Børnetestamente

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.119 visninger
22 svar
5 synes godt om
20. november 2014

Anonym trådstarter

Hej derude. 

Mon der sidder en med erfaring i eller speciale i børnetestamente? 

Vi vil gerne have et lavet. Situationen er den at vi har en bror hver og den ene af dem (kaldes for A) ser perfekt ud på papiret med bl.a. en hjemmegående mor. De har tre børn, den yngste fra samme år som vores. De er bosat på landet med masser af plads og masser af dyr. Den anden bror (kaldet B) bor med sin kone  og søn i en forstad til en større by. Sønnen her er også fra samme år som vores søn. De venter en mere til sommer.

Vi vil gerne have bror B til at overtage opvæksten af vores søn skulle vi ikke selv kunne det mere. Han er dog ikke blevet spurgt endnu. Vores værdier ligner hinanden rigtig meget. 

Vi vil under ingen omstændigheder have at bror A skal overtage opvæksten af vores søn! Deres værdier er så forskellige fra vores som det næsten kan komme og det kaos vil jeg ikke udsætte min søn for. 

Kan man også frabede sig nogen i et børnetestamente? Jeg er lidt nervøs for om en dommer vil se bort fra vores ønsker og placere ham hvor der er penge og hjemmegående mor! Det ser jo godt ud på papiret. Virkeligheden er bare en grænseløs, uopdragen, egoistisk og meget indadvendt familie og det ønsker jeg på ingen måde min søn i. 

Er anonym af respekt for min familie. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. november 2014

Nystart

I kan godt frabede jer nogle bestemte personer, MED en lille begrundelse....

Min mor lavede B-testamente mht min bror, om at hun ønskede min søster skulle ha myndigheden over min bror, samt at hans far IKKE måtte få den....herudover blev det begrundet, samt at hun ønskede at han skulle bo ved en plejefamilie som hun selv havde valgt og som han allerede kendte....

Disse ting blev i dette tilfælde vægtet i afgørelsen... men altså... de skal søge myndigheden og bedømme som alle andre der kommer "udefra" men har i ønsker vil jeg bestemt råde jer til at få lavet et børnetestamente.

Anmeld

20. november 2014

aarhusmor

I behøver ikke at skrive at I ikke ønsker de skal stå der. I kan nøjes med at skrive at I ønsker bror B til det og så med underskrifter.

Kommunen vil så vidt muligt respektere dette, hvis de ellers føler det er i jeres tarv

Anmeld

20. november 2014

Sandratoft

Vi har lige akkurat siddet ved advokaten og lavet testamente til vores datter. 

Vi skulle blot finde nogen der skal varetage hendes tarv hvis vi går bort før hun bliver 18, og det vil så accepteres medmindre det fx er stofmisbrugere eller nogen der er alt for gamle (bedsteforældre)

Anmeld

20. november 2014

quindelist

Anonym skriver:

Hej derude. 

Vi vil gerne have et lavet. Situationen er den at vi har en bror hver og den ene af dem (kaldes for A) ser perfekt ud på papiret med bl.a. en hjemmegående mor. De har tre børn, den yngste fra samme år som vores. De er bosat på landet med masser af plads og masser af dyr. Den anden bror (kaldet B) bor med sin kone  og søn i en forstad til en større by. Sønnen her er også fra samme år som vores søn. De venter en mere til sommer.

Vi vil gerne have bror B til at overtage opvæksten af vores søn skulle vi ikke selv kunne det mere. Han er dog ikke blevet spurgt endnu. Vores værdier ligner hinanden rigtig meget. 

Vi vil under ingen omstændigheder have at bror A skal overtage opvæksten af vores søn! Deres værdier er så forskellige fra vores som det næsten kan komme og det kaos vil jeg ikke udsætte min søn for. 

Kan man også frabede sig nogen i et børnetestamente? Jeg er lidt nervøs for om en dommer vil se bort fra vores ønsker og placere ham hvor der er penge og hjemmegående mor! Det ser jo godt ud på papiret. Virkeligheden er bare en grænseløs, uopdragen, egoistisk og meget indadvendt familie og det ønsker jeg på ingen måde min søn i. 

I vores børnetestamente peger vi på nogle bestemte og så er der tilføjet at vi under ingen omstændigheder ønsker at XX familiemedlem på nogen måder bliver involveret i vores barns opvækst hvis vi går bort -begrundet i væsentligt forskellige livsinteresser.

advokaten anbefalede at det kom med når nu det var så vigtigt for os, -som han sagde kan man jo ikke vide hvordan livsomstændighederne ser ud hos den vi har peget på, hvis det en dag er aktuelt, og hvis den man har peget på af en eller anden årsag ikke kan bruges så kigger de jo efter hvem der ellers er.

Anmeld

20. november 2014

Anonym trådstarter

Tusinde tak alle sammen for svar. Tror da vi skriver det ned i børnetestamenter også, hvem vi bestemt ikke ønsker der har indflydelse på vores barn videre opdragelse hvis vi ikke kan selv mere. 

Kh. Malene 

Anmeld

20. november 2014

Anonym trådstarter

Sandratoft skriver:

Vi har lige akkurat siddet ved advokaten og lavet testamente til vores datter. 

Vi skulle blot finde nogen der skal varetage hendes tarv hvis vi går bort før hun bliver 18, og det vil så accepteres medmindre det fx er stofmisbrugere eller nogen der er alt for gamle (bedsteforældre)

Hvad betalte I for at få det lavet? Håber det er ok at spørge om? 

Tak for svar. 

Kh. Malene 

Anmeld

20. november 2014

Chevro

Anonym skriver:

Hej derude. 

Vi har skrevet tre på i den rækkefølge vi ville vælge, så vi er sikre på at vores børn lever det liv som vil ligne vores liv mest :-)

Anmeld

21. november 2014

Sandratoft

Anonym skriver:

Hvad betalte I for at få det lavet? Håber det er ok at spørge om? 

Tak for svar. 

Kh. Malene 

Ca 3000 men det var også et testamente det sikrer mig og min kæreste ifm med huskøb  

Anmeld

21. november 2014

LegalDesk.dk

Det er ultimativt Statsforvaltningen, der tager stilling til, hvem der skal overtage forældremyndigheden, hvis I går bort. Statsforvaltningen giver som udgangspunkt forrang til en biologiske forælder, hvis der er sådan en. Da det ikke lyder til, at der er det i dit tilfælde, behøver du ikke skrive, at du ikke ønsker din bror A, men udelukkende at du ønsker bror B. Statsforvaltningen vil som udgangspunkt, kun gå imod et børnetestamente, hvis dette strider imod hensynet til barnet. Det er dog en god ide, at indsætte flere personer i prioriteret rækkefølge, således at de vil overtage forældremyndigheden, hvis første prioriteten enten ikke kan eller ønsker at overtage forældremyndigheden på tidspunktet for jeres dødsfald. Dette vil give en ekstra sikkerhed i forhold til bror A, da der således vil være et alternativt valg, hvis bror B ikke kan eller vil overtage forældremyndigheden, hvis i går bort.

Endelig er det altid en god ide, at snakke med de personer man indsætter, således at de er forberedte, da de ikke er forpligtede til at overtage forældremyndigheden, og således kan sige nej, hvis de ikke ønsker det. 

Håber det hjalp på dine overvejelser.

Mvh,

Simon

www.Legaldesk.dk

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.