Har du været med dit barn i skole en hel dag?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. februar 2015

Anonym trådstarter

mor:) skriver:

Hvad er helt normale børn? Og hvordan har de kørt hende ned? 

Jeg ville aldrig blande min mor rolle med en anden rolle hvor mine børn er - der vil jeg altid helst bare være mor. 

Et helt normalt barn, er et barn som ikke har nogle særlige behov og som er normal intelligent.

Jeg vil også helst være fri for at skulle hjælpe til, men syntes ikke at man som forældre kan sige nej til at hjælpe til, hvis både andre forældre og selve pædagogen/ læren beder om hjælp.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. februar 2015

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:

Jeg og mormor har været med på ture så ture kunne lade sig gøre. Men ville aldrig tage op og decideret være i klassen en hel dag. Det er ikke fordi jeg er imod man gør det, har selv haft forældre der deltog en hel dag og synes succesen afhænger meget af barnet. Dog vil jeg som lærer have muligheden for at sige nej til bestemte dage og jeg ville aldrig involvere en forældre i specifikke elevers opførsel og bede om støtte til dem, det er og bliver en skoleopgave, og vi der arbejder på skolen har tavshedspligt det har en forældre ikke.

Jeg ville selv som forældre blive usikker hvis en anden forældre påtog sig den opgave med mindre jeg vidste det var gennemtænkt, gennemdebatteret og den forældre og temaet omkring klassen har talt om regler, rammer, beføjelser og hvornår stopper forældrenes rolle. 

Er der i en klasse udfordringer så har man jo som team omkring klassen debatteret det med udgangspunkt i sin faglig, man er i gang med tiltag, forsøg, evalueringer osv. Og skal forælderen så involveres i det? Eller kommer de blot uden viden om, hvordan teamet har tænkt sig at arbejde med udfordringer og måske faktisk modarbejder tiltagene? 

Kom endelig som forældre, og vær endelig "hjælpelærer" når læreren beder om det alla kan du ikke lige udfra det her oplæg som du har hørt hjælpe ida i gang? Eller en der holder i hånden på en tur osv. Men der ville jeg som lærer også sætte grænsen. Ingen støttepædagog eller lærer som også har forældrekasketten.

ville jeg selv komme en hel dag: nej mine børn ville takke pænt nej til det, og ærligt får jeg nok skole i hverdagen  

Jeg er fuldstændig ening i det du skriver!

Problemet her er desvære at pædagogen jo rent faktisk har bedt sine kollegager om hjælp, men på grund af besparelser ikke har kunnet få den hjælp. 

Jeg er så efter mødet blevet bedt om af de andre forældre og af pædagogen, om at komme om i skolen de dage jeg kan, hvor jeg så hjælper til i hele klassen. ( 3 hele dage og nogle timer et par ndre dage )

Nu bliver det så sådan efter ferien at der kommer en ny pædagog i klassen, og hende den anden har fået en ny klasse. Efter det regner jeg med at jeg bare kan gå tilbage til at "kun" at være mor.

Anmeld

7. februar 2015

Anonym trådstarter

Mom skriver:

Nej det har jeg ikke..

Og jeg har en meget klar holdning til, at det heller ikke kommer til at ske. Jeg skal passe mit job, og skolen deres. Jeg deltager altid i diverse møder og arrangementer, men undervisningen må alt andet end lige må være skolens job at varetage. 

Men tænker du ikke at det kunne være interessant at se hvordan dit barns hverdag ser ud?

Udover det så er jeg enig i det du skriver. 

Anmeld

7. februar 2015

Anonym trådstarter

MoarHvidovre skriver:

Ja, jeg har været med en hel dag - men kun fordi, at det er en specielt med min søn. Min søn har ADHD og jeg ville gerne se, hvordan han trives en dag i skolen. Dette var i samråd med lærerne Han går i en almindelig folkeskole.

Men under andre omstændigheder ville jeg ikke tage med hele dage over i skolen fordi skolen ikke kan sætte ordenligt personale på. Jeg ville også synes det var mærkeligt, at en anden forældre skulle hjælpe så meget til nogen hele dage.

Min holdning er, at man kan godt tage derover og kigge i specielle situationer ellers skal man ikke.

I det her tilfælde er der jo også spicelle omstændigher i og med at både forældre og pædagogen har bedt om lidt extra hjælp nogle dage. 

Er fuldstændig enig i at hvis det hele kør uden problemer, er der ingen grund til at være der en hele dag.

Anmeld

7. februar 2015

Anonym trådstarter

Morjanne76 skriver:

Jeg tænker, at det er bekymrende at alt ansvaret ligges over på et par 0. klassens børn. 

Jeg tænker ikke at ansvaret bliver lagt over på børnene, men at der netop bliver taget hånd om både børnene og pædagogen i det her tilfælde. 

Udover det så mener jeg faktisk at det er os som forældre, der kal tage ansvaret for vores børns opførsel.

Anmeld

7. februar 2015

lineog4

Anonym skriver:

Jeg er fuldstændig ening i det du skriver!

