Skoleklar? Har brug for hjælp og input!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.600 visninger
23 svar
25 synes godt om
13. november 2014

Anonym trådstarter

Vi var til samtale i børnehaven i går m.h.p. afklaring af om vores dreng er skole klar.

Han er født i nov. og derfor lige blevet 5 år. 

Til samtalen fortalte pædagogen at de i gruppen havde været uenige om hvorvidt han er klar. De er 2 pædagoger i gruppen. Hende vi snakkede med tænkte at der var udfordringer der skulle arbejdes med, men at hvis der blev arbejdet bevidst med dette kunne han godt blive klar.

Den anden pædagog mente ikke han er klar.

Forklaringen lød at han fagligt og sprogligt er vildt godt med, men at han socialt ikke er med. Han kan få nogle ture hvor han stiller sig op og skriger hvis det ikke går som han gerne vil. Dette sker ifølge pædagogen et par gange om ugen ca.

Denne adfærd vil selvfølgelig kunne gøre at han bliver udenfor specielt fordi de andre så ikke ville gide lege med ham. Som pædagogen sagde: Her i børnehaven tænker børnene: Det er bare Frederik… Men blandt helt nye børn gides denne adfærd ikke og så ekskluderes man.

Det skal siges at han i børnehaven ellers er afholdt af de andre børn. Han har en bedste ven, men leger også fint med andre når han ikke er der. Dog kan han have en smule svært ved at tage kontakt til fremmede børn, fordi han kan være lidt tilbageholdende.

Men…. Skulle han blive i børnehaven, så forsvinder ALLE de drenge han leger med nu. Tilbage vil være en pige og en dreng der er 5 mdr. yngre end ham - resten vil være omkring 3 år.

Så meget vil han socialt få ud at af tage et år ekstra i børnehave? - Og vil han ikke komme til at kede sig bravt når alle hans jævnaldrende kammerater forsvinder?

Min mand mener han skal i skole. Jeg har virkelig brug for input inden jeg beslutter mig for hvad jeg synes..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. november 2014

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Hvis jeres søn ikke er socialt klar kan jeg kun sige - VENT - lad ham lege det år ekstra i børnehaven.

Tror mig, jeg snakker af erfaring. Vores søn var fra oktober og han var ikke klar til, at starte i skolen selvom vi var usikre. Vi endte med, at tage ham ud af skolen efter 4 uger.

Han skal nok finde nogen at lege med og få et godt år i børnehaven.

Anmeld

13. november 2014

Anonym trådstarter

Jeg er helt enig - han skal ikke i skole hvis han ikke er klar.

Men alternativet er en børnehave fyldt med 3 årige - og det er måske knap så sjovt (og socialt lærende) for en 5-6 årig...

Anmeld

13. november 2014

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)
Anonym skriver:

Jeg er helt enig - han skal ikke i skole hvis han ikke er klar.

Men alternativet er en børnehave fyldt med 3 årige - og det er måske knap så sjovt (og socialt lærende) for en 5-6 årig...

Men hvad er vigtigst, at han må lege med nogen på 3 - 4 år eller han får kæmpe sociale problemer i skolen. Det kan godt være, at børnehaven kan håndtere, at han skriger 2 gange om ugen og de andre børn er vant til ham. Men tror mig, sådan fungere det bare ikke i folkeskolen.

Hvis I allerede nu ved han har sociale problemer, så VENT med at sende ham i skole - for jeres barns skyld.

Det er børnehavnes opgave, at få jeres søn til, at udfordre jeres søn. Jeg synes dog det lyder mærkeligt, hvis han skulle være det eneste barn på 5 år. Der må være en masse 4-årige som er på vej til, at blive 5 år.

Anmeld

13. november 2014

Anonym trådstarter

Det er en nystartet børnehave som startede op 1/2 år før min dreng startede. En lille børnehave med kun 24 børn. Så de startede op med fuldt hus, en flyttede, og den plads fik min dreng så.

Derfor - til sommer forlader en kæmpe gruppe børnehaven, deriblandt hans bedste venner. 

Og tænker jo også at der kan nå at ske meget med ham på knap 9 mdr. 

