Det at blive skilt.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. januar 2015

Elgaard73

Janey skriver:

Skouboe har ret. Når man opgør friværdien er det husets værdi fratrukket gælden i huset, så er gælden større end værdien er der ingen friværdi, så der er taget højde for gælden, når man taler om friværdi. Har man anden gæld trækkes det dog også fra, når man opgør, hvad man hver især har af værdier, så selv om man har friværdi, kan værdien af ens egendele godt gå i minus pga. anden gæld.

Okay, tak for uddybningen. Jeg misforstod og troede, at du i første indlæg, mente at TS skulle dele sin friværdi uanset hvor stor/lille restgælden var.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. januar 2015

mpr

Chevro skriver:

Dog er vi ikke gift - men når man har boet sammen i to år vist, så gælder de samme regler som var man gift. 

Ikke helt, du kan ikke smide manden ud på gaden efter 2 år, han har ret til at blive boende hvis han ville selvom det er dit navn der står på papiret. Som en anden skriver, der skal en hel del mere papir arbejde til før han kan kræve halvdelen af dit indbo

Anmeld

2. januar 2015

Elgaard73

mpr skriver:

Ikke helt, du kan ikke smide manden ud på gaden efter 2 år, han har ret til at blive boende hvis han ville selvom det er dit navn der står på papiret. Som en anden skriver, der skal en hel del mere papir arbejde til før han kan kræve halvdelen af dit indbo

Hvis det er en ejerbolig, kan den der ejer boligen, godt bede den anden om at flytte med meget kort varsel (f.eks en uge) og det er ligegyldigt om man har boet sammen i 1 eller 10 år. Ejeren kan endda få fogeden til at komme og sætte den anden ud.

Man står rigtig dårligt juridisk, hvis man vælger at flytte sammen i en bolig, som kun den ene part ejer, medmindre man i fællesskab laver et dokument på at man f.eks skal have 3 måneders varsel.

Er der intet på skrift, kan ejeren i teorien, smide en ud "over night".

Anmeld

2. januar 2015

Skouboe

Elgaard73 skriver:

He he, ja det er jeg godt klar over... Det jeg mente, var at ved skilsmisse, skal gælden vel også med i regnestykket. Altså lad os sige at jeg har et hus til en 1 mill, som jeg dog stadig skylder 600.000 på... Rundt regnet vil der jo så være 400.000 i friværdi, men ved skilsmisse vil regnestykket jo sige at jeg har - 200.000 i aktiver og skal vel så ikke dele min friværdi med manden???

Det er sgu lidt kringlet at forklare, hvad jeg mener med mit spørgsmål....

Jo du skal - du skal betale ham 200.000 kr (halvdelen af friværdien - her antager vi at det er det eneste i ejer og skylder). Du må så enten låne pengene med pant i friværdien eller sælge huset for at købe ham ud.

Loven skelner ikke mellem om værdierne er tilgængelige eller bundet i fx fast ejendom. Basalt set tager de værdien af alle jeres aktiver (her antages det at der ikke er noget særeje eller lign.) og trækker al jeres gæld fra og deler det resterende beløb i 2 og den der ejer flest værdier skal så udrede forskellen til den anden, uanset hvad vedkommende så må gøre for at få frigivet midler til det.

Anmeld

2. januar 2015

Skouboe

Elgaard73 skriver:

He he, ja det er jeg godt klar over... Det jeg mente, var at ved skilsmisse, skal gælden vel også med i regnestykket. Altså lad os sige at jeg har et hus til en 1 mill, som jeg dog stadig skylder 600.000 på... Rundt regnet vil der jo så være 400.000 i friværdi, men ved skilsmisse vil regnestykket jo sige at jeg har - 200.000 i aktiver og skal vel så ikke dele min friværdi med manden???

Det er sgu lidt kringlet at forklare, hvad jeg mener med mit spørgsmål....

Jo du skal - du skal betale ham 200.000 kr (halvdelen af friværdien - her antager vi at det er det eneste i ejer og skylder). Du må så enten låne pengene med pant i friværdien eller sælge huset for at købe ham ud.

Loven skelner ikke mellem om værdierne er tilgængelige eller bundet i fx fast ejendom. Basalt set tager de værdien af alle jeres aktiver (her antages det at der ikke er noget særeje eller lign.) og trækker al jeres gæld fra og deler det resterende beløb i 2 og den der ejer flest værdier skal så udrede forskellen til den anden, uanset hvad vedkommende så må gøre for at få frigivet midler til det.

Anmeld

3. januar 2015

Janey

Profilbillede for Janey
Elgaard73 skriver:

Okay, tak for uddybningen. Jeg misforstod og troede, at du i første indlæg, mente at TS skulle dele sin friværdi uanset hvor stor/lille restgælden var.

Det mente jeg såmænd også, så du misforstod ikke. Du kan ikke trække gælden fra friværdien. Den skal trækkes fra husets værdi på 1 mio, da du jo ejer en genstand, der er 1 mio værd og ikke friværdien da denne jo netop er husets værdi minus gæld. Hvis du også trækker gælden fra friværdien, trækker du den jo fra to gange (første gange for at regne friværdien ud og anden gang trækker du den igen fra friværdien)

Anmeld

3. januar 2015

Elgaard73

Janey skriver:

Det mente jeg såmænd også, så du misforstod ikke. Du kan ikke trække gælden fra friværdien. Den skal trækkes fra husets værdi på 1 mio, da du jo ejer en genstand, der er 1 mio værd og ikke friværdien da denne jo netop er husets værdi minus gæld. Hvis du også trækker gælden fra friværdien, trækker du den jo fra to gange (første gange for at regne friværdien ud og anden gang trækker du den igen fra friværdien)

Nåe ja, det kan jeg da godt se . Tak for din fine måde at forklare det på . Jeg har faktisk altid bildt mig selv ind at det var på den anden måde, så dejligt lige at få det rettet. Det gør jo en væsentlig forskel.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.