Problemet her er desvære at pædagogen jo rent faktisk har bedt sine kollegager om hjælp, men på grund af besparelser ikke har kunnet få den hjælp. 

Jeg er så efter mødet blevet bedt om af de andre forældre og af pædagogen, om at komme om i skolen de dage jeg kan, hvor jeg så hjælper til i hele klassen. ( 3 hele dage og nogle timer et par ndre dage )

Nu bliver det så sådan efter ferien at der kommer en ny pædagog i klassen, og hende den anden har fået en ny klasse. Efter det regner jeg med at jeg bare kan gå tilbage til at "kun" at være mor.

Jeg kan sagtens forstå du gjorde det, men jeg kan på ingen måde forstå at skolen beder om det. 

Stod jeg med en klasse der var så udfordrende så jeg havde behoc for støtte 3 dage om ugen i alle timer, og støtten blevet taget fra mig. Så nåede ingen at blinke med øjnene før jeg atod ved min leder, og jeg er ikke et sekund i tvivl om at med så store udfordringer ville der blive fundet en løsning og den løsning var ikke en forælder i klassen 3 dage om ugen plus det løse.

Jeg anser stadig en udfordrende klasse som teamets opgave, jeg vil påstå de skal være i gang med LP, a. aktionslæring, eller hvad der nu er in i det område. Og der vil en forældre simpelthen kunne være en hæmsko for arbejdet med mindre man involverer forælderen i snakkene på teammøder og dermed også går hen og bryder sin tavshedspligt.

Jeg håber meget det ikke blot er pædagogen og nogen forældre der har bedt om det, men også læreren (alle lærerne) og en ledelse er inden over. For stod jeg pludselig med en forældre der var i klassen 3 dage om ugen plus det løse uden jeg var blevet involveret og vi havde haft gode snakke om hvad rollen er, hvorfor osv. Så ville jeg føler mig overvåget og testet. Og blev jeg spurgt som lærer så ville jeg sige tak, men nej tak til så meget besøg af en forælder, fedt med forældre der kommer og er med i en dag, endnu federe hvis de kommer og kan bringe hverdagen ind i skolen ved at fortælle om en ferie, et arbejde eller... Men ikke fedt for klassedynamikken, relationsarbejdet og mit professionelle virke hvis jeg har en forælder stort set hver dag i klassen.

Anmeld

7. februar 2015

De3Guldklumper

Anonym skriver:

Det er nemlig meget rart at kunne tage med og se hvordan ens barns hverdag ser ud!

Helt enig. Og her har skolen opfordret til at man som forældre, hvis man kan finde tid til det, prøver en dag med sit barn i klassen. 

Anmeld

7. februar 2015

Morjanne76

Anonym skriver:

Jeg tænker ikke at ansvaret bliver lagt over på børnene, men at der netop bliver taget hånd om både børnene og pædagogen i det her tilfælde. 

Udover det så mener jeg faktisk at det er os som forældre, der kal tage ansvaret for vores børns opførsel.

Du skriver at : Syntes det er rigtig trist at hvordan et par børn, kan påvirke en klasse så negativt.

Til gengæld skriver du om pædagogen: 

normale børn, som har formået at køre en rigtig dygtig og sød pædagog ned. ( er selv pædagog).

Så kan jeg ikke læse, at du mener at en del af ansvaret ligger ved den pædagog, der ikke kan håndtere børnene. 

Anmeld

7. februar 2015

MysteriousAngel

Jeg har flere gange været med mit barn i skole. Læreren har spurgt om vi var interesserede og det har jeg sagt ja til. Men hun gjorde også meget ud af at pointere at man ikke bliver observant men at man bliver brugt i situationen. Så jeg har både sorteret mapper, ordnet skabe, hjulpet til med at løse opgaver osv. 

Anmeld

7. februar 2015

lineog4

Anonym skriver:

Jo men du tager jo i dette tilfælde ikke ansvar for dit barn men for andre forældres.

I skoleregi vil man skulle arbejde professionelt med indsatserne og det betyder også man får en viden om børnene og forældrene som kræver man har skrevet under på tavserklæring. Hvis man blot holder ro så brandslukker man og det man skal er at arbejde med det der starter branden.

Ja det er dejligt når man er nået randen at der bare bliver ro og jo det kan jeg se du kan hjælpe med. Men så er det også det. For lige så snart man skal arbejde målrettet med klassen så for du en for stor viden, så involveres du på en måde som slet ikke er okay.

Og jeg ville som forælder nok være en smule betænkelig hvis en anden forældre uden at være i ansættelsesforhold og dermed have skrevet under på tavserklæring får så stor en rolle og dermed viden om alle eleverne. 

Og helt juridisk er jeg bange for skolen kan få røven på komedie hvis de ikke har indhentet børneattest, hvis en forælder klager. Og du er gør det af godhed men ikke alt godhed bliver mødt godt og slet ikke hvis og når der opstår udfordringer med ens egen pode.

Jeg ville ikke turde som forælder at gøre det du gør.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.