Hvornår fik jeres slik???...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.177 visninger
26 svar
0 synes godt om
26. august 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
ekstrabladet.dk/kup/fodevarer/article1211965.ece

Jeg sad og læste denneher artikel... Og vi var jo MEGET HYS med, hvad Idun fik at spise og hvornår. Fordi hun potentielt var allergiker, så gik vi meget op i at starte med maden stille og roligt, så vi kunne følge med i en eventuel reaktion.

MEN - Derudover, så havde vi den holdning at så længe hun ikke kender til slik,så vil hun ikke spørge om det Så hun var mere end 2 år før hun fik slik og det var meget lidt... Mens hun var lille, var rosiner, vindruer, cherrytomater og den slags, jo bare SAGEN 

Nu får hun slik om fredagen. Og til SPECIELLE lejligheder. Hun elsker frugt og grønt (råt vel at mærke) og hvis jeg stiller en skål frem med gulerødder, peberfrugt, og agurk på bordet, vil hun gnaske den i sig over dagens løb  Hun spørger ikke efter slik.

MEN hvis der ikke er frugt, eller grønt, så spørger hun efter det. Men er indforstået med at det er fredagen, hvor man får fredagsslik. Så får hun en LILLE SMULE (ja jeg er onde mor!!).. Men jeg syntes bare ikke man skal vende børn til at spise slik hverdag. Jeg vil hellere gemme 'det søde' til dessert sammen med familien i weekenden eller noget i den stil

HVad er jeres holdning til slik? og hvornår fik de slik første gang?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. august 2009

Sweet1978

Det kan jeg ikke huske men slik er en naturlig del af  vores hverdag, inden for visse regler. Vi får fredagsslik og ellers er det begrænset. Prøver at give dem en fornuftig holdning til slik (mad generelt) så de ved hvad der er sundt osv.

Så de har vel fået det efterhånden som de kunne tygge det i små mængder slf.

Anmeld

26. august 2009

Balderson

Min søn er lige fyldt 1 år, og han har aldrig smagte slik, chips, cacaomælk, sodavand, saftevand osv....

Herhjemme har vi en helt klar holdning med hensyn til hvad vi vil give vores børn...

Synes ikke vi er fanatisk, for alt med måde... Jeg er bare af den overbevisning at et 1 årige barn behøver ikke at spise slik eller drikke sodavand...

En lille sjov historie er, at min mand og jeg forbarmede os til hans 1 års fødselsdag, og han fik derfor en dejlig mums mums muffins, som han så måtte spise.. Begge hold bedsteforældre glædede sig til at se deres barnebarn spise løs af den, men hvad gør knægten... Han tager den op i sine hænder, smulder den i tusind stykker, kommer den i håret og rager derefter ud efter sin rød peberfrugt og begyndte at spise den... Der kom ikke en krumme i hans mund og hvor blev hans bedsteforældre skuffet, især farmor

Anmeld

26. august 2009

Moderator

Balderson skriver:

Min søn er lige fyldt 1 år, og han har aldrig smagte slik, chips, cacaomælk, sodavand, saftevand osv....

Herhjemme har vi en helt klar holdning med hensyn til hvad vi vil give vores børn...

Synes ikke vi er fanatisk, for alt med måde... Jeg er bare af den overbevisning at et 1 årige barn behøver ikke at spise slik eller drikke sodavand...

En lille sjov historie er, at min mand og jeg forbarmede os til hans 1 års fødselsdag, og han fik derfor en dejlig mums mums muffins, som han så måtte spise.. Begge hold bedsteforældre glædede sig til at se deres barnebarn spise løs af den, men hvad gør knægten... Han tager den op i sine hænder, smulder den i tusind stykker, kommer den i håret og rager derefter ud efter sin rød peberfrugt og begyndte at spise den... Der kom ikke en krumme i hans mund og hvor blev hans bedsteforældre skuffet, især farmor

HAHAAAH

Sådan var Idun også lidt Og mange af den ældre generation forstod heller ikke, hvorfor vi var så ONDE!!!!... At hun ikke måtte få slik. Ja så onde er vi bare

Men hun elsker de andre ting, så er der da ingen grund til at lære hende noget andet, det skal hun tids nok lære

Anmeld

26. august 2009

Diana...

Jeg er SÅ enig med dig, Jeg ønsker heller ikke Lucas skal smage det før han blive over 2 og håber jeg kan være stædig nok ha ha for mine svigerforældre kan ikke forstå det de skal jo have fastalavns ris osv men det synes jeg bare er unødvendig de første par år ja og så har han en MEGET slik glad far som spiser slik hele tiden, Men jeg er ved at få banket ind i hoved på ham at det først er efter Lucas er kommet i seng, Lucas er begynd at være meget ops på det vi spise og vil smage alt så vi skal til at passe på nu.

