Må gravide skifte katte bakke??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.511 visninger
25 svar
11 synes godt om
3. februar 2015

Mjh1994

Herhjemme tømmer vi katte Bakken helt og vasker hver 14 dag, vi fjerner afføring og tis klumper hverdag. Min kæreste har gjort det i de snart 8 uger jeg har været gravid, men igår blev han træt af det. Må gravide være i kontakt med katte tis og afføring??  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. februar 2015

Snoopy77

Mjh1994 skriver:

Herhjemme tømmer vi katte Bakken helt og vasker hver 14 dag, vi fjerner afføring og tis klumper hverdag. Min kæreste har gjort det i de snart 8 uger jeg har været gravid, men igår blev han træt af det. Må gravide være i kontakt med katte tis og afføring??  

Nej ��

Anmeld

3. februar 2015

Lilotte87

Niks 

Anmeld

3. februar 2015

OneWish00

Nej, så han må blive ved med at gøre det lidt endnu 

Anmeld

3. februar 2015

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Jo du må men du skal sørge for at vaske ordentlig hænder bagefter.  

nemmest at lade være så undgår du risikoen ...

Anmeld

3. februar 2015

Pikku Myy

Mjh1994 skriver:

Jeg tror nu ikke det er helt så sort/hvidt som svarene i denne tråd lægger op til.

Er det en indekat? Parasitten, der er farlig, får katten ved at spise smådyr, så hvis katten udelukkende får tilberedt mad, tror jeg altså ikke der er nogen risiko for toxoplasmosis.

Og så mener jeg også at have hørt at mennesker kun kan smittes een gang. Hvilket betyder at du, hvis du allerede har været smittet med toxoplasmosis, ikke risikerer at blive det igen. Jeg tror du kan blive undersøgt ved lægen. Så kan du også høre ham/hende om jeg eller de andre har ret

Anmeld

3. februar 2015

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
Pikku Myy skriver:

Jeg tror nu ikke det er helt så sort/hvidt som svarene i denne tråd lægger op til.

Er det en indekat? Parasitten, der er farlig, får katten ved at spise smådyr, så hvis katten udelukkende får tilberedt mad, tror jeg altså ikke der er nogen risiko for toxoplasmosis.

Og så mener jeg også at have hørt at mennesker kun kan smittes een gang. Hvilket betyder at du, hvis du allerede har været smittet med toxoplasmosis, ikke risikerer at blive det igen. Jeg tror du kan blive undersøgt ved lægen. Så kan du også høre ham/hende om jeg eller de andre har ret

Netop. Magtede ikke lige skrive alt det

man kan kun smittes med det 1 gang.  

Men hvis man sørger for at have god hånd hygiejne så skulle der ikke ske så meget. 

Alternativt kan man have handsker på.... 

Men da jeg var gravid, lod jeg manden gøre det, for så skulle jeg ikke tænke over risikoen

Anmeld

3. februar 2015

StineW79

Profilbillede for StineW79

Det må du gerne, så længe at du husker en god hånd hygiejne.

Og hvis det er inde katte er det slet ik noget problem. 

Har selv indekatte, og har 2 børn. Har tømt uden problemer. Vh stine

Anmeld

3. februar 2015

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20

Tag Evt handsker på. Og luft ud(mest pga amoniakken). Hvis man bliver for fanatisk skal man huske at der også vil sidde lidt på selve kattene så dem skal man også passe på at røre(specielt poterne og tungen)

det vil da være trist for jer hvis det skal være et irritationsmoment igennem hele graviditeten

Anmeld

3. februar 2015

mulleh

Bare lige for at fortælle så er der størrere sandsynlighed for at du får den bakterie ved mad. (det stort aldrig fra kattene, da man jo ikke samler deres lort op med hænderne.) (og så det kun udekatte der kan have bakterien)

Du kan få bakterien fra feks. rødt kød, grønsager fra jorden som ikke er blevet skyllet ordenligt. 

Du kan få taget en blodprøve hos lægen som viser om du har den eller har haft. 

Men tøm du bare kattebakken og husk at vaske hænder.

(Min kæreste har forbudt mig at tømme kattebakke efter vi fandt ud af at jeg havde haft den bakterie også selvom jeg fortalte at man kun kunne få det 1 gang. Så jeg har ikke tømt kattebakke i 8 måneder nu, men det jo kærestens valg) 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.