DF: Børnefamiliers kontanthjælp er for stor

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. marts 2015

Valle81

Christina88 skriver:

Det der med at du mister tid med dine børn, det gør folk på kh altså også, da man skal i aktivering 37 timer om ugen medmindre du fejler noget, så den kan du altså godt pakke væk...

Og bare til info, er det ikke alle på kh der kan få friplads eller boligstøtte...

Hvis det giver lidt bedre perspektiv, så kan jeg fortælle, at jeg da gensidig forsørgerpligt trådte i kraft sidste år kun fik 2990.- om måneden fordi min kronisk syge mand, fik mere end 10.000 udbetalt om måneden. Vi kunne få 400.- i boligstøtte, men ingen friplads. Det var ingen fest, skal jeg hilse at sige! Havde der ikke været gensidigforsørgerpligt og de bare havde ændet på min kh efter de nye regler, havde jeg fået 5800.- udbetalt, da jeg er under 30 uden færdig uddannelse. Synes du det er for meget? Jeg ville skulle i aktivering 37 timer om ugen for det beløb og dermed arbejde mere end dig...

Ja, Jeg synes det til være rimeligt at man får, hvad der eks. svarer til en SU med mindre,.der vitterligt er noget meget til grunde for, at man ikke kan komme i gang med hentet uddannelse eller job - tænker her sygdom og lignende.

Jeg skrev ikke noget om, at folk på kontanthjælp ikke også mister tid med deres børn osv. Jeg ved godt, at der findes aktivering. Men ked også at der kan gå lang tid i mellem, og at mange aldrig kommer det.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. marts 2015

lineog4

MariaE skriver:

Kan sagtens se der er manipuleret..

Men, vi andre får ingen ydelser tip bolig, vi betaler for benzin til jobbet hver dag, vi i vores hus, betaler pt ca 60.000 årligt tilinstitutioner. Det er satme mange penge at komme af med. Muligt min årlige Indkomst er på 190.000 pt, og min mands er ca 300.000. Dvs samlet set 490.000 plus familieydelsen naturligvis. Men så er det jo vi skal trække fra til transport til arbejdet hvilket er mange tusinde hver måned. Det 60.000 i udgifter pasning... 

Så, ja, tallene er baseret på manglende udtalelser,  men det er sgu immervæk mange penge man kan få- OG spare påKH med børn. 

Er du lavt lønnet begge to, så får du altså de samme tilskud som på kontanthjælp. De tilskud kontanthjælpsmodtagere modtager er altså ikke lavet til kontanthjælpsmodtagere men til lavtlønnede fordi vi har vurderet i DK at for at kunne betale husleje, daginstitution skal man have en hvis indkomst. 

At vi så har så lave lønninger og så så høje huslejer og institutionspriser så de ikke passer sammen er jo en anden historie og en prioritering hvor vi som kan betaler en skjult skat eller tilskud til den fælles kasse.

ja det skal kunne betale sig at arbejde, men man kunne jo også kæmpe for en højere mindsteløn ville jo også gøre forskellen større. Det har man lige sagt nej til i OK med stat.

Venstres kampagne har de blandt andet lige sagt primært handler om indvandrere og flygtninge (virkelig en dejlig holdning ironi kan forkomme). Men tror nu også det handler om en helt anden ting som selv Jyllands posten som jeg læser som liberal pointerer, nemlig muligheden for at presse lønninger ned. Jo lavere kontanthjælp og loft på offentlige ydelser, ja jo mindre lønninger kan man også give....

Anmeld

4. marts 2015

Sprit25

Christina88 skriver:

Det der med at du mister tid med dine børn, det gør folk på kh altså også, da man skal i aktivering 37 timer om ugen medmindre du fejler noget, så den kan du altså godt pakke væk...

Og bare til info, er det ikke alle på kh der kan få friplads eller boligstøtte...

Hvis det giver lidt bedre perspektiv, så kan jeg fortælle, at jeg da gensidig forsørgerpligt trådte i kraft sidste år kun fik 2990.- om måneden fordi min kronisk syge mand, fik mere end 10.000 udbetalt om måneden. Vi kunne få 400.- i boligstøtte, men ingen friplads. Det var ingen fest, skal jeg hilse at sige! Havde der ikke været gensidigforsørgerpligt og de bare havde ændet på min kh efter de nye regler, havde jeg fået 5800.- udbetalt, da jeg er under 30 uden færdig uddannelse. Synes du det er for meget? Jeg ville skulle i aktivering 37 timer om ugen for det beløb og dermed arbejde mere end dig...

Men alligevel mindre end en på et studie?  Jeg synes da det er helt fair at kontanthjælps modtagere får SU lignende penge. Det skal ALTID betale sig at tage en uddannelse frem for KH! ALTID! Jeg kan blive pissed! når en kontanthjælpsmodtager får mere end mig, fordi denne ikke lige ved hvad den vil med sit liv! 

Anmeld

5. marts 2015

Mom2

Men alligevel mindre end en på et studie?  Jeg synes da det er helt fair at kontanthjælps modtagere får SU lignende penge. Det skal ALTID betale sig at tage en uddannelse frem for KH! ALTID! Jeg kan blive pissed! når en kontanthjælpsmodtager får mere end mig, fordi denne ikke lige ved hvad den vil med sit liv! 

Synes også det er fair med su ligende ydelse, men at skære ned til det, for så derefter at skære igen ned til 2990.-, fordi min kronisk syge mand gik på sygedagpenge og fik lidt mere end 10.000 udbetalt, er det også for meget at få udbetalt?

Desuden sprugte jeg bare til, om det beløb så også er for meget?

Anmeld

5. marts 2015

Mom2

Valle81 skriver:

Ja, Jeg synes det til være rimeligt at man får, hvad der eks. svarer til en SU med mindre,.der vitterligt er noget meget til grunde for, at man ikke kan komme i gang med hentet uddannelse eller job - tænker her sygdom og lignende.

Jeg skrev ikke noget om, at folk på kontanthjælp ikke også mister tid med deres børn osv. Jeg ved godt, at der findes aktivering. Men ked også at der kan gå lang tid i mellem, og at mange aldrig kommer det.

Enig om su ligende ydelse, synes jeg er helt fair, så giver det jo mening at tage en uddannelse og ikke være på  kh.

Du fik det bare til at lyde som om, at folk på kh har alverdens tid til at være sammen med deres børn..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.