Flyverdragt på sensitiv dreng

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.341 visninger
27 svar
1 synes godt om
25. december 2014

Angelspot

Min dejlige snart 4-årige søn, er testet sensitiv på flere områder. Et af hans særlig udfordrende områder, handler om tøj og overtøj. Han går altid med bløde jogginbukser og kan ikke fordragelighed lynlåse, knapper eller kraver. Nu har vi fyldt klædeskabets med det som vi ved han ,gerne vil have på og for længe siden, accepteret at han har det behov. 

Det kan tage ham op til en måned at vænne sig til nyt tøj og nye sko. Det er utrolig hårdt for ham at skulle have nyt tøj, så det skal ligge fremme i lang tid så han ser det som en naturlig del af klædeskabet til sidst. 

Overtøj er et ekstra udfordrende område. For et år siden fik han en ny flyverdragt som han efter lidt tid accepterede. Jeg købte en som kan forlænges i ærmer og ben, så han kunne have den på i to sæsoner. Han brugte den fint sidste år hele vinteren. Men nu vil han ikke have den på. Han er panisk omkring det og bliver virkelig ked af det og det er tydeligt at han føler en eller anden form for klaustrofobi når han skal have den på.

i børnehaven har de kunne få ham i den to gange, men det var med voksen hjælp, altså hvor de bare gav ham den på. Det var meget svært for ham og jeg bryder mig ikke om, at de benytter tvang. Men det er også et spørgsmål om, om han bliver gennemløbstiden af vandpytter eller bliver gennemkold af vind og vejr. På den ene side skal han jo have tøj på til vejret og på den anden side synes jeg ikke han skal tvinges i noget der er grænseoverskridende eller fysisk ubehageligt for ham.

jeg søger råd, hjælp, erfaring eller henvisninger til metoder, som kan gøre det tåleligt for min dreng at få flyverdragt på. I rigtig koldt vejr er det ikke nok bare med hans forede overtræksbukser og en vinterpausen.cvi går en kold tid i møde. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. december 2014

helle85

Angelspot skriver:

Min dejlige snart 4-årige søn, er testet sensitiv på flere områder. Et af hans særlig udfordrende områder, handler om tøj og overtøj. Han går altid med bløde jogginbukser og kan ikke fordragelighed lynlåse, knapper eller kraver. Nu har vi fyldt klædeskabets med det som vi ved han ,gerne vil have på og for længe siden, accepteret at han har det behov. 

Det kan tage ham op til en måned at vænne sig til nyt tøj og nye sko. Det er utrolig hårdt for ham at skulle have nyt tøj, så det skal ligge fremme i lang tid så han ser det som en naturlig del af klædeskabet til sidst. 

Overtøj er et ekstra udfordrende område. For et år siden fik han en ny flyverdragt som han efter lidt tid accepterede. Jeg købte en som kan forlænges i ærmer og ben, så han kunne have den på i to sæsoner. Han brugte den fint sidste år hele vinteren. Men nu vil han ikke have den på. Han er panisk omkring det og bliver virkelig ked af det og det er tydeligt at han føler en eller anden form for klaustrofobi når han skal have den på.

i børnehaven har de kunne få ham i den to gange, men det var med voksen hjælp, altså hvor de bare gav ham den på. Det var meget svært for ham og jeg bryder mig ikke om, at de benytter tvang. Men det er også et spørgsmål om, om han bliver gennemløbstiden af vandpytter eller bliver gennemkold af vind og vejr. På den ene side skal han jo have tøj på til vejret og på den anden side synes jeg ikke han skal tvinges i noget der er grænseoverskridende eller fysisk ubehageligt for ham.

jeg søger råd, hjælp, erfaring eller henvisninger til metoder, som kan gøre det tåleligt for min dreng at få flyverdragt på. I rigtig koldt vejr er det ikke nok bare med hans forede overtræksbukser og en vinterpausen.cvi går en kold tid i møde. 

min dreng er også sensitiv, han kan ikke lide strømper, lige så snart han ser sit snit til det, så tager han dem af, han kan bedst lide bukser der sider lidt løst. og smider sit tøj lige så snart han kommer hjem da han har det bedst uden tøj.

vi køber ticket to haven flyverdragt til ham, da de er store i det, de sider løst og der er plads til at de kan rør sig.

de er dyre men man kan finde dem billigt på trendsales 

Anmeld

25. december 2014

sommerbarn<3

Profilbillede for sommerbarn<3
30.05.2011 kl. 12:12 kom den smukkeste lille fyr til verden, og ændrede mit verden til paradis
Angelspot skriver:

Min dreng er også sensitiv. Jeg havde købt en flot hummel flyverdragt til ham, men den var for stiv i det og han sagde av hver gang jeg prøvede at give ham den på. Nu har han en reima som er blødere og lavere og mere rummelig i udskæringen ved halsen. Han havde en magen til sidste år.

håber i finder en din dreng kan have på.

