Skoleklar? Har brug for hjælp og input!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. november 2014

Anonym trådstarter

Men når alternativet er at han ikke får nogen jævnaldrende at lege med i børnehaven i et år - det er det I skal huske at sammenligne med...

For deler da fuldstændig samme mening som de fleste andre at børn ikke skal pæces frem. 

Den er er altså virkelig svær...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. november 2014

Alexander&Lærke

Min egen søn var jeg meget i tvivl om, men her i kommunen skal man følge sin årgang. Det skal være meget grelt hvis man ikke gør det. 

Min søn har gennem hele bh kun haft en god ven han ville lege med på hans egen årgang. Så var der 2 på årgangen under som han også gerne ville lege med. Det fik bh til at sige at han ikke var socialt med og legede ned af. 

Vi kæmpede lidt for at han skulle have et år mere i bh. Ikke så meget pga det sociale for os, vores holdning har været det skulle han nok lære, men mere fordi han ikke er særlig koncenterete når han bliver bedt om det. 

Den gik ikke han skulle følge sin årgang. Så han begyndte i stor børns gruppen og flyttede med op på skolen i april hvor han startede i august. 

Efter 14 dage, kunne det pludselig godt lade sig gøre pga det sociale, men der havde han og os jo i 4 md forbedrede os på skolestarten. 

Så han startede i o.klasse. 

I gennem 0. Klasse fandt han da også flere legekammerater og i dag går han i 1 klasse og har ihvertfælle 4 venner han snakker om. Og han er så dygtig fagligt selvom koncentrationen stadig er et problem. Så siver der en hel del ind. 

så det handler meget om hvordan i vuder ham, i kender ham aller bedst, følg jeres hjerter hvordan i ser det.  

Anmeld

14. november 2014

cecilie1984

Anonym skriver:

Vi var til samtale i børnehaven i går m.h.p. afklaring af om vores dreng er skole klar.

Han er født i nov. og derfor lige blevet 5 år. 

Til samtalen fortalte pædagogen at de i gruppen havde været uenige om hvorvidt han er klar. De er 2 pædagoger i gruppen. Hende vi snakkede med tænkte at der var udfordringer der skulle arbejdes med, men at hvis der blev arbejdet bevidst med dette kunne han godt blive klar.

Den anden pædagog mente ikke han er klar.

Forklaringen lød at han fagligt og sprogligt er vildt godt med, men at han socialt ikke er med. Han kan få nogle ture hvor han stiller sig op og skriger hvis det ikke går som han gerne vil. Dette sker ifølge pædagogen et par gange om ugen ca.

Denne adfærd vil selvfølgelig kunne gøre at han bliver udenfor specielt fordi de andre så ikke ville gide lege med ham. Som pædagogen sagde: Her i børnehaven tænker børnene: Det er bare Frederik… Men blandt helt nye børn gides denne adfærd ikke og så ekskluderes man.

Det skal siges at han i børnehaven ellers er afholdt af de andre børn. Han har en bedste ven, men leger også fint med andre når han ikke er der. Dog kan han have en smule svært ved at tage kontakt til fremmede børn, fordi han kan være lidt tilbageholdende.

Men…. Skulle han blive i børnehaven, så forsvinder ALLE de drenge han leger med nu. Tilbage vil være en pige og en dreng der er 5 mdr. yngre end ham - resten vil være omkring 3 år.

Så meget vil han socialt få ud at af tage et år ekstra i børnehave? - Og vil han ikke komme til at kede sig bravt når alle hans jævnaldrende kammerater forsvinder?

Min mand mener han skal i skole. Jeg har virkelig brug for input inden jeg beslutter mig for hvad jeg synes..

Hej jeg har læst nogen af dine svar, og på mig lyder det lidt som om du har truffet din beslutning inderst inde. Nemlig at han skal i skole, måske har jeg ikke ret men sådan lyder det bare på mig

Min datter skulle have været begyndt i skole i sommers, men også grundet en samtale med børnehaven valgte vi at skole udsætte hende et år.

Hun var ligesom jeres søn ikke klar socialt. Og ligesom jeres søn begyndte hendes bedste ven og de andre venner i skole og hun var tilbage i børnehaven. Men hun var ikke alene selvom hendes nye legekammerater kun var 3-4 år. Faktisk viste det sig hurtigt hun klingede bedre med dem pga hun var socialt på deres niveau.

Min datter klarer sig godt og er begyndt i storegruppen (igen) med hendes nye venner på 4-5 år (hun er næsten 6½ selv)

Vi har aldrig fortrudt den beslutning vi traf selvom vi også havde mange for og imod. Men vi tænkte det var bedre at gå 1 år mere i børnehave end at skulle gå 0 klasse om, hvor vennerne pludselig skulle rykke i 1 klasse og vores datter skulle blive i 0 igen, det tænkte vi som et større nederlag for hende end i børnehaven. Hvilket jeg synes er værre for et barn end at gå 1 år mere i børnehave.

Så jeg vil også sige VENT.......

Håber i træffer den beslutning som passer jer.

Anmeld

14. november 2014

4kløver

Lad ham vente. Fortæller lige hvordan vi har det lige nu.

Her er det lige omvent. Vi har haft PPR på vores datter og vi og hendes støttepædagog mener at hun ikke er klar. Børnehaven gør også lidt (kan ikke tilbyde hende noget 1 år mere) PPR siger hun er klar. Så her den 1.3 starter hun i forår SFO og så skole. Vi kan bare ikke stille noget op anden ind at gå så langt at beholde hende hjemme. ( ved godt man ikke må) men vil da ikke ha det ødelægger mit barn. De børn der starter har hun ikke noget sammen med. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.