Fortælle om biofar ja/nej/hvornår

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. januar 2015

Mamacita til 2 piger

Hertz skriver:

Ja det med hans livshistorie skal hun helt klart være voksen for at få lov til at læse for der er en 30 sider lang rapport om hvor syg i hovedet han er. Og den er bestemt ikke for børn. Tænker ikk så meget over i hverdagene at hun har en anden far men igår sagde min mand til mig at han håbede vi aldrig skulle fortælle hende om ham psykopaten og så kommer det hele bare frem igen.

Jeg kan sagtens forstå at det sætter tankerne i gang omkring det hele. For det ER jo en stor ting at gå og gemme på. Men jeg er sikker på at du tager den beslutning der er rigtig for jer!  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. januar 2015

Mamacita til 2 piger

emsaroto skriver:

Ja jeg synes da bestemt det er vigtigt når man skal skabe sin egen identitet, er det vigtigt at kende sine rødder, lige gyldig hvordan de er. 

Lige i den her sag, så synes jeg det er bedst at være lykkelig uvidende om det. Tror det skaber mere kaos end klarhed at få afvide at ens far er psykopat og han myndighederne har frataget ham retten til at være en del af hendes liv på baggrund af dette. Hun vil jo ikke være gammel nok til at læse og forstå alle sagens akter og alvorlighed!  

Anmeld

29. januar 2015

Guldimaven

jeg syntes helt sikkert din datter fortjener at få det af vide, og gerne så hurtigt som muligt. Så hun ikke bearbejder jer for at have løjet omkring hvordan hendes historie rigtig var. Og jeg tænker, jo yngre hun er, jo lettere er det også. Der er ingen der siger hun skal vide hvordan hendes rigtige far er, men jeg syntes hun har krav på at kende til hendes rigtige biologiske historie.. 

Jeg tænker tit på, prøv at tænk alle omkring dig, kender til SÅ stor en hemmelighed om dig! Men ingen har fortalt dig det.. Det ville jeg personligt blive meget ked af.. 

Anmeld

29. januar 2015

Tranebaer

Så hurtigt som muligt!!!

Anmeld

29. januar 2015

modesty

Ja hun tror at min mand er hendes far, hun ved jo ikk andet når hun ikk er ældre. Altså tænker hun bare skal vide om hans eksistens til at starte med og så må hans livshistorie komme når hun bliver ældre, men er i tvivl min mand ser helst at vi aldrig fortæller hende om det men føler bare selv at hun skal vide det.

Selvfølgelig skal hun vide det. Det vil være et kolossalt svigt at lyve for hende om noget så afgørende. Og I risikerer at hun selv finder ud af det når hun er blevet myndig pga forskellige blodtyper o.s.v.

Jeg synes IKKE at du skal vente til hun er 18. Jeg har en god ven som fik at vide at far ikke var far da han var 12, og han blev rasende over at han ikke havde vidst det noget før.

Men: Hvis jeg var dig/jer, ville jeg snakke med en børnepsykolog om det. Hvordan man fortæller det, og hvornår man kan fortælle hvad. Og det bedste ville selvfølgelig være hvis I kunne finde en som har ekspertise på lige præcis det her område.

Jo tidligere du fortæller det, jo mere "normalt" vil det være for hende og jo mindre et følelsesmæssigt chok vil hun få, tænker jeg.

Selvfølgelig skal du ikke sige at han er psykopat, men noget der passer til hendes alder. Igen ville jeg konsultere en psykolog om den rette formulering.

Det her handler ikke om din mands følelser/frygt, men om hvad der er bedst for jeres datter.

Anmeld

29. januar 2015

Soffy27

Jeg synes din datter skal vide det nu.. Ikke hans baggrund, opførsel osv - men det faktum at hun har en anden far, udover den far hun har derhjemme. Hellere nu i den alder, hvor det bliver en naturlig del af hende, end at hun som teenager eller voksen får den information - for det vil da kun gøre ondt værre..

Hvis jeg fik af vide som teenager eller voksen at den mand jeg var opvokset med som min far, ikke var min far - det ville jeg ikke kunne bærer.. Han ville jo ikke blive mindre far af den grund, men jeg ville føle mig så forrådt. 

Anmeld

30. januar 2015

Hertz

Tror jeg hiver fat i den børnepsykolog der har været inde over nogle gange for at høre hva hun synes. Min datter er blevet vurderet et par gange da den diagnose han har kan være arvelig og det har jeg jo frygtet, men heldigvis udviser hun stor empati osv og det er netop de ting man ikk kan når man er psykopat. Så må ta en snak med hende om hva der er det bedste.

Anmeld

30. januar 2015

AnoMe

Hertz skriver:

Sagen er den at jeg har en datter på snart 3 år, hendes biofar er diagnosticeret psykopat, har skudt flere mennesker og har siddet mere i fængsel end han har været i friheden. Statsforvaltningen har erklæret ham uegnet som far og han må aldrig se hende. Min nuværende mand har været der for hende hele hendes liv og hun ser/kalder ham far og han ser hende som sin egen, planen er at han skal adoptere hende når vi opfylder kravene. Mit spørgsmål er så ville i fortælle hende om hendes biofar og hvis ja hvornår er hun stor nok til at kunne håndtere sådan en besked uden det ødelægger hende fuldstændig.

Når hun selv spørger ind til det eller i har en snak om det med hvad en far er.. Synes ikke hun skal nå at blive teenager før hun får det at vide.. Hvis du venter for mange år så vil hun føle at du har løjet for hende og så vil du miste lidt af hendes tillid

mine børn har aldrig set deres biologiske morfar fordi han er alkoholiker og bliver voldelig når han bliver fuld.. Havde så sagt for 7 år siden at han kun måtte se min datter (den gang havde jeg kun den store) hvis han var ædru.. Hvor jeg fik at vide at hvis det skulle være på den måde, så ville han skide det barnebarn et stykke.. Siden begge var inde i maven, har min mors kæreste været morfar for dem og han elsker dem som hvis de var hans egne.. Så her for nogen måneder siden spurgte den lille om hvorfor morfar var morfar når jeg ikke siger far til ham.. Jeg svarede at han ikke var min far.. Men at min far ikke gider dem.. At han ikke elsker dem.. Og så blev vi enige om at det er bedre at have en morfar som elsker dem selvom han ikke er bio-morfar, end at have en bio-morfar som ikke elsker dem eller gider dem

jeg mener at hvis børn er gamle nok til at spørge, så er de også gamle nok til at få besked men på en måde som passer til deres alder

Anmeld

30. januar 2015

modesty

Hertz skriver:

Tror jeg hiver fat i den børnepsykolog der har været inde over nogle gange for at høre hva hun synes. Min datter er blevet vurderet et par gange da den diagnose han har kan være arvelig og det har jeg jo frygtet, men heldigvis udviser hun stor empati osv og det er netop de ting man ikk kan når man er psykopat. Så må ta en snak med hende om hva der er det bedste.

God idé. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.