Flyverdragt på sensitiv dreng

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. december 2014

Angelspot

Rila87 skriver:

Herhjemme har vi haft nøjagtig samme udfordring med alt slags tøj og fodtøj.. Oliver er også sensitiv .. Har virkelig været en udfordring .. Vi fik en ergoterapeut på ham i børnehaven og hun mente at det ville hjælpe at børste ham med en speciel børste.. Var meget skeptisk i starten, men efter hans børsteforløb har jeg nu en dreng der tager alt slags tøj på uden det mindste brok.. Så det var en kæmpe succes

Det kunne måske være en god ide, at kontakte ergoterapeuten igen og få en snak med hende om, hvordan vi griber det an med nyt overtøj. Jeg leder jo et eller andet sted, stadig efter den model, der gør at min søn hopper i flyverdragten uden at gøre modstand�� tænk hvis hun havde ideer til hvad vi kan gøre. 

Har nok alligevel accepteret at min søn bare ikke har det godt med flyverdragt i år, så vi skal nok på udsalg en af dagene og have købt skiset i stedet for 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. december 2014

Angelspot

Ka+Ma=Be skriver:

Jeg vil også foreslå, at i kontakter en ergoterapeut i kommunen - evt søg egen læge for vejledning og henvisning.

Børstning er et rigtig godt middel hvis et barn er taktil sky, hvilket det lyder til,at dit barn er.

Børsten er billig (ca 35 kr) og når først i er blevet instrueret kan i forsætte derhjemme - meget meg et  simpelt hvis du vil vide mere så prøv her:   http://www.birgitte-gammeltoft.dk/artiklernye/artikler/borsteinstr.htm

Skriv endelig hvis jeg kan hjælpe med noget  

Held og lykke 

Tak for dit råd, det vil jeg lige se nærmere på��

Vi har haft en Ergoterapeut til at lave en sensorisk profil på vores søn og har derfor stadig mulighed for at kontakte hende mhp rådgivning til visse situationer. Så det vil nok være en god ide at få en snak med hende igen �� 

Anmeld

26. december 2014

Ka+Ma=Be

Angelspot skriver:

Tak for dit råd, det vil jeg lige se nærmere på��

Vi har haft en Ergoterapeut til at lave en sensorisk profil på vores søn og har derfor stadig mulighed for at kontakte hende mhp rådgivning til visse situationer. Så det vil nok være en god ide at få en snak med hende igen �� 

Godt at høre så er det hele nok meget  nemmere. Det undrer mig dog lidt, at hun ikke har foreslået jer det? Men hvis du bringer det  på banen kan hun nok fortælle meget mere

Er I i et forløb eller har det været en enkeltstående konsultation?

Må jeg spørge hvad resultatet af den sensoriske profil blev? (Hvis du har lyst til at dele og vel og mærke fik papirerne retur)

Anmeld

27. december 2014

Angelspot

Ka+Ma=Be skriver:

Godt at høre så er det hele nok meget  nemmere. Det undrer mig dog lidt, at hun ikke har foreslået jer det? Men hvis du bringer det  på banen kan hun nok fortælle meget mere

Er I i et forløb eller har det været en enkeltstående konsultation?

Må jeg spørge hvad resultatet af den sensoriske profil blev? (Hvis du har lyst til at dele og vel og mærke fik papirerne retur)

Da vi fik tilbagemeldingen på profilen, sagde hun at vi bare kunne ringe hvis vi havde brug for vejledning. Oveni udfordringerne med tøj, så er han begyndt at have sine fingre i munden hele tiden og bider neglene. Det er en trygheds ting for ham i børnehaven, fordi han ikke har sutten med mindre det er meget svært for ham, i feks et aktivitets skift.

