Fyret under barsel med 4 dages varsel- fra artikel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.138 visninger
24 svar
9 synes godt om
19. november 2014

Fru. Blog

Jeg har lige læst en artikel på alt for damernes blog, om at mange bliver fyret under deres barsel (ved ik om man må indsætte link, så undlader for en sikkerheds skyld). Sagen er at det jo så er ulovligt at fyre kvinder mens de er på barsel (ved ik om det også gælder mænd egentlig?). Det er jo arbejdsgiver der skal bevise, at han fyre den barslende kvinde uden at det har med graviditeten at gøre. 

Mit spørgsmål er, om man er "sikret" som gravid. Hvad hvis man arbejder et sted hvor mange bliver fyret pga nedskæringer fx. 

Jeg er ikke ligefrem selv jurist, så har svært ved at vurdere om det er nemt eller svært for en arbejdsgiver at bevise en fyring? Kan man selv gøre noget for at stille sig stærkere??

Hvis man bliver uretmæssigt fyret så får man typisk 9 måneders løn som erstatning - hvilket selvfølgelig ikke er meget i forhold til at ha et job. Men hvis man alligevel var blevet fyret uden at være gravid så er det da ok. Håber dog ikke på en fyring... men godt at kende reglerne. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. november 2014

Nystart

Der er visse punkter hvor man faktisk gerne må fyre under barsel....

Mener det blandt andet er under fyrings runder mm.... Kan ikke helt huske det men har netop læst og set noget med det...Men jeg har total amme hjerne idag, så er faktisk lidt blank mht hvordan det præcis var... Men man er ikke helgaderet mere under barsel 

Anmeld

19. november 2014

Fru. Blog

Nystart skriver:

Der er visse punkter hvor man faktisk gerne må fyre under barsel....

Mener det blandt andet er under fyrings runder mm.... Kan ikke helt huske det men har netop læst og set noget med det...Men jeg har total amme hjerne idag, så er faktisk lidt blank mht hvordan det præcis var... Men man er ikke helgaderet mere under barsel 

Okay...altså det ville næsten også være unfair hvis en "ikke-gravid" så blev fyret i stedet for den gravide - blot fordi hun ikke var gravid.

Tak for svar! 

Anmeld

19. november 2014

Mom

Profilbillede for Mom

Man er ikke hellig under fyrringsrunder blot fordi man er gravid eller på barsel, hvilket jeg faktisk syntes er fuldstændig fair.

Anmeld

19. november 2014

Mor til Ella

ki skriver:

Jeg har lige læst en artikel på alt for damernes blog, om at mange bliver fyret under deres barsel (ved ik om man må indsætte link, så undlader for en sikkerheds skyld). Sagen er at det jo så er ulovligt at fyre kvinder mens de er på barsel (ved ik om det også gælder mænd egentlig?). Det er jo arbejdsgiver der skal bevise, at han fyre den barslende kvinde uden at det har med graviditeten at gøre. 

Mit spørgsmål er, om man er "sikret" som gravid. Hvad hvis man arbejder et sted hvor mange bliver fyret pga nedskæringer fx. 

Jeg er ikke ligefrem selv jurist, så har svært ved at vurdere om det er nemt eller svært for en arbejdsgiver at bevise en fyring? Kan man selv gøre noget for at stille sig stærkere??

Hvis man bliver uretmæssigt fyret så får man typisk 9 måneders løn som erstatning - hvilket selvfølgelig ikke er meget i forhold til at ha et job. Men hvis man alligevel var blevet fyret uden at være gravid så er det da ok. Håber dog ikke på en fyring... men godt at kende reglerne. 

Du er ikke bedre stillet end alle andre, du kan fyres på lige fod med alle andre.

du må bare ikke fyres grundet at du er gravid eller på barsel. Og hvis der er 100 andre at tage af er de jo svær st komme uden om før den på barsel

Men har man som jeg en lille virksomhed hvor vi kun er 3, og man er nød til st skære ind til benet, har det fuld ud iorden st fyre begge også hvis de er på barsel. Hvor jeg med lethed jo ville kunne bevise at det var pga butikkens feks økonomi.

Så man skal ikke tro at man ikke kan røres bare fordi man er gravid/barsel.

Anmeld

20. november 2014

Fru. Blog

Mom skriver:

Man er ikke hellig under fyrringsrunder blot fordi man er gravid eller på barsel, hvilket jeg faktisk syntes er fuldstændig fair.

