Fravælge nf

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. januar 2015

lineog4

Anonym skriver:

Hej piger

Jeg er gravid i uge 8, og mig og min mand snakker om, om det er muligt at fravælge NF scanningen?

med vores den første fik jeg den ikke tilbudt, og var derfor først til scanning i uge 20.

vi tænker at NFen blot vil medføre en masse bekymringer mm., og om man derfor istedet kunne få en tryghedsscanning for at f.eks. Fastsætte terminen.

Under alle omstændigheder vil vi beholde barnet.

det er ikke for at skabe en vild debat men hvad er jeres erfaringer/holdninger?

Man har jo ret til at fravælge alle undersøgelser i graviditeten  

Jeg er så en af dem der har fået en del scanninger i de to sidste graviditeter og har et meget ambivalent forhold til scanninger. For på den ene side giver de en tryghed og på den anden side er de kilde til en masse bekymring. Plus de jo kun er øjebliksbilleder, ja alt er fint lige nu som jeg kan se det (for afhænger også af øjnene der ser), men i morgen kan billedet været et helt andet.

Nå det blev mange ord, det jeg egentlig ville sige er; hvad er det I ønsker ikke at blive oplyst om? Er det risikoen for Down eller andre kromosom fejl, eller er det alt de kigger på ved NF? De to scanninger man får under en normal graviditet, er jo babys første helbredsundersøgelser og begge gange kan de fortælle noget som baby kan leve og noget som baby ikke kan leve med. Nu kan jeg ikke huske hvad de kan se hvornår, hvornår de kan se indikationer på fatale misdannelser osv. Men jeg ville selv opsøge Info om hvad de ellers kigger efter ved NF før jeg fravalgte den helt. Med hensyn til at fravælge risikoberegningen, hmm vi tænkte over det 3. Gang for vi havde stået der at vi havde tænkt tanken om er handicappet barn (desværre overlevede hun ikke, men i de hvis'er havde vi oplevet et handicappet barn ikke var et skrækscenarie), men vi kom frem til vi ønskede risikoberegningen og måske en vished (ved også man sagtens kan få barn med kromosonfejl selvom man får god risikoberegningen ved nf), både for at kunne forberede os selv og vores barn, men også fordi der med fx et Down barn kan være mange andre ting især hjertefejl og da vi sad med en historie om en hjertefejl, ja så var det vigtigt.

men ja I kan fravælge, men prøv at hør om I kan fravælge alene det som I ikke vil vide og tilvælge resten af undersøgelsen.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. januar 2015

Tranebaer

Kender nogle som ved NF fik at vide at barnet ikke ville være levedygtigt, da der var store fejl ved hjerne/hjerte. Det voksede dog stadig, og ville formentligt ikke have været opdaget før fødslen hvis de ikke havde fået NF. Vil derfor råde jer til at få scanningen, så I kan nå en abort og ikke skal føde og begrave et barn i dette tilfælde. 

Derudover er der jo ingen der tvinger jer til at vælge barnet fra bare pga. f.eks. downs :-) 

Anmeld

4. januar 2015

Anonym trådstarter

Tranebaer skriver:

Kender nogle som ved NF fik at vide at barnet ikke ville være levedygtigt, da der var store fejl ved hjerne/hjerte. Det voksede dog stadig, og ville formentligt ikke have været opdaget før fødslen hvis de ikke havde fået NF. Vil derfor råde jer til at få scanningen, så I kan nå en abort og ikke skal føde og begrave et barn i dette tilfælde. 

Derudover er der jo ingen der tvinger jer til at vælge barnet fra bare pga. f.eks. downs :-) 

Barnet vil blive født ogbegravet uanset?

Og der er så mange historier om scanninger hvor barnet fejlede det ene og det andet, for derefter ikke at fejle noget alligevel, og det giver ikke andet end spekulationer og utryghed.

men jeg vil snakke med lægen. Men jeg ser dog ingen fordel ved nf, andet end at få lov at se baby, da jeg som sagt kun fik md scanningen i uge 20 sidste gang.

Anmeld

4. januar 2015

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Og der er så mange historier om scanninger hvor barnet fejlede det ene og det andet, for derefter ikke at fejle noget alligevel, og det giver ikke andet end spekulationer og utryghed.

men jeg vil snakke med lægen. Men jeg ser dog ingen fordel ved nf, andet end at få lov at se baby, da jeg som sagt kun fik md scanningen i uge 20 sidste gang.