Vi havde et enkelt møde efter profilen var scoret, men har ikke haft andet siden og det var i juni ca. Men det er tydeligt vi har flere ting vi kunne have behov for vejledning til, både os og i børnehaven, så måske vi bare skal have hende kontaktet. Vi fik ikke selve profilen retur, men der står i papirerne vi fik, at han er sensorisk undgående og sensorisk følsom. Han overvældes hurtigere og lettere af indtryk ogsaa generelt en lavere tærskel overfor sanse indtryk end de fleste børn. Hans udfordringer ligger især i områderne høre- lydindtryk, synsindtryk, føle og berøringsindtryk og balance og bevæge indtryk. Det er hvad der lige står om selve resultatet af profilen. Hvad tænker du når du ser det?

Anmeld

27. december 2014

Mami

Ham af min er også meget sensitiv (taktil følsom) vi har fundet nogle bløde overtræks bukser sådan der minder om bomulds jogging tøj på indersiden og har skridtstærkt og vandafvisende på ydersiden, de har ingen remme da min søn hader at få noget op over skuldrene og en god vinterjakke. Det har været vejen for os, samtidig lagde jeg det frem allerede i septemper, og vi gav bamsen tøj på 100 gange mindst, frem til start november for han fik det på. 

Min venindes er endnu mere følsom, her har regnbukser med varme bukser været vejen frem  

held og lykke med det 

Anmeld

27. december 2014

Ka+Ma=Be

Angelspot skriver:

Da vi fik tilbagemeldingen på profilen, sagde hun at vi bare kunne ringe hvis vi havde brug for vejledning. Oveni udfordringerne med tøj, så er han begyndt at have sine fingre i munden hele tiden og bider neglene. Det er en trygheds ting for ham i børnehaven, fordi han ikke har sutten med mindre det er meget svært for ham, i feks et aktivitets skift.

Vi havde et enkelt møde efter profilen var scoret, men har ikke haft andet siden og det var i juni ca. Men det er tydeligt vi har flere ting vi kunne have behov for vejledning til, både os og i børnehaven, så måske vi bare skal have hende kontaktet. Vi fik ikke selve profilen retur, men der står i papirerne vi fik, at han er sensorisk undgående og sensorisk følsom. Han overvældes hurtigere og lettere af indtryk ogsaa generelt en lavere tærskel overfor sanse indtryk end de fleste børn. Hans udfordringer ligger især i områderne høre- lydindtryk, synsindtryk, føle og berøringsindtryk og balance og bevæge indtryk. Det er hvad der lige står om selve resultatet af profilen. Hvad tænker du når du ser det?

Det lyder som en god ide at tage fat i hende igen  

Jeg tænker umiddelbart at det ville være oplagt at få behandling ved en ergoterapeut. Med udfordringer i de nævnte områder, ville han kunne have gavn af både børsteprogram, ledkompression/approximation (stimulerer muskel-led sansen) stimulering af balance og, hvis der er mulighed for det, komme ind i et snoozel-hus. Her har man mulighed for at stimulere syn- og høresansen på mange forskellige måder. (Så han heller ikke bliver overvældet af for mange indtryk)

Det vil være en god ide at lave forskellige balanceudfordrende lege såsom kolbøtter, gynge, hoppe på ét ben osv. Mærk efter hvad der er sjovt og hvornår det er for meget.

Hvordan reagerer han hvis i leget med sand, ler o.l? Er det ubehageligt for ham? 

Med den rette stimulering kan i ændre hans tærskel overfor diverse sanseindtryk.

Og god ide at få børnehaven inddraget - pædagoger ved mere og mere om sansemæssige problemer, men mange er stadig på bar bund ift at udfordre og skåne barnet i hverdagen.

Håber det gav mening 

Anmeld

27. december 2014

Angelspot

Ka+Ma=Be skriver:

Det lyder som en god ide at tage fat i hende igen  

Jeg tænker umiddelbart at det ville være oplagt at få behandling ved en ergoterapeut. Med udfordringer i de nævnte områder, ville han kunne have gavn af både børsteprogram, ledkompression/approximation (stimulerer muskel-led sansen) stimulering af balance og, hvis der er mulighed for det, komme ind i et snoozel-hus. Her har man mulighed for at stimulere syn- og høresansen på mange forskellige måder. (Så han heller ikke bliver overvældet af for mange indtryk)

Det vil være en god ide at lave forskellige balanceudfordrende lege såsom kolbøtter, gynge, hoppe på ét ben osv. Mærk efter hvad der er sjovt og hvornår det er for meget.