Anmeld

25. december 2014

Bebe89

Jeg ved godt det ikke er så hensigtsmæssigt at tøjet "skiller" på midten, men kunne det ikke være godt med overtræksbukser i stedet for? Som barn kunne jeg heller ikke holde ud at have meget overtøj på, men overtræksbukser var, for mig, ikke ligeså "klaustrofobisk". Så kan han måske have noget blødt stof indenunder, på midten, så han ikke bliver for kold?

Jeg ved ikke om det er muligt, eller om det gør en forskel, men jeg håber I finder på noget.

Glædelig jul 

Anmeld

25. december 2014

Tin

Profilbillede for Tin
Angelspot skriver:

Åhh vi kender det så godt. Har en dreng på 7, der aldrig har haft flyverdragt eller regntøj på! Og har endnu ikke fundet løsningen. Af sko går han kun i de der gummi træsko året rundt! Og kun de der tykke termosokker året rundt!

Han har samtidig voldsomt børneeksem og må helst ikke blive kold og våd!

Jeg er PT der,hvor jeg bare lader ham gå i det han vil. Jeg har ikke opgivet men har accepteret at han jo godt selv kan mærke når han fryser og at min søn ALDRIG er syg!! Han har simpelhen aldrig fejlet noget,trods det at han aldrig går i hensigtsmæssigt overtøj.

Ad tøj går han kun i h og m joggingbukser og kun i grå og sort. Han er nemlig også sensitiv overfor farver .

han har en enkel jakke,som han bruger uden at lyne den, og kun hvis der er regnvejr.

Et eller andet sted,så tror jeg at han er så hærdet af kulde og vind, at han bare har et super imunforsvar:-)

Jeg lader min dreng gøre som han har lyst PT,men guider altid,og giver ham altid andre muligheder end det jeg ved han vælger.

Anmeld

25. december 2014

ano14316

Altså nu tror jeg ikke min dreng er sentitiv, han er 3 år, men han er ikke god til flyverdragt... det er lidt bedre i går end sidste år.. så jeg har købt 2 delt.. altså ikke bare en foret overtræksbuks men skijakke og skibukser.. jeg har købt et sæt fra racoon og det er lige så tykt og varmt som flyverdragt...

Anmeld

25. december 2014

Skouboe

Har du overvejet skitøj? Det er jo både varmt og 2 delt, og der er derfor større bevægelsesfrihed i det. Og så et par gode forede gummistøvler, der er dejligt varme og ikke strammer.

Anmeld

25. december 2014

Happiness

Jeg tænker også 2 delt, og så med seler. Så skilder det ikke som sådan på midten, da han stadig er beskyttet så. Her hjælper det hvis vi lover ikke at lyne helt op. Så han har altid elefanthue med haledise på. Han føler han bliver kvalt, hvis lynlåsen går helt op. 

Anmeld

25. december 2014

Wik

Nu skriver du han er fire, så derfor tænker jeg at gå i en rolig butik børnetøjsbutik (ja det er hunde dyrt, men bedre end en kæmpe h og m med lille overtøjsudvalg) en butik der har forskelligt overtøj og lad ham gå rundt og mærke udvendig og indvendig, se forskellige farver og modeller. Måske falder han for en som du så efterfølgende lettere kan få ham i. Han er sikkert udover at være særligt sensitiv også meget identitetssøgende og det at blive hørt og set er vigtigt for ham. Jeg ved ikke om det overhovedet er en løsning eller en mulighed, men det ville jeg selv prøve hvis det var mig. Min datter skal selv vælge huer, handsker mv. for at jeg er sikker på hun bruge det, det er sjældent jeg rammer plet første gang. 

Du behøver ikke komme med en helt smørre om at han jo ikke vil gå i hans flyverdragt så nu skal i ud og købe en ny mv. Men en historie ala nu kommer sneen og vi skal være varme så I skal ud og se på en varm dragt eller lignede.

Fedt at I har fundet noget almindeligt tøj han har det godt i.  

Anmeld

25. december 2014

Angelspot

Bebe89 skriver:

Jeg ved godt det ikke er så hensigtsmæssigt at tøjet "skiller" på midten, men kunne det ikke være godt med overtræksbukser i stedet for? Som barn kunne jeg heller ikke holde ud at have meget overtøj på, men overtræksbukser var, for mig, ikke ligeså "klaustrofobisk". Så kan han måske have noget blødt stof indenunder, på midten, så han ikke bliver for kold?

Jeg ved ikke om det er muligt, eller om det gør en forskel, men jeg håber I finder på noget.

Glædelig jul 

Glædelig jul 

han har et par forede overtræksbukser som han meget hellere vil have på. Men frygter bare det ikke er nok når der bliver -5 grader udenfor. I børnehaven kan han jo ikke bare lige komme ind når de er på legepladsen.

han har kun en undertrøje og en alm tynd langærmet bluse på, jeg kan ikke få ham i sweatre eller tykke hættetrøjer, så jeg frygter han hurtigt bliver kold når han så kun har alm vinterjakke på.

Men det kan jo godt være jeg ender med at måtte acceptere at flyverdragt er et no go for ham.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.