Mange opdager først en MA ved NF scanningen, og ved en MA skal kroppne jo have hjælp til at udstøde fosteret. Dernæst kan en NF jo give jer muligheden for at forberede jer hvis det skulle være et barn med downs, forstået på den måde, at så ved I hvad der venter jer.

Desuden er der mange andre ting man kan finde ud af ved NF: andre misdannelser som gør at barnet ikke er levedygtigt. Tvillinger, hvor den ene måske ikke har det så godt. Vindæg, hvor kroppen tror den er gravid med ægget er tomt ect.

Anmeld

4. januar 2015

Tranebaer

Anonym skriver:

Nej, i uge 11-13 vil der være tale om en abort modsat i uge 40 hvor man føder en fuldt udvokset baby, man har mærket sparke i maven og som man skal begrave. Kæmpe forskel i min verden.

I det tilfælde jeg snakkede om var der ingen tvivl.

Anmeld

4. januar 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Hej piger

Jeg er gravid i uge 8, og mig og min mand snakker om, om det er muligt at fravælge NF scanningen?

med vores den første fik jeg den ikke tilbudt, og var derfor først til scanning i uge 20.

vi tænker at NFen blot vil medføre en masse bekymringer mm., og om man derfor istedet kunne få en tryghedsscanning for at f.eks. Fastsætte terminen.

Nf scanning er jo er tilbud, så I kan godt take nej. 

Men jeg forstår ikke I vælger det. Det er jo ikke blot for at finde ud af om man skal beholde barnet, men er der noget galt kan man være forberedt på det. 

Anmeld

4. januar 2015

lineog4

Anonym skriver:

Der er desværre også bare en del historier, hvor barnet rent faktisk fejlede en masse som var ulig liv. 

Mange gange er man først sikker når barnet er så gammelt så du skal føde det uanset og ja du kan vælge begrave dit barn på den ene eller den anden måde. Der er ingen nemmere eller bedre i forhold til at skulle fravælge livet for sit barn i 17. Uge m føde og begrave det og så at gå til termin. Nogen vælger at give barnet tiden i maven frem til det enten selv dør eller til det bliver født og ikke kan leve. Mens de fleste vælger at afslutte livet. Og jo noget af det ses allerede ved nf, fx hvis der mangler store dele af hjernen. Men oftest kommer der kun indikationer til nf og man skal så videre i forløbet. Og ved misdannelses fanges flest misdannelser (siger navnet jo næsten ).

kan sagtens forstå tanken om at fravælge scanningen, men ville lige tage en snak med en jordemoder (ikke egen læge) om hvad man så eventuelt får overset og om det måske kan fanges alligevel. 

Jeg har også selv i mine ene graviditet kun fået en scanning i uge 18 (det hed ikke misdannelse og de tjekkede slet ikke så grundigt som nu). Og tænkte slet ikke over der kunne være noget galt. Mens næste graviditet var der jo så pludselig to scanninger og det satte da gang i flere tanker (paradoksale var så at den første med en scanning var rask og frisk, den anden med så to scanninger og også en scanning senere fordi hun skulle vendes rent faktisk var syg uden det blev opdaget).

Anmeld

4. januar 2015

migxher

Hvis i vil beholde barnet uanset downs, så er det jo fint, men nu tjekker de jo andet ved NF, f.eks så alvorlige fejl at baby ikke vil kunne overleve udenfor livmoderen. Og jeg tænker da at det da er bedre at finde ud af det til Nf hvor du så kan få en abort, end til MD hvor du vil skulle føde barnet selv. (:
I kan jo evt sige at i ikke vil høre risikotallet for downs, selvom nogle steder oplyser de det slet ikke, det gør de i hvert fald ikke i Esbjerg hvor jeg lev scannet. 

Anmeld

4. januar 2015

Mumto3

Anonym skriver:

Hej piger

Det er et tilbud og derfor kan du sagtens fravælge. Vi har tre børn og har fravalgt NF til alle tre børn (jeg var 38år da den sidste blev født).

Jeg sætte mig meget ind i det, inden vi fravalgt, men nåede frem til at ulemperne er langt større end fordelene ved NF.

Anmeld

4. januar 2015

Mom

Profilbillede for Mom
Mumto3 skriver:

Det er et tilbud og derfor kan du sagtens fravælge. Vi har tre børn og har fravalgt NF til alle tre børn (jeg var 38år da den sidste blev født).

Jeg sætte mig meget ind i det, inden vi fravalgt, men nåede frem til at ulemperne er langt større end fordelene ved NF.

Nu spørger jeg fordi jeg er nysgerrig. Hvilke ulemper syntes du var langt større end fordelene?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.