Det at blive skilt.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. januar 2015

ekebiv

Jeg kender et par hvor de har været ved at sikre sig imod den situation og det har været mega kringlet og uigennemskueligt og svært. Det var ikke nok at de blev gift, der er blevet skrevet adskillige ekstra dokumenter og skrevet testamente osv. Det var også hendes hus som han flyttede ind i og de har børn hver især. Jeg vil helt klart anbefale dig at kontakte advokaten og få hans råd. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. januar 2015

Chevro

Anonym skriver:

Hej herinde.

Godt nytår.

Jeg ved ik om det er den rette gruppe, men håber en kan hjælpe. 

Vi står foran en skilsmisse herhjemme, og lige pt tegner det til at blive en grim en!

Jeg har brug for at vide om lidt vdr. deling af hus..

Jeg købte SELV hus i 2008, min mand flyttede ind i 2009 Ca og vi blev gift i 2011. Nu siger min mand ar fordi vi er gift, så ejer han halvdelen af huset.. Selvom det er min underskrift på skødet! Er det rigtigt? Og skal jeg så købe ham ud af det for at beholde det selv?

Håber nogle kan hjælpe..

Når i er gift, så deler man desværre - medmindre du har lavet særeje, dog vil jeg råde dig til at få fat i en advokat og hør hvordan du står i fht skødet.

Vi har særeje på vores ting, fordi størstedelen af hus er mit og bilen er min, så hvis vi skulle gå fra hinanden i værste tilfælde - så skal vi ikke igennem dele og splitte delen! 

Anmeld

1. januar 2015

Chevro

Anonym skriver:

Hej herinde.

Godt nytår.

Vi står foran en skilsmisse herhjemme, og lige pt tegner det til at blive en grim en!

Jeg købte SELV hus i 2008, min mand flyttede ind i 2009 Ca og vi blev gift i 2011. Nu siger min mand ar fordi vi er gift, så ejer han halvdelen af huset.. Selvom det er min underskrift på skødet! Er det rigtigt? Og skal jeg så købe ham ud af det for at beholde det selv?

Håber nogle kan hjælpe..

Dog er vi ikke gift - men når man har boet sammen i to år vist, så gælder de samme regler som var man gift. 

Anmeld

2. januar 2015

julle123

Anonym skriver:

Hej herinde.

Godt nytår.

Håber nogle kan hjælpe..

Hejsa godt nytår. Alt hvad du har før i begyndte at bo sammen er dit. Og alt lån og andet der er optaget i dit navn har han intet krav på, også selvom i er gift. De bedste nytårs hilsner herfra

Anmeld

2. januar 2015

Tranebaer

Janey er den eneste der har ret. Der er mange vildledende svar i denne tråd.

Med mindre du har særeje, har i formuefællesskab, og så skal alle værdier deles lige. Dog er det stadig dit hus, men værdien af det er fælles.

Bodelingen vil foregå ved at der laves en fortegnelse over jeres formueaktiver hver især. Derefter skal I dele dem med hinanden, så I får lige meget hver (undtaget særeje). Dette gælder dog ikke hvis den enes bodel er negativ, dvs. hvis den ene part har mere gæld end værdier - gælden skal ikke deles med den anden. 

F.eks.:

Du ejer et hus til 1 mio kr. og en bil til 200.000 kr. I alt 1,2 mio. kr.

Han ejer et sommerhus til 200.000 kr.

Det vil sige at du ejer 1 mio. kr. mere end ham, som så skal deles mellem jer, og du skal derfor give ham 500.000 kr. 

Det er dog stadigvæk dit hus, og du kan godt blive boende, men han skal have pengene.

Dette fremgår af ægtefælleskiftelovens § 58, stk. 1.

§ 58:

Udviser opgørelsen efter § 53 af en ægtefælles bodel overskud, deles dette ligeligt mellem ægtefællerne, medmindre andet følger af denne lov eller af ægteskabslovgivningens regler.

Hilsen en jurist

Anmeld

2. januar 2015

Elgaard73

Janey skriver:

Du ejer selv huset, når det kun er dit navn, der står på skødet, men når man bliver gift får man formuefællesskab (ikke fælleseje). Det betyder, at I hver især stadig ejer, de ting I selv har købt, men værdien af disse skal deles, hvis man bliver skilt og i dit tilfælde med huset, betyder det, at såfremt der er friværdi i huset, skal du dele denne med din mand ved en skilsmisse.

Rent praktisk vil man ved en skilsmisse se på, hvilke værdier i hver især har og trække jeres eventuelle gæld fra. Herefter skal I så hver gå ud af ægteskabet med lige mange værdier, hvilket betyder, at hvis du har værdier for f.eks. 200.000 og din mand har for 100.000 skal du betale 50.000 til ham, så I går ud af ægteskabet med lige mange værdier medmindre nogen af jer har særeje på nogle af tingene.

Så kort sagt: nej han har ikke krav på selve huset, men han har på en evt. friværdi.

Lige en enkelt spørgsmål... Skal friværdien ikke kun deles, hvis den overstiger restgælden i huset? Altså skal restgælden ikke først modregnes friværdien, førend at den indgår i bodelingen?

Det blev lidt kringlet, håber at du forstår hvad jeg spørger om.

Anmeld

2. januar 2015

Skouboe

Elgaard73 skriver:

Lige en enkelt spørgsmål... Skal friværdien ikke kun deles, hvis den overstiger restgælden i huset? Altså skal restgælden ikke først modregnes friværdien, førend at den indgår i bodelingen?

Definitionen på friværdi er handelsværdien på huset minus gæld i huset.

Anmeld

2. januar 2015

Janey

Profilbillede for Janey
Elgaard73 skriver:

Skouboe har ret. Når man opgør friværdien er det husets værdi fratrukket gælden i huset, så er gælden større end værdien er der ingen friværdi, så der er taget højde for gælden, når man taler om friværdi. Har man anden gæld trækkes det dog også fra, når man opgør, hvad man hver især har af værdier, så selv om man har friværdi, kan værdien af ens egendele godt gå i minus pga. anden gæld.

Anmeld

2. januar 2015

Elgaard73

Skouboe skriver:

Definitionen på friværdi er handelsværdien på huset minus gæld i huset.

He he, ja det er jeg godt klar over... Det jeg mente, var at ved skilsmisse, skal gælden vel også med i regnestykket. Altså lad os sige at jeg har et hus til en 1 mill, som jeg dog stadig skylder 600.000 på... Rundt regnet vil der jo så være 400.000 i friværdi, men ved skilsmisse vil regnestykket jo sige at jeg har - 200.000 i aktiver og skal vel så ikke dele min friværdi med manden???

Det er sgu lidt kringlet at forklare, hvad jeg mener med mit spørgsmål....

Anmeld

2. januar 2015

Janey

Profilbillede for Janey
Chevro skriver:

Dog er vi ikke gift - men når man har boet sammen i to år vist, så gælder de samme regler som var man gift. 

Det gælder ikke automatisk efter to år, da man som I har gjort, skal lave noget papirarbejde for det. Efter de to år har man mulighed for at lave et udvidet samlevertestamente, som kan stille et par næsten som ægtefæller, men ikke 100%. Samlevende kan f.eks. ikke sidde i uskiftet bo og skal betale arveafgift, hvilket ægtefæller ikke skal.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.