Fyret under barsel med 4 dages varsel- fra artikel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.138 visninger
24 svar
9 synes godt om
19. november 2014

Fru. Blog

Jeg har lige læst en artikel på alt for damernes blog, om at mange bliver fyret under deres barsel (ved ik om man må indsætte link, så undlader for en sikkerheds skyld). Sagen er at det jo så er ulovligt at fyre kvinder mens de er på barsel (ved ik om det også gælder mænd egentlig?). Det er jo arbejdsgiver der skal bevise, at han fyre den barslende kvinde uden at det har med graviditeten at gøre. 

Mit spørgsmål er, om man er "sikret" som gravid. Hvad hvis man arbejder et sted hvor mange bliver fyret pga nedskæringer fx. 

Jeg er ikke ligefrem selv jurist, så har svært ved at vurdere om det er nemt eller svært for en arbejdsgiver at bevise en fyring? Kan man selv gøre noget for at stille sig stærkere??

Hvis man bliver uretmæssigt fyret så får man typisk 9 måneders løn som erstatning - hvilket selvfølgelig ikke er meget i forhold til at ha et job. Men hvis man alligevel var blevet fyret uden at være gravid så er det da ok. Håber dog ikke på en fyring... men godt at kende reglerne. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. november 2014

Nystart

Der er visse punkter hvor man faktisk gerne må fyre under barsel....

Mener det blandt andet er under fyrings runder mm.... Kan ikke helt huske det men har netop læst og set noget med det...Men jeg har total amme hjerne idag, så er faktisk lidt blank mht hvordan det præcis var... Men man er ikke helgaderet mere under barsel 

Anmeld

19. november 2014

Fru. Blog

Nystart skriver:

Der er visse punkter hvor man faktisk gerne må fyre under barsel....