men konen havde været min far utro) længere historie. 

Min far boede sammen med hans nye kone (ikke nogen af vores mor)

Vi arvede mindst muligt efter min far, da de havde sikret hinanden og hans kone skulle arve mest muligt. Jeg skal derfor arve på lige fod med hendes to døtre den dag hun er væk herfra.

Er du sikker på der ikke er sådan et testamente, så din søskende (hvor i har samme mor) skal arve efter din far? 

Anmeld

11. marts 2015

Fremad

Uha det kræver en advokat... Det er ikke sådan lige til der er helt specielle regler.   Mht arveret, køb af familie mm... Det er et større arbejde og endnu større da det tager tid når der er andre søskende...

Den vil blive vurderet og da du er barn må du ikke købe den billigere eks.vis..

Håber du finder ud af det... Advokaten er givet godt ud... Og desuden kan jeg tilføje din far skal ha en til være værge for ham det må du ikke i sådan en sag nå han er dement...

Anmeld

11. marts 2015

Anonym trådstarter

Mulle0802 skriver:

Hvordan arvede I efter jeres mor?

Min far døde for 10 år siden, jeg har en bror (på dåbsattesten var min far hans var, men konen havde været min far utro) længere historie. 

Min far boede sammen med hans nye kone (ikke nogen af vores mor)

Vi arvede mindst muligt efter min far, da de havde sikret hinanden og hans kone skulle arve mest muligt. Jeg skal derfor arve på lige fod med hendes to døtre den dag hun er væk herfra.

Er du sikker på der ikke er sådan et testamente, så din søskende (hvor i har samme mor) skal arve efter din far? 

Nej mine forældre lavede aldrig et testamente. Jeg er den eneste der arver fra min far. Min far sidder i uskiftet bo. Dvs han overtog bare det hele da min mor døde. De var gift.

Min bror arver halvt fra vores mor, dvs. det kvarte af hvad huset er værd, hvis det blev solgt.. da resten er min arv, da han ikke arver fra min far, og jeg jo også arver halvdelen af min mors....

Anmeld

11. marts 2015

Mulle0802

Okay, jeg vil mene i skal have en advokat og en ud og vurdere huset i forhold til familiekøb, din bror skal godkende den vurdering eller bede om ny vurdering ved neutral part. Hvis huset bliver vurderet til 1 mio, skal du give ham 250.000 kr. Men om man kan arve mens de far lever, ved jeg ikke helt hvordan man gør, men kontakt evt. Gratis retshjælp i den nærmeste store by, så kan du på nogle råd inden du betaler en advokat. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.