Knus Diana 

Anmeld

26. august 2009

Moderator

Diana... skriver:

Jeg er SÅ enig med dig, Jeg ønsker heller ikke Lucas skal smage det før han blive over 2 og håber jeg kan være stædig nok ha ha for mine svigerforældre kan ikke forstå det de skal jo have fastalavns ris osv men det synes jeg bare er unødvendig de første par år ja og så har han en MEGET slik glad far som spiser slik hele tiden, Men jeg er ved at få banket ind i hoved på ham at det først er efter Lucas er kommet i seng, Lucas er begynd at være meget ops på det vi spise og vil smage alt så vi skal til at passe på nu.

Knus Diana 

Faktisk køber vi stort set aldrig slik, fordi hun får så meget i gaver... Så har jeg en kasse i køkkenet, der agerer slikmutter, om fredagen. Så får hun en lille skål og må vælge 10-15 ting derfra Alt efter størrelse og sådan...

Så det er bare de der bedster, der er VILDE med det der slik der!!!!:..

Anmeld

26. august 2009

JustAnotherName

Min datter bliver snart 2 år.

Hun får pålægschokolade på sit rundstykke i weekenderne, og har da også smagt lidt slik nu og da. Men det er ikke særlig meget!
Det er nok mere andre i familien, der har givet hende lidt sødt, end det er os selv. Og lidt er ingen skade, synes jeg!
Men jeg tænker da over det. Og f.eks. bruger jeg heller ikke at strø sukker over havregrøden osv.

Hun har ikke smagt sodavand. Men juice, icetea og saftevand.
Og slik er ikke noget man får en fast ugentlig dag herhjemme (endnu).
Men sådan ind imellem får hun en kiks eller et stykke chokolade eller lignende.

Der er ingen regler. Men dog stadig en tanke omkring det som begrænser forbruget 

Anmeld

26. august 2009

Lullaby

Vi har et afslappet forhold til det. Vi spiser is når det er varmt og slik i weekenden. Sukker på havregrøden får de også

Anmeld

26. august 2009

Diana...

Zafir skriver:

ekstrabladet.dk/kup/fodevarer/article1211965.ece

Jeg sad og læste denneher artikel... Og vi var jo MEGET HYS med, hvad Idun fik at spise og hvornår. Fordi hun potentielt var allergiker, så gik vi meget op i at starte med maden stille og roligt, så vi kunne følge med i en eventuel reaktion.

MEN - Derudover, så havde vi den holdning at så længe hun ikke kender til slik,så vil hun ikke spørge om det Så hun var mere end 2 år før hun fik slik og det var meget lidt... Mens hun var lille, var rosiner, vindruer, cherrytomater og den slags, jo bare SAGEN 

Nu får hun slik om fredagen. Og til SPECIELLE lejligheder. Hun elsker frugt og grønt (råt vel at mærke) og hvis jeg stiller en skål frem med gulerødder, peberfrugt, og agurk på bordet, vil hun gnaske den i sig over dagens løb  Hun spørger ikke efter slik.

MEN hvis der ikke er frugt, eller grønt, så spørger hun efter det. Men er indforstået med at det er fredagen, hvor man får fredagsslik. Så får hun en LILLE SMULE (ja jeg er onde mor!!).. Men jeg syntes bare ikke man skal vende børn til at spise slik hverdag. Jeg vil hellere gemme 'det søde' til dessert sammen med familien i weekenden eller noget i den stil

HVad er jeres holdning til slik? og hvornår fik de slik første gang?

Hvornår begynde hun at få alle de der frugt stykker? Jeg er så bange for at Lucas bliver kvalt i det 

Anmeld

26. august 2009

Honningblomst

Jeg kan ikke huske hvornår...tror ikke jeg tænkte så meget over det for 12 år siden...desværre.
Bertram og Konrad der ventede vi så længe som det var muligt, men lidt sværer når der er søskende. Heldigvis er der bedster her der støtter op om det.
Jeppe fik feks glutenholdig vælling lige inden han blev 4 mdr. og ja, i sidste uge blev det konstateret at han har cøliaki(glutenallergi) så det er sikkert fordi jeg gav ham det dumme vælling, men jeg vidste jo ikke bedre dengang.
Men ved godt det her er lidt noget andet....men når der kommer gode råd om hvad man skal holde sig fra og ikke give børnene osv...så er det sgu vigtigt at gøre alt man kan...hvis bare min søn ikke skulle have lidt af det her fra han var baby, så havde hans barndom været meget bedre...nå, men sket er sket.
Og ja, slik er ikke noget der fåes fast her på faste ugedage...jeg er i det hele taget meget obs på ikke at lave spise-fyld-fylde-i-hovedet traditioner...man behøver ikke spise for at hygge...
Nå, det blev en masse bla bla bla...herfra..
Knus..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.