Anonym skriver:
Hej piger 
Jeg er gravid i uge 8, og mig og min mand snakker om, om det er muligt at fravælge NF scanningen?
med vores den første fik jeg den ikke tilbudt, og var derfor først til scanning i uge 20.
vi tænker at NFen blot vil medføre en masse bekymringer mm., og om man derfor istedet kunne få en tryghedsscanning for at f.eks. Fastsætte terminen.
Under alle omstændigheder vil vi beholde barnet.
det er ikke for at skabe en vild debat
men hvad er jeres erfaringer/holdninger? 
Man har jo ret til at fravælge alle undersøgelser i graviditeten
Jeg er så en af dem der har fået en del scanninger i de to sidste graviditeter og har et meget ambivalent forhold til scanninger. For på den ene side giver de en tryghed og på den anden side er de kilde til en masse bekymring. Plus de jo kun er øjebliksbilleder, ja alt er fint lige nu som jeg kan se det (for afhænger også af øjnene der ser), men i morgen kan billedet været et helt andet.
Nå det blev mange ord, det jeg egentlig ville sige er; hvad er det I ønsker ikke at blive oplyst om? Er det risikoen for Down eller andre kromosom fejl, eller er det alt de kigger på ved NF? De to scanninger man får under en normal graviditet, er jo babys første helbredsundersøgelser og begge gange kan de fortælle noget som baby kan leve og noget som baby ikke kan leve med. Nu kan jeg ikke huske hvad de kan se hvornår, hvornår de kan se indikationer på fatale misdannelser osv. Men jeg ville selv opsøge Info om hvad de ellers kigger efter ved NF før jeg fravalgte den helt. Med hensyn til at fravælge risikoberegningen, hmm vi tænkte over det 3. Gang for vi havde stået der at vi havde tænkt tanken om er handicappet barn (desværre overlevede hun ikke, men i de hvis'er havde vi oplevet et handicappet barn ikke var et skrækscenarie), men vi kom frem til vi ønskede risikoberegningen og måske en vished (ved også man sagtens kan få barn med kromosonfejl selvom man får god risikoberegningen ved nf), både for at kunne forberede os selv og vores barn, men også fordi der med fx et Down barn kan være mange andre ting især hjertefejl og da vi sad med en historie om en hjertefejl, ja så var det vigtigt.
men ja I kan fravælge, men prøv at hør om I kan fravælge alene det som I ikke vil vide og tilvælge resten af undersøgelsen.
Anmeld