Hold da op. Jeg er mundlam. Tak for alle svar på mit dilemma, og for nogle forskellige vinkler at se sagen fra.
Når vi tager til NY kommer bonus med. Men jeg vil ikke udelukke at vi en gang tager på en forlænget weekend eller sådan noget i DK et sted, hvor bonus ikke er med, men hvor det naturligt ville falde i en periode hvor bonus alligevel er hos sin mor.
Jeg kan ikke lade være med at have en følelse af at skulle forsvare mig, mine valg i livet og min familie. Jeg føler mig egentlig lidt urimeligt dømt. Især af dem der dømmer mig som havende forkerte holdninger i forhold til dine, mine og vores. Vi mennesker er forskellige og ikke alle er i stand til at elske andres børn så højt som ens egne. Jeg synes det er voldsomt grænseoverskridende, provokerende og umenneskeligt at forvente at jeg skal elske en andens barn, så højt som jeg elsker mine egne. Bevares, sådan er det ikke for alle, men sådan er det for mig, og dét har selvfølgelig vist sig i min tekst, og ja, jeg har behov for at være sammen med mine unger, uden at bonus altid er til stede. Også i situationer som ikke bare er hverdags situationer. Med det her er det IKKE sagt at der forskelsbehandles på børnene i mit hjem!!! Som søskende er de lige! Og der bliver ikke forskelsbehandlet fra min side. Tværtimod går jeg meget op i at alle har det ens, og netop det har været svært for bonus der længe har været enebarn og desværre har været meget forkælet. Nu fortalte jeg måske for meget.
Herhjemme har vi det godt sammen, allesammen! Og vi kan godt få det til at fungerer, og endda fungerer rigtig godt, både når vi er 4 og 5. Også selvom jeg finder det umuligt (og som et absolut urimeligt krav, og jeg forstår slet ikke at nogen kan kræve det af en partner, for hvordan skal man nogensinde kunne elske NOGEN så meget, som man elsker sit eget barn?) at elske min bonus så højt som jeg elsker mine egne.
Jeg holder meget af bonus, og bonus ved det godt og føler sig aldrig udenfor, for herhjemme snakker vi om tingene hvis der er noget galt. Bonus ved også godt, at den har sin egen mor, som ikke er mig, og hverken min mand eller bonus forventer mere af mig end jeg allerede giver. Min mand er heldigvis sød og forstående, og menneskelig nok til at forstå, at den kærlighed jeg har til mine egne børn er så alt overskyggende, at intet nogensinde kan nærme sig den. Heller ikke min kærlighed til ham. Men jeg elsker ham mere og mere jo mere jeg har læst i tråden er, for han er eddermame awesome! Han forstår mig, han forstår min kærlighed, han forstår at min kærlighed til mine børn ikke kan få dets lige. Bonus er ikke mit barn. Bonus er mit bonusbarn. Bonus har sin egen mor. Jeg er kommet relativt sent ind i bonus' liv, og det betyder for os også at vi har et mere venne forhold end forælder-barn forhold. Jeg synes det er underligt at det lyder som om flere forventer at bonusforældre ikke bare skal være bonus, som i en ekstra gevinst ved endnu flere voksne i ens liv der holder af én og går op i ens liv, men en egentlig forælder substitut. Min bonus ville synes det var underligt hvis jeg forventede at bonus behandlede mig som sin biomor.
Min kæreste forstår også at jeg altid gør mit ypperste for at der ikke er forskel, og han forstår at jeg har et behov og vi har allesammen lyst, til at lave noget sammen også når bonus ikke er der. Og bonus glæder sig til at komme næste gang, for vi hygger os ligeså meget når vi alle er samlet. Og alle er glade, både bonus og bonusmoren, selvom bonusmoren ikke elsker sin bonus så meget som sine egne. Men det er okay, for bonus elsker også sin mor mere end sin bonusmor!!! Og hvad mere kan man forvente?!
Det blev rodet, der var mange ting jeg gerne ville sige. Og jeg har nok heller ikke fået det hele med, eller fået formuleret det godt nok. Men hvis nogen læser min tekst og føler at jeg er uegnet i min familie, så ved jeg ikke hvad jeg skal sige, andet end at det godt nok er en voldsom konklusion og dom over et andet menneskes liv, efter at have læst en kort tekst, et lille bitte uddrag, af dennes liv.