Hvordan reagerer han hvis i leget med sand, ler o.l? Er det ubehageligt for ham? 

Med den rette stimulering kan i ændre hans tærskel overfor diverse sanseindtryk.

Og god ide at få børnehaven inddraget - pædagoger ved mere og mere om sansemæssige problemer, men mange er stadig på bar bund ift at udfordre og skåne barnet i hverdagen.

Håber det gav mening 

Vi går til gymnastik med ham, hvor han deltager på hans egne præmisser. Han elsker at hoppe fra høje steder, når han lige har fået hjælp til det et par gange. Han gynger gerne og slår kolbøtter, så han er ikke tilbageholdende, når vi er med. I børnehaven vil han ikke deltage i aktiviteter, men han elsker at observere de andre. Han er god til selv at sige fra overfor det han ikke ønsker at deltage i, så han formår at mærke efter hvad han vil. Han hører alle lyde meget før vi andre.

Han er ikke glad for at have fingrene i noget ukendt. Han bryder sig ikke om at få våde fingre når han tager fat i en våd skovl eller sådan noget. Han skal flere gange introduceres til at røre ved noget nyt,værks fingermaling, harpiks, glimmer, lim osv. Når han er i bad siger han at vandet er for varmt, når det egentlig er fordi at strålerne er for hårde. Vi skal ofte gætte os til hvordan han føler noget, da han pga alderen stadig ikke helt formår at beskrive hvordan det er for ham.

Pædagogerne i bhv arbejder meget forskelligt. Den ene har ikke rigtig forståelse for hans behov og hende undgår han meget tydeligt. Den anden pædagog er super dygtig og han elsker hende.

Anmeld

27. december 2014

Ka+Ma=Be

Angelspot skriver:

Vi går til gymnastik med ham, hvor han deltager på hans egne præmisser. Han elsker at hoppe fra høje steder, når han lige har fået hjælp til det et par gange. Han gynger gerne og slår kolbøtter, så han er ikke tilbageholdende, når vi er med. I børnehaven vil han ikke deltage i aktiviteter, men han elsker at observere de andre. Han er god til selv at sige fra overfor det han ikke ønsker at deltage i, så han formår at mærke efter hvad han vil. Han hører alle lyde meget før vi andre.

Han er ikke glad for at have fingrene i noget ukendt. Han bryder sig ikke om at få våde fingre når han tager fat i en våd skovl eller sådan noget. Han skal flere gange introduceres til at røre ved noget nyt,værks fingermaling, harpiks, glimmer, lim osv. Når han er i bad siger han at vandet er for varmt, når det egentlig er fordi at strålerne er for hårde. Vi skal ofte gætte os til hvordan han føler noget, da han pga alderen stadig ikke helt formår at beskrive hvordan det er for ham.

Pædagogerne i bhv arbejder meget forskelligt. Den ene har ikke rigtig forståelse for hans behov og hende undgår han meget tydeligt. Den anden pædagog er super dygtig og han elsker hende.

Det lyder som om i er godt på vej om ikke andet kan det også være derfor, at jeres tilknyttede terapeut ikke har gjort mere.

Gymnastik er en rigtig god ide med fri mulighed for udfoldelse på hans egen måde. Så kan han også udforske sin krop og balance og på den måde få en bedre kropsfornemmelse.

Jeg er glad for at høre, at der er en dygtig og forstående pædagog - det betyder enormt meget for både barn og forældre. Hvis det er noget i har talt med børnehaven om, kan man jo håbe at de andre lige så stille følger efter

Det er naturligvis udfordrende med hans alder,  men det bliver jo heldigvis også nemmere. Så længe han selv kan vælge fra og til, så må resten af omverdenen bare lære at forstå hvordan han oplever verden.

Hvis i generelt har problemer med tøj, kan det være en god ide med løst og sømløst tøj. Mange sensitive børn hader strømper, men det er faktisk muligt at købe sømløse strømper.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.