Jeg har en del muslimske venner og kolleger, og noget af det jeg har observeret er at for langt de fleste er deres religion blevet mere fremtrædende af at have fået børn. Den er pludseligt blevet meget vigtigere og ting der ikke betød det store tidligere, er pludseligt blevet meget vigtigere.
Jeg tror det sker for alle mennesker, at deres kultur bliver vigtigere når de bliver forældre (fx at skabe sine egne traditioner omkring jul, barnedåb osv), men det mærkes meget for muslimer, fordi deres religion og kultur er stærkere forbundet end danskernes normalt er. Og når de så pludseligt ændrer holdning til fx omskæring, tørklæde eller lign, er det jo fordi de vitterligt mener at de ting er de bedste for deres børn, og det kan være rigtigt svært at argumentere imod.
Med det i mente ville jeg, hvis jeg var dig, sætte mig ned og lave en liste over kulturelle og religiøse krav i din kærestes kultur og religion og så gøre op med mig selv om jeg ville kunne give efter på hvert eneste krav. Hvis jeg ikke kunne svare ja til det, ville jeg ikke få børn med ham. Jeg siger ikke at du ikke kan stole på ham, eller at han ikke mener hvad han siger, men religion er virkeligt magtfuldt, og hvis han inderst inde troede bare en lille smule at fx jeres datter ikke ville komme i himlen, hvis hun ikke bar tørklæde, kan du så VIRKELIGT fortænke ham i at gøre hvad han finder bedst for hende?
Jeg har stor respekt for mine muslimske venner og kolleger og jeg beundrer deres dedikation og viljastyrke, og jeg finder deres religion facinerende, men jeg har også for mange år siden gjort op med mig selv at den ikke var for mig, og at jeg heller ikke ønskede at komplicere mit liv ved at få et barn med en muslim.
Havde du ønsket at konvertere, havde billedet set meget anderledes ud.
Anmeld