Angelspot skriver:
Min dejlige snart 4-årige søn, er testet sensitiv på flere områder. Et af hans særlig udfordrende områder, handler om tøj og overtøj. Han går altid med bløde jogginbukser og kan ikke fordragelighed lynlåse, knapper eller kraver. Nu har vi fyldt klædeskabets med det som vi ved han ,gerne vil have på og for længe siden, accepteret at han har det behov.
Det kan tage ham op til en måned at vænne sig til nyt tøj og nye sko. Det er utrolig hårdt for ham at skulle have nyt tøj, så det skal ligge fremme i lang tid så han ser det som en naturlig del af klædeskabet til sidst.
Overtøj er et ekstra udfordrende område. For et år siden fik han en ny flyverdragt som han efter lidt tid accepterede. Jeg købte en som kan forlænges i ærmer og ben, så han kunne have den på i to sæsoner. Han brugte den fint sidste år hele vinteren. Men nu vil han ikke have den på. Han er panisk omkring det og bliver virkelig ked af det og det er tydeligt at han føler en eller anden form for klaustrofobi når han skal have den på.
i børnehaven har de kunne få ham i den to gange, men det var med voksen hjælp, altså hvor de bare gav ham den på. Det var meget svært for ham og jeg bryder mig ikke om, at de benytter tvang. Men det er også et spørgsmål om, om han bliver gennemløbstiden af vandpytter eller bliver gennemkold af vind og vejr. På den ene side skal han jo have tøj på til vejret og på den anden side synes jeg ikke han skal tvinges i noget der er grænseoverskridende eller fysisk ubehageligt for ham.
jeg søger råd, hjælp, erfaring eller henvisninger til metoder, som kan gøre det tåleligt for min dreng at få flyverdragt på. I rigtig koldt vejr er det ikke nok bare med hans forede overtræksbukser og en vinterpausen.cvi går en kold tid i møde.
Åhh vi kender det så godt. Har en dreng på 7, der aldrig har haft flyverdragt eller regntøj på! Og har endnu ikke fundet løsningen. Af sko går han kun i de der gummi træsko året rundt! Og kun de der tykke termosokker året rundt!
Han har samtidig voldsomt børneeksem og må helst ikke blive kold og våd!
Jeg er PT der,hvor jeg bare lader ham gå i det han vil. Jeg har ikke opgivet men har accepteret at han jo godt selv kan mærke når han fryser og at min søn ALDRIG er syg!! Han har simpelhen aldrig fejlet noget,trods det at han aldrig går i hensigtsmæssigt overtøj.
Ad tøj går han kun i h og m joggingbukser og kun i grå og sort. Han er nemlig også sensitiv overfor farver .
han har en enkel jakke,som han bruger uden at lyne den, og kun hvis der er regnvejr.
Et eller andet sted,så tror jeg at han er så hærdet af kulde og vind, at han bare har et super imunforsvar:-)
Jeg lader min dreng gøre som han har lyst PT,men guider altid,og giver ham altid andre muligheder end det jeg ved han vælger.