Fru. Blog skriver:
Hov forresten, det lyder som om du ved lidt om det, så stiller lige et spørgsmål - det er lidt langt ude (haha), men prøver bare at forstå reglerne....
Som jeg forstår det så må man ikke fyres pga barsel. Hvor lang tid gælder det så? For hvad nu når personen har endt barsel, og starter igen på job, og så bliver fyret et par dage efter fordi de hellere vil ansætte barselvikaren. Må man det....? altså alt logik siger i min hjerne at man godt må, men man kan vel argumentere for, at det er pga graviditeten og at de hellere vil have barsel vikaren fordi hun er inde i tingene og ikke risikere at få barn syg osv. Man kan argumentere for meget via jura synes jeg.. og det er sjældent super fair.... Så tænkte bare om det havde en tilbagevirkende effekt også.
(Selvom jeg er gravid så håber jeg det ikke)
Najr det er ikke nemt, hvis man er ansat under overenskomst og medlem af fagforening, er det med til at sikre uretmæssig fyring, og man kan fx ikke fyres for samarbejds vanskeligeheder hvis man kun lige er kommet tilbage fra barsel. Jeg føler mig temmelig sikker på, at fagforeningen ville have en ret god sag.
Hvis man derimod er ansat uden overenskomst, kan man efter min bedste viden opsiges hvornår som helst.
Anmeld