Flyverdragt på sensitiv dreng

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. december 2014

Angelspot

Tin skriver:

Åhh vi kender det så godt. Har en dreng på 7, der aldrig har haft flyverdragt eller regntøj på! Og har endnu ikke fundet løsningen. Af sko går han kun i de der gummi træsko året rundt! Og kun de der tykke termosokker året rundt!

Han har samtidig voldsomt børneeksem og må helst ikke blive kold og våd!

Jeg er PT der,hvor jeg bare lader ham gå i det han vil. Jeg har ikke opgivet men har accepteret at han jo godt selv kan mærke når han fryser og at min søn ALDRIG er syg!! Han har simpelhen aldrig fejlet noget,trods det at han aldrig går i hensigtsmæssigt overtøj.

Ad tøj går han kun i h og m joggingbukser og kun i grå og sort. Han er nemlig også sensitiv overfor farver .

han har en enkel jakke,som han bruger uden at lyne den, og kun hvis der er regnvejr.

Et eller andet sted,så tror jeg at han er så hærdet af kulde og vind, at han bare har et super imunforsvar:-)

Jeg lader min dreng gøre som han har lyst PT,men guider altid,og giver ham altid andre muligheder end det jeg ved han vælger.

Dejligt at høre at andre kender til udfordringerne, det kan godt være lidt svært som forælder, når nu man afleverer sin søn i tøj der bare slet ikke matcher årstiden 

min søn har også fået meget medindflydelse på det tøj der bliver købt, for ellers ender det bare med jeg kan rende ned og bytte det igen. Vildt at have sin 3 årige med på shopping, men det er bare bedst sådan ��

Vi har også efterhånden bare accepteret at det er sådan, men jeg kan godt mærke at jeg virkelig gerne vil have ham vænnet til den flyverdragt igen, så jeg ved han har det dejlig varmt i kulden. Han har jo haft den på sidste år, hele vinteren, så det ærgrer mig han ikke kan nu  men måske jeg bare skal acceptere og finde en anden mulighed.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. december 2014

Angelspot

ano14316 skriver:

Altså nu tror jeg ikke min dreng er sentitiv, han er 3 år, men han er ikke god til flyverdragt... det er lidt bedre i går end sidste år.. så jeg har købt 2 delt.. altså ikke bare en foret overtræksbuks men skijakke og skibukser.. jeg har købt et sæt fra racoon og det er lige så tykt og varmt som flyverdragt...

Tak for erfaringsdeling ��

jeg overvejer også om jeg bare skal opgive håbet om det og så forsøge med det. Problemet med det er så, at han vil skulle vænne sig til to nye stykker tøj, en ny jakke og nye skibukser. Og eftersom han tager laaaaaaang tid om at vænne sig til nyt, så frygter jeg lidt at vinteren er ovre inden han vænner sig til det  det er lidt tragikomisk, men det kan være det vil være lettere for ham i sidste ende.

Anmeld

25. december 2014

Angelspot

Skouboe skriver:

Har du overvejet skitøj? Det er jo både varmt og 2 delt, og der er derfor større bevægelsesfrihed i det. Og så et par gode forede gummistøvler, der er dejligt varme og ikke strammer.

Det kan godt være det er bedre for ham med ski tøj i stedet for flyverdragt. Jeg må lige tænke over om det mon kan være en ide i stedet for, jeg kan bare mærke at jeg super gerne vil have ham i flyverdragt, men måske jeg skal lade flaget falde og acceptere at det ikke sker. 

Frygter bare den tilvænnings proces de bliver med den nye jakke og de nye skibukser for han tager laaaang tid om at vænne sig til nyt. Men så må det være vilkårene i år og så må jeg være hrtigere ude næste år.

han var med ude for at købe vinterstøvler og han fik muligheden for at prøve flere støvler i butikken. Til sidst gav jeg ham to par støvler fra Ecco at vælge imellem, hvor han valgte et par af dem som han ingen problemer har haft med at få på. Så det var en succes for os begge 

Anmeld

25. december 2014

Angelspot

Wik skriver:

Nu skriver du han er fire, så derfor tænker jeg at gå i en rolig butik børnetøjsbutik (ja det er hunde dyrt, men bedre end en kæmpe h og m med lille overtøjsudvalg) en butik der har forskelligt overtøj og lad ham gå rundt og mærke udvendig og indvendig, se forskellige farver og modeller. Måske falder han for en som du så efterfølgende lettere kan få ham i. Han er sikkert udover at være særligt sensitiv også meget identitetssøgende og det at blive hørt og set er vigtigt for ham. Jeg ved ikke om det overhovedet er en løsning eller en mulighed, men det ville jeg selv prøve hvis det var mig. Min datter skal selv vælge huer, handsker mv. for at jeg er sikker på hun bruge det, det er sjældent jeg rammer plet første gang. 

Du behøver ikke komme med en helt smørre om at han jo ikke vil gå i hans flyverdragt så nu skal i ud og købe en ny mv. Men en historie ala nu kommer sneen og vi skal være varme så I skal ud og se på en varm dragt eller lignede.

Fedt at I har fundet noget almindeligt tøj han har det godt i.  

