NF for stor hvad så nu?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.238 visninger
28 svar
61 synes godt om
12. december 2014

mummimia

Hej,
er helt ny herinde, og kan se der er mange tråde om emnet men har virkelig brug for at komme ud med mit.
Igår var jeg til NF, skeptisk som jeg er var det ikke noget jeg så frem til.
og det viste sig også at nakkefolden var "alt for stor" som sygeplejesken sagde. Hvad jeg selv så var det omkring en 6 mm. ca
hun kunne ikke gi mig svar om mine blodprøver var dårlige eller andet, udover at jeg havde en bagudvendt livmoder, og at jeg kunne få en Moderkage prøve idag.
Da vi ankommer bliver vi sat ned og faktisk tilbudt en abort med det samme! syntes jeg virkelig ikke var fair.
uden yderligere prøver, men jeg vil gerne vide om der er noget og være bekymret for.
de kunne ikke tage en Moderkage prøve pga min livmoder og derfor skal jeg derind igen om 1 uge og hvis de ikke kan der skal jeg vente til mellem jul og nytår (måske efter) og få en fostervandsprøve.

har ingen procenter fået for hvor stor chancen for kromosomfejl eller andet fået men lægen virkede ikke synderlig hverken optimistisk eller opbakkende over mit valg.

Nu har jeg brug for at høre er der andre der har prøvet at have for stor nakkefold og uden og vide om risiko og chancer, hvornår fik i og vide at alt var som det skulle være?

tror desværre vi ser frem til en elendig jul

beklager det lange indlæg har virkelig brug for at få lidt andre øjne på det for herhjemme er vi i et sort hul.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. december 2014

l.kjoeller

Vi stod i samme situation.  Jeg fik dog oddsene 1 til 99. Finder det underligt de ikke gav dig dine. De kunne ikke tage biopsien pga måden hun lå på og måtte  vente til uge 17 og få fostervandsprøve. Røv hårdt. Det var falsk alarm. Sund og rask datter. Sagde de virkelig bare den var alt for stor og ikke andet ? Du må gerne bruge mig til spørgsmål og støtte.  

Anmeld

12. december 2014

lillespir26

mummimia skriver:

Hej,
er helt ny herinde, og kan se der er mange tråde om emnet men har virkelig brug for at komme ud med mit.
Igår var jeg til NF, skeptisk som jeg er var det ikke noget jeg så frem til.
og det viste sig også at nakkefolden var "alt for stor" som sygeplejesken sagde. Hvad jeg selv så var det omkring en 6 mm. ca
hun kunne ikke gi mig svar om mine blodprøver var dårlige eller andet, udover at jeg havde en bagudvendt livmoder, og at jeg kunne få en Moderkage prøve idag.
Da vi ankommer bliver vi sat ned og faktisk tilbudt en abort med det samme! syntes jeg virkelig ikke var fair.
uden yderligere prøver, men jeg vil gerne vide om der er noget og være bekymret for.
de kunne ikke tage en Moderkage prøve pga min livmoder og derfor skal jeg derind igen om 1 uge og hvis de ikke kan der skal jeg vente til mellem jul og nytår (måske efter) og få en fostervandsprøve.

har ingen procenter fået for hvor stor chancen for kromosomfejl eller andet fået men lægen virkede ikke synderlig hverken optimistisk eller opbakkende over mit valg.

Nu har jeg brug for at høre er der andre der har prøvet at have for stor nakkefold og uden og vide om risiko og chancer, hvornår fik i og vide at alt var som det skulle være?

tror desværre vi ser frem til en elendig jul

beklager det lange indlæg har virkelig brug for at få lidt andre øjne på det for herhjemme er vi i et sort hul.

Har ikke erfaring med dette men har hørt om en der fik 1:2 chance for at få et barn med Downs og valgt at fuldføre med resultat i en ganske sin og rask baby  

Anmeld

12. december 2014

mummimia

hvor længe gik der før det svar forelå at barnet var sund og rask?

for jeg er i forvejen nem at stresse og det lagde lægen også vægt på at så ville det her blive en hård omgang, men jeg vil bare ikke give op hvis jeg nu faktisk kan få et sund og raskt barn, blev ret sur på dem fordi de faktisk inden de overhovedet havde forsøgt noget nærmest tilbød mig at få en abort..

