Hvilke overvejelser gjorde I er angående udd? :-)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.953 visninger
28 svar
14 synes godt om
3. december 2014

LilleSpir

Hej kære brugere på Baby.dk,

Jeg er en meget ubeslutsom person.. Derfor søger jeg råd hos jer, da jeg før har set jer give nogle gode fif og tricks til andre 

Det drejer sig om uddannelsesvalg. Jeg er virkelig på bar bund, lige nu. Andre gange er jeg ret sikker på, hvad jeg vil.. Det ændrer sig dog ret ofte, hvilket er frustrerende 

Jeg har overvejet meget: Bygningsmaler, sygeplejerske, (læge)sekretær, receptionist, noget inde for grafik og billedredigering.. And so on. Det er virkelig mange ting! I vidt forskellige retninger.. 

Problemet er ikke, at jeg ikke kan se mig selv i noget af det - det er nærmere omvendt. Jeg har en idé om, at jeg fungerer i de fleste fag, for jeg er ret godt til at omstille og indstille mig selv til situationen foran mig. Men HVOR skal jeg dog starte? 

Er der nogle af jer, som har nogle af de uddannelser jeg har nævnt? Fortryder i, eller er i glade? Og vil i muligvis dele lidt om jeres hverdag på jobbet? Og til sidst; Måske i har et forslag til en uddannelse?

For lige nu modtages alt med kyshånd!  Og jeg er trods alt færdig med min HF i år, så jeg skal til at beslutte mig..

God dag

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. december 2014

Lunae

LilleSpir skriver:

Hej kære brugere på Baby.dk,

Jeg er en meget ubeslutsom person.. Derfor søger jeg råd hos jer, da jeg før har set jer give nogle gode fif og tricks til andre 

Det drejer sig om uddannelsesvalg. Jeg er virkelig på bar bund, lige nu. Andre gange er jeg ret sikker på, hvad jeg vil.. Det ændrer sig dog ret ofte, hvilket er frustrerende 

Jeg har overvejet meget: Bygningsmaler, sygeplejerske, (læge)sekretær, receptionist, noget inde for grafik og billedredigering.. And so on. Det er virkelig mange ting! I vidt forskellige retninger.. 

Problemet er ikke, at jeg ikke kan se mig selv i noget af det - det er nærmere omvendt. Jeg har en idé om, at jeg fungerer i de fleste fag, for jeg er ret godt til at omstille og indstille mig selv til situationen foran mig. Men HVOR skal jeg dog starte? 

Er der nogle af jer, som har nogle af de uddannelser jeg har nævnt? Fortryder i, eller er i glade? Og vil i muligvis dele lidt om jeres hverdag på jobbet? Og til sidst; Måske i har et forslag til en uddannelse?

For lige nu modtages alt med kyshånd!  Og jeg er trods alt færdig med min HF i år, så jeg skal til at beslutte mig..

God dag

Jeg er ikke uddannet nogle af de ting, som du nævner, men jeg tænker at du skal sætte dig ned og mærke efter - skriv for og imod.

fx sygeplejeske - de har ofte skiftende arbejdstider, aften, natte og weekendvagter. Du lever i en presset hverdag. Du skal være meget omsorgsfuld og ville andre mennesker.

bygningsmaler er et hårdt fysisk job, men formodentlig et 8-16 job, hvor man har fri, når man har fri.

mediegrafiker er hver dag foran en computer. Alt efter hvor du får job, vil der være perioder hvor der er meget pres på for at kunne nå deadlines.

lægesekretær kan også have skiftende arbejdstider. Kontorarbejde.

gør dig alle de overvejelser du kan komme til og søg ind i dig selv.

jeg læser selv til lærer.

Anmeld

3. december 2014

Ciss

Personlig ville jeg luge de fagfelter ud, hvor der er størst mulighed for arbejdsløshed efter endt uddannelse. I hvert fald om du uanset ikke har en klar ide om, hvilket felt, du ønsker at arbejde indenfor.

Og så ville jeg se på arbejdstider og lønsniveau. Hvordan kunne du tænke dig, at din hverdag er, når du en gang har fået arbejde? Trives du bedst, når du arbejder med noget fysisk, eller er det mere dig at arbejde med mennesker, eller er du typen, som trives bedst i konsentreret arbejde foran en computer f eks?

Jeg valgte at tage en uddannelse hvor muligheden for arbejdsløshed er stor, stærk konkurrence om hver eneste stilling. Lavt lønsniveau og dårlige arbejdstider. Men jeg valgte det, fordi det var det eneste, jeg virkelig ønskede at arbejde med, og jeg klarede det og fik mig til sidst en stilling. - Men i den slags uddannelser og jobsøgningssituationer klarer man sig kun, hvis man virkelig brænder for det, så hvis du ikke brænder for noget bestemt, vil jeg ikke anbefale dig at tage en uddannelse som leder til den slags.

Lykke til med det vanskelige valg.