Jeg tror du har ret. Jeg har tænkt og tænkt og måske er han endda bare ikke typen der kan lide at have flyverdragt på og må 'nøjes' med skitøj i stedet. Jeg tror vi vil gøre som du foreslår, hvilket vi også gør ,de tøj og sko/støvler. Det er bedst at lade ham vælge selv, men hvor er det bare ikke altid hensigtsmæssigt at have en næsten 4 årig med ud og handle tøj  men hvis det er sådan det skal være, så må vi få det bedste ud af det ��

Anmeld

26. december 2014

Wik

Angelspot skriver:

Jeg tror du har ret. Jeg har tænkt og tænkt og måske er han endda bare ikke typen der kan lide at have flyverdragt på og må 'nøjes' med skitøj i stedet. Jeg tror vi vil gøre som du foreslår, hvilket vi også gør ,de tøj og sko/støvler. Det er bedst at lade ham vælge selv, men hvor er det bare ikke altid hensigtsmæssigt at have en næsten 4 årig med ud og handle tøj  men hvis det er sådan det skal være, så må vi få det bedste ud af det ��

Nej det har du ret i, og man synes også det kan være helt hen i vejret at du skal tage så mange beslutninger, men børn er jo vildt forskellige og nogle kan ikke magte man tager beslutninger for dem, andre er bare lige ud af landevejen og finder jo tryghed i de beslutninger. Men hvis man er sensitiv så har man nogle andre styrker og svagheder end gennemsnittet også må man gøre tingene lidt anderledes. 

Anmeld

26. december 2014

bøllen

Min dejlige snart 4-årige søn, er testet sensitiv på flere områder. Et af hans særlig udfordrende områder, handler om tøj og overtøj. Han går altid med bløde jogginbukser og kan ikke fordragelighed lynlåse, knapper eller kraver. Nu har vi fyldt klædeskabets med det som vi ved han ,gerne vil have på og for længe siden, accepteret at han har det behov. 

Det kan tage ham op til en måned at vænne sig til nyt tøj og nye sko. Det er utrolig hårdt for ham at skulle have nyt tøj, så det skal ligge fremme i lang tid så han ser det som en naturlig del af klædeskabet til sidst. 

Overtøj er et ekstra udfordrende område. For et år siden fik han en ny flyverdragt som han efter lidt tid accepterede. Jeg købte en som kan forlænges i ærmer og ben, så han kunne have den på i to sæsoner. Han brugte den fint sidste år hele vinteren. Men nu vil han ikke have den på. Han er panisk omkring det og bliver virkelig ked af det og det er tydeligt at han føler en eller anden form for klaustrofobi når han skal have den på.

i børnehaven har de kunne få ham i den to gange, men det var med voksen hjælp, altså hvor de bare gav ham den på. Det var meget svært for ham og jeg bryder mig ikke om, at de benytter tvang. Men det er også et spørgsmål om, om han bliver gennemløbstiden af vandpytter eller bliver gennemkold af vind og vejr. På den ene side skal han jo have tøj på til vejret og på den anden side synes jeg ikke han skal tvinges i noget der er grænseoverskridende eller fysisk ubehageligt for ham.

jeg søger råd, hjælp, erfaring eller henvisninger til metoder, som kan gøre det tåleligt for min dreng at få flyverdragt på. I rigtig koldt vejr er det ikke nok bare med hans forede overtræksbukser og en vinterpausen.cvi går en kold tid i møde. 

Har selv 2 sensitive drenge så kender til de udfordringer der kan være 

du skriver du fandt en sidste år han kunne bruge , tænker om du kan finde en magen til evt brugt i større str ??

Hende fys det testede mine drenge fortalte hendes barn havde det svært med sengetøj - derfor havde hun fundet ud af at købe brugt , der var blødt efter vask 

har selv måtte sælge tøj min dreng ikke ville have på trods han selv har valgt det . 

Anmeld

26. december 2014

trunte89

Min pige har det også svært med tøj, overtøj og sko. I år kunne hun bare slet ikke have flyverdragten, så jeg har købt et ski sæt i stedet. Og hun elsker det, selvom hun altid har hadet ( som i virkelig hadet ) termobukser, regnbukser og ligende. Sættet jeg købte er rigtig lækkert blødt. Synes tit flyverdragten og ski sæt er ret stive i det, men det er det her ikke.

Anmeld

26. december 2014

Rila87

Herhjemme har vi haft nøjagtig samme udfordring med alt slags tøj og fodtøj.. Oliver er også sensitiv .. Har virkelig været en udfordring .. Vi fik en ergoterapeut på ham i børnehaven og hun mente at det ville hjælpe at børste ham med en speciel børste.. Var meget skeptisk i starten, men efter hans børsteforløb har jeg nu en dreng der tager alt slags tøj på uden det mindste brok.. Så det var en kæmpe succes

Anmeld

26. december 2014

Angelspot

bøllen skriver:

Har selv 2 sensitive drenge så kender til de udfordringer der kan være 

du skriver du fandt en sidste år han kunne bruge , tænker om du kan finde en magen til evt brugt i større str ??

Hende fys det testede mine drenge fortalte hendes barn havde det svært med sengetøj - derfor havde hun fundet ud af at købe brugt , der var blødt efter vask 

har selv måtte sælge tøj min dreng ikke ville have på trods han selv har valgt det . 

Ja, jeg fandt en flyverdragt sidste år som han brugte. Jeg købte netop den model, fordi den kunne forlænges i ærmer og ben, så han kunne bruge den i år også, så han slap for at skulle forholde sig til en ny☺️ Men den plan er ligesom gået i vasken for det er han ikke med på. 

Dejligt at høre der er flere der har det som os og som er nødt til at tænke alternativt og i andre baner��

Anmeld

26. december 2014

Ka+Ma=Be

Jeg vil også foreslå, at i kontakter en ergoterapeut i kommunen - evt søg egen læge for vejledning og henvisning.

Børstning er et rigtig godt middel hvis et barn er taktil sky, hvilket det lyder til,at dit barn er.

Børsten er billig (ca 35 kr) og når først i er blevet instrueret kan i forsætte derhjemme - meget meg et  simpelt hvis du vil vide mere så prøv her:   http://www.birgitte-gammeltoft.dk/artiklernye/artikler/borsteinstr.htm

Skriv endelig hvis jeg kan hjælpe med noget  

Held og lykke 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.