Anmeld

12. december 2014

l.kjoeller

mummimia skriver:

for jeg er i forvejen nem at stresse og det lagde lægen også vægt på at så ville det her blive en hård omgang, men jeg vil bare ikke give op hvis jeg nu faktisk kan få et sund og raskt barn, blev ret sur på dem fordi de faktisk inden de overhovedet havde forsøgt noget nærmest tilbød mig at få en abort..

Det er også under al kritik du ikke er bedre informeret. Kan du ikke ringe og få din risikovurdering? Den må de kunne  give dig. Og så skal du gå ud fra positivt indtil andet er bevist. Der går 2 dage før du har svar på om det er downs barn. Resten tager et par uger men de siger man kan regne med det svar man får efter to dage. Oftest er det retvisende da yderligere fejl ofte hænger sammen  med downs . Jeg har også  lav stress terskel så kan godt forstå  dig. Men prøv at holde hovedet koldt 

Anmeld

12. december 2014

lillespir26

mummimia skriver:

Det ved du jo desværre først 100% når den lille kommer ud os der får Højer odds om et sundt barn kan jo også risikere et handicappet barn men kunne forstille mig at når du fået lavet livmoder eller fostervandsprøve får du svar efter en uge hvor hvis du får et svar der hedder ca 1:400 er det ikke grund til at fjerne det så tage det roligt og tag det til den tid jeg var selv skide bekymret til de første scanninger 

Anmeld

12. december 2014

l.kjoeller

lillespir24 skriver:

Det ved du jo desværre først 100% når den lille kommer ud os der får Højer odds om et sundt barn kan jo også risikere et handicappet barn men kunne forstille mig at når du fået lavet livmoder eller fostervandsprøve får du svar efter en uge hvor hvis du får et svar der hedder ca 1:400 er det ikke grund til at fjerne det så tage det roligt og tag det til den tid jeg var selv skide bekymret til de første scanninger 

Hvad angår chromosom  fejl ved de det jo efter prøven med 100 % sikkerhed ? Og som jeg siger svar på downs er ca 2 dagr og efterfølgende  er det 2-3 uger på resten af chromosomerne. Har man  først fået både biopsi eller fostervandsprøve samt en md så er man næsten helt sikker på sundt barn.  

Anmeld

12. december 2014

lillespir26

l.kjoeller skriver:

Hvad angår chromosom  fejl ved de det jo efter prøven med 100 % sikkerhed ? Og som jeg siger svar på downs er ca 2 dagr og efterfølgende  er det 2-3 uger på resten af chromosomerne. Har man  først fået både biopsi eller fostervandsprøve samt en md så er man næsten helt sikker på sundt barn.  

Som skrevet ingen erfaring så var kun er skud i tågen

Anmeld

12. december 2014

l.kjoeller

mummimia skriver:

Fik du er billed med ? Lidt nysgerrig  på at sammenligne  med vores billed . 

Anmeld

28. december 2014

mummimia

når lige en lille update..
imorgen hedder det fostervandsprøve og så er det bare at vente på svar
Mine blodprøver så rigtig fine ud fik jeg ogvide 2 gang jeg var derinde, og jeg fik 6 dage efter lavet en ny NF hos Jordmoder.dk og der blev den målt til 3.7 lidt forhøjet men ikke i nærheden af de 6mm som der blev "målt" på sygehuset,
og har fået en risikovurdering (fra sygehuset på baggrund af den store nakkefold) at der er 1:3 for at få et downs barn.
ved scanningen hos Jordmoder.dk fik jeg også en flot scanning af babys hjerte og lever flow og alt ink næseben så simpelthen så fint ud, den vinkede og gemte sig
så det har givet lidt ro julen over og nu er det bare og vente på svar fra Fostervandprøven.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.