Anmeld

3. december 2014

Julemusen

Sad på samme måde da jeg havde færdiggjort gymnasiet og skulle søge ind på videregående uddannelse. Jeg var både interesseret i jordemoder, fysioterapeut, statskundskab, informationsvidenskab og sociologi. Jeg var så inde og læse omkring undervisningen hvor alle bortset fra informationsvidenskab var på store hold og årgange. På informationsvidenskab var det 25 pr hold, og samme hold man fulgte. Det gav mig en tryghed i at der var meget undervisning og ikke så meget selvstudium. 

Derudover kiggede jeg på, hvor man kunne tage uddannelserne, og jeg ville helst til Aalborg eller Århus. 

Så kiggede jeg på arbejdstider og sammenholdt det med drømmen om familielivet senere i livet. Kunne mærke på mig selv at det skulle være et 8-4 arbejde og fri i helligdage og weekender. 

Og så var der kun informationsvidenskab tilbage, som blev min første prioritet og de andre satte jeg på som 2.-5. Prioritet 

Anmeld

3. december 2014

Mumto3

Jeg har selv flere uddannelser, og er super glad for at jeg været lidt rundt (skal lige nævne at jeg har gjort ALT færdigt som jeg er gået igang med!!!)

Fordi du vælger uddannelse nu, er det jo ikke det samme som at du skal lave det resten af dit liv!  jeg ville klart gå efter gode arbejdstider mens børnene er små :-) Du synes jo det hele er sjovt, så det betyder ikke så meget om det lige er det ene eller det andet. Husk bare at ALLE jobs indeholde noget som er rigtig træls, og det slipper man ikke  af med, bare fordi man skifter branche.

Anmeld

3. december 2014

aarhusmor

Bygningsmaler, sygeplejerske, (læge)sekretær, receptionist, noget inde for grafik og billedredigering..

Jeg tænker følgende, er du meget kreativ og har du din helt egen stil? Hvis ja kunne multimediedesigner måske være noget - men det kræver at man hele tiden, ligesom i modebranchen, er klar med noget nyt - men det er super spændende og jeg har selv en uddannelse indenfor det - jeg læser dog noget andet nu.

(Læge)sekrætær, receptionist - det har jeg også prøvet. Man skal være god til at acceptere, at dem over en i hierakiet kommer når man skal hjem og siger at man lige skal nå at tage 200 kopier inden man går eller skrive referat osv. Der er også gode ting ved jobbet, men for mig var det svært at være den der skulle skrive, lave kaffe og tage kopier fra andre.

Bygningsmaler - hårdt fysisk, stor nedslidning og formentlig giftig maling

Sygeplejerske er der en der har beskrevet rigtigt godt ovenfor, med skiftende arbejdstider - mange glæder og meget stress.

Som en anden også skriver, så behøver dit valg ikke at være det endelige sidste valg du foretager dig.

Dels kan du fx. som sygeplejerske vælge at læse videre efterfølgende. De andre jobs du nævner forbruger ikke så meget SU, så der har du mulighed for at læse senere, som fx. en bachelor.

Multimediedesigner kan jeg ikke huske hvor lang tid tager, men det er vist lang tid, og der er vist noget med at man skal have noget andet først. jeg har selv læst i USA, så derfor har jeg ikke sat mig så meget ind i det.

Man kan sige at det måske er klogt, når du nu er så meget i tvivl, at søge en læreplads som kontorassistent, så du ikke forbruger din SU, du bliver god til at skrive rent og så har du noget du altid kan falde tilbage på, og man lærer at høre efter hvad andre beder om (noget som ikke er så let for mig

Anmeld

3. december 2014

LilleSpir

Lunae skriver:

Jeg er ikke uddannet nogle af de ting, som du nævner, men jeg tænker at du skal sætte dig ned og mærke efter - skriv for og imod.

fx sygeplejeske - de har ofte skiftende arbejdstider, aften, natte og weekendvagter. Du lever i en presset hverdag. Du skal være meget omsorgsfuld og ville andre mennesker.

bygningsmaler er et hårdt fysisk job, men formodentlig et 8-16 job, hvor man har fri, når man har fri.

mediegrafiker er hver dag foran en computer. Alt efter hvor du får job, vil der være perioder hvor der er meget pres på for at kunne nå deadlines.

lægesekretær kan også have skiftende arbejdstider. Kontorarbejde.

gør dig alle de overvejelser du kan komme til og søg ind i dig selv.

jeg læser selv til lærer.

Jeg har ikke noget problem med de skiftende arbejdstider. Jeg ville faktisk hellere foretrække, at det ikke er et 8-16 job, for det synes jeg er lidt kedeligt. Dog kunne jeg forestille mig, at når der kommer børn, at det kan være svært at få til at gå op.. Andre mennesker har jeg heller intet problem med. Dog ser jeg dog det, at man skal være på SU, som et problem rent økonomisk..