Helt enig...men jeg tror mange tror det - sådan virker det når jeg spørger folk i min omgangkreds. Min bror er butikschef og han sagde at han ikke fyrer gravide blot for at være på sikker grund. 

Men der stod i det jeg læste at det er arbejdsgiver der skal bevise at fyringen ikke skyldes graviditet eller barsel. det kan selvfølgelig være nemt i nogen situationer, men i andre tror jeg måske det kan være sværre

Anmeld

20. november 2014

Fru. Blog

Mor til Ella skriver:

Du er ikke bedre stillet end alle andre, du kan fyres på lige fod med alle andre.

du må bare ikke fyres grundet at du er gravid eller på barsel. Og hvis der er 100 andre at tage af er de jo svær st komme uden om før den på barsel

Men har man som jeg en lille virksomhed hvor vi kun er 3, og man er nød til st skære ind til benet, har det fuld ud iorden st fyre begge også hvis de er på barsel. Hvor jeg med lethed jo ville kunne bevise at det var pga butikkens feks økonomi.

Så man skal ikke tro at man ikke kan røres bare fordi man er gravid/barsel.

Okay det kan jeg godt se det er nemmere i din situation. men jeg tænker at det i en større virksomhed kan være sværre. Feks hvis personen der er gravid er dårlig arbejdskraft så er det måske bedst for arbejdsgiver at vente med at fyre til barslen er slut. 

Jeg synes at mange siger at når man har har skrevet sin varsel af barsel i en mail - eller blot fortalt at man er gravid, så begynder det at blive mere usikkert at fyre fordi der skal ekstra bevis matriale til fra arbejdsgiver. Jeg ved ikke om det er sådan i virkeligheden også....

Men det er rart at man i det mindste ikke kan fyres pga man skal på barsel. Men jeg får tit det råd (og læser det tit) at så snart man er gravid så er det bedst at varsel det så hurtigt som muligt til jobbet - og gerne så det kan dokumenteres at man har varslet.

Anmeld

20. november 2014

Mom

Profilbillede for Mom
Fru. Blog skriver:

Helt enig...men jeg tror mange tror det - sådan virker det når jeg spørger folk i min omgangkreds. Min bror er butikschef og han sagde at han ikke fyrer gravide blot for at være på sikker grund. 

Men der stod i det jeg læste at det er arbejdsgiver der skal bevise at fyringen ikke skyldes graviditet eller barsel. det kan selvfølgelig være nemt i nogen situationer, men i andre tror jeg måske det kan være sværre

I bund og grund handler det om, at hvis stillingen nedlægges, så kan man fyre uden at skulle bekymre sig. (Og det bliver de jo i sparerunder), hvis ikke skal arbejdsgiver kunne bevise, at en fyrring var tiltænkt inden kvinde meldte ud hun var gravid eller inden hun gik på barsel.

Anmeld

20. november 2014

Fru. Blog

Mom skriver:

I bund og grund handler det om, at hvis stillingen nedlægges, så kan man fyre uden at skulle bekymre sig. (Og det bliver de jo i sparerunder), hvis ikke skal arbejdsgiver kunne bevise, at en fyrring var tiltænkt inden kvinde meldte ud hun var gravid eller inden hun gik på barsel.

Okay. altså det kan der jo være lidt udfordringer i. og i en vis udstrækning er det lidt urimligt. Som gravid er det jo så godt at huske at skrive sin varsel af barsel i en mail og så er man jo allerede rigtig langt. for så kan arbejdsgiver ikke sige, at han ikke vidste det. Men mon ikke det har noget med ligestilling at gøre. selvom det ku gå hen og ha den modsatte effekt hvis det så er en mand der bliver fyret i stedet....

Anmeld

20. november 2014

Fru. Blog

Mom skriver:

Hov forresten, det lyder som om du ved lidt om det, så stiller lige et spørgsmål - det er lidt langt ude (haha), men prøver bare at forstå reglerne....

Som jeg forstår det så må man ikke fyres pga barsel. Hvor lang tid gælder det så? For hvad nu når personen har endt barsel, og starter igen på job, og så bliver fyret et par dage efter fordi de hellere vil ansætte barselvikaren. Må man det....?  altså alt logik siger i min hjerne at man godt må, men man kan vel argumentere for, at det er pga graviditeten og at de hellere vil have barsel vikaren fordi hun er inde i tingene og ikke risikere at få barn syg osv. Man kan argumentere for meget via jura synes jeg.. og det er sjældent super fair.... Så tænkte bare om det havde en tilbagevirkende effekt også.

(Selvom jeg er gravid så håber jeg det ikke) 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.