Jeg tror ikke at jeg ville være bygningsmaler for life. Drømmen var at kunne bruge læren til, at sætte møbler i stand og være kreativ på den måde. Forhåbentlig kunne sælge ud af det :-)

Men du har ret.. Jeg må sætte mig ned og veje for og imod.. Selvom jeg synes det er vældig svært lige nu

Anmeld

3. december 2014

LilleSpir

Ciss skriver:

Personlig ville jeg luge de fagfelter ud, hvor der er størst mulighed for arbejdsløshed efter endt uddannelse. I hvert fald om du uanset ikke har en klar ide om, hvilket felt, du ønsker at arbejde indenfor.

Og så ville jeg se på arbejdstider og lønsniveau. Hvordan kunne du tænke dig, at din hverdag er, når du en gang har fået arbejde? Trives du bedst, når du arbejder med noget fysisk, eller er det mere dig at arbejde med mennesker, eller er du typen, som trives bedst i konsentreret arbejde foran en computer f eks?

Jeg valgte at tage en uddannelse hvor muligheden for arbejdsløshed er stor, stærk konkurrence om hver eneste stilling. Lavt lønsniveau og dårlige arbejdstider. Men jeg valgte det, fordi det var det eneste, jeg virkelig ønskede at arbejde med, og jeg klarede det og fik mig til sidst en stilling. - Men i den slags uddannelser og jobsøgningssituationer klarer man sig kun, hvis man virkelig brænder for det, så hvis du ikke brænder for noget bestemt, vil jeg ikke anbefale dig at tage en uddannelse som leder til den slags.

Lykke til med det vanskelige valg.

Jeg trives aller bedst, når jeg er fysisk i mit arbejde. Når der er run på, med flere bolde i luften og jeg hjælper andre mennesker

Kanon at du har sigtet efter det du gerne ville, til trods for risiko for arbejdsløshed Det er da for fedt.. 

Mange tak

Anmeld

3. december 2014

LilleSpir

Kitty-Katten skriver:

Sad på samme måde da jeg havde færdiggjort gymnasiet og skulle søge ind på videregående uddannelse. Jeg var både interesseret i jordemoder, fysioterapeut, statskundskab, informationsvidenskab og sociologi. Jeg var så inde og læse omkring undervisningen hvor alle bortset fra informationsvidenskab var på store hold og årgange. På informationsvidenskab var det 25 pr hold, og samme hold man fulgte. Det gav mig en tryghed i at der var meget undervisning og ikke så meget selvstudium. 

Derudover kiggede jeg på, hvor man kunne tage uddannelserne, og jeg ville helst til Aalborg eller Århus. 

Så kiggede jeg på arbejdstider og sammenholdt det med drømmen om familielivet senere i livet. Kunne mærke på mig selv at det skulle være et 8-4 arbejde og fri i helligdage og weekender. 

Og så var der kun informationsvidenskab tilbage, som blev min første prioritet og de andre satte jeg på som 2.-5. Prioritet 

Jeg tror også jeg vil udnytte alle mine "muligheder/drømme" til at søge ind på alt.. For blot fordi der er elevpladser, betyder det ikke, at jeg får det opfyldt ;-)

Anmeld

3. december 2014

serinasmor

Personligt valgte jeg at følge mit hjerte - vel vidende at det kan være en svær levevej ... 

Jeg har altid vidst at jeg ville være noget kreativt. Jeg troede, jeg skulle være tøjdesigner i mine meget unge år, herefter indretningsarkitekt (det viste sig at der er ikke nogen direkte vej til den titel), og herefter møbeldesigner. 

Jeg var på højskole i 6 mdr for at prøve produktdesign af - det ville jeg gerne ... 

kom ind på civilingeniør i arkitektur og design - og gik der i 3 år - blot for at finde ud af det ikke var mig Det var blandt andet skalaen der jeg ikke kunne forene mig med...

Jeg er nu uddannet Grafisk Designteknolog. En uddannelse der koncentrerer sig om grafisk design, trykteknikker og markedsføring både i teori og praksis... her fandt jeg min hylde  

Jeg var heldig at få job gennem job med løntilskud efter et år med ledighed og enormt mange kreative og tidskrævende ansøgninger men jeg indrømmer gerne at det var held at jeg blev tilbudt løntilskud - så brænder jeg for det, hvilket nok gjorde udslaget for fastansættelsen

Jeg er blevet ansat hos Kluntz Promotion A/S, hvor jeg laver markedsføring, skriver nyhedsbreve, sætter virksomheders logo på kuglepenne, kopper, t-shirts, forklæder, vandflasker, isskrabere - alt hvad hjertet begærer , skriver pressemeddelelser, tegner maskotter og en enkelt emballage er det også blevet til. For tiden er der dog gået jul i den, så jeg hjælper også til på lageret med at pakke firmajulegaver til vores kunder Det er en lidt blandet hverdag, hvor der er mange slags opgaver både indenfor tekstforfatning, markedsføring, billedredigering, en lille smule kodning og mere eller mindre kreative reklameprodukt designs. De fleste opgaver er foran min skærm  

Jeg har forsøgt at være detaljeret - da du overvejer retningen  

Hvis du har spørgsmål, så spørg gerne løs

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.