Men nej - han skal ikke pæces frem - det er slet ikke der jeg er.

Forsøger bare at finde frem til hvad der vil være det bedste for ham...

Anmeld

13. november 2014

Tin

Profilbillede for Tin
Anonym skriver:

Vi var til samtale i børnehaven i går m.h.p. afklaring af om vores dreng er skole klar.

Han er født i nov. og derfor lige blevet 5 år. 

Til samtalen fortalte pædagogen at de i gruppen havde været uenige om hvorvidt han er klar. De er 2 pædagoger i gruppen. Hende vi snakkede med tænkte at der var udfordringer der skulle arbejdes med, men at hvis der blev arbejdet bevidst med dette kunne han godt blive klar.

Den anden pædagog mente ikke han er klar.

Forklaringen lød at han fagligt og sprogligt er vildt godt med, men at han socialt ikke er med. Han kan få nogle ture hvor han stiller sig op og skriger hvis det ikke går som han gerne vil. Dette sker ifølge pædagogen et par gange om ugen ca.

Denne adfærd vil selvfølgelig kunne gøre at han bliver udenfor specielt fordi de andre så ikke ville gide lege med ham. Som pædagogen sagde: Her i børnehaven tænker børnene: Det er bare Frederik… Men blandt helt nye børn gides denne adfærd ikke og så ekskluderes man.

Det skal siges at han i børnehaven ellers er afholdt af de andre børn. Han har en bedste ven, men leger også fint med andre når han ikke er der. Dog kan han have en smule svært ved at tage kontakt til fremmede børn, fordi han kan være lidt tilbageholdende.

Men…. Skulle han blive i børnehaven, så forsvinder ALLE de drenge han leger med nu. Tilbage vil være en pige og en dreng der er 5 mdr. yngre end ham - resten vil være omkring 3 år.

Så meget vil han socialt få ud at af tage et år ekstra i børnehave? - Og vil han ikke komme til at kede sig bravt når alle hans jævnaldrende kammerater forsvinder?

Min mand mener han skal i skole. Jeg har virkelig brug for input inden jeg beslutter mig for hvad jeg synes..

Hat en dreng der fylder år i december og vi stod ligesom dig da han skulle i skole. Socialt var han laaaangt bagefter men fagligt var han begyndende skriver,kunne læse lette ord og tilmed plusse lidt. Alle tal pg bogstaver var på plads osv.

Desuden havde han lige fået diagnosen ADHD og hvad der dertil hører af tillægsdiagnoser mv.

Men han var glad og ville gerne være social,men havde svær ved det i længere tid ad gangen og kunne ikke rigtig aflæse de andre børn,og så var han jo også lige den yngste på den årgang.

Vi valgte at lade ham begynde i skole netop fordi jeg frygtede at endnu et år i børnehaven ville være spildt, da dem han rent faktisk legede med jo forsvandt over i skolen og at han dermed kunne blive endnu længere bagud socialt,hvis han kun skulle forholde sig til langt yngre børn.

Og vi har ikke fortrudt!! Han går nu i 1.kl. Er forsat langt fremme fagligt,dog ikke meget længere end de øvrige i klassen længere, og socialt er der sket et kæmpe spring. Han leger på kryds og tværs,men har forsat brug for pauser og ene tid. Han er blevet langt bedre til at aflæse de andre børn og de andre vælger ham nu til,når der skal leges. Han bruger dog meget krudt på at indrette sig i skolen efter krav og tilpasninger og er derfor godt brugt når han kommer hjem. Men vi kan se at han arbejder hårdt med sig selv, for at følge de vejledninger de voksne giver. Og han er super glad for at gå i skole...ikke for lektier,men for vennerne.

Så vi har bestemt ikke fortrudt vores valg,men I kender jeres barn bedst og ved hvad han kan holde til,for det er en stor udfordring at komme i skole især hvis man socialt har det lidt svært. Hvis i sender ham i skole,skal i nok ikke forvente at han lærer meget fagligt de første 3-6mdr, da energien helt sikkert skal bruges på at se på de andre og hvordan de gør tingene mht skolegangen, og det sociale, men derefter kommer det lige så stille igen.

Held og lykke med det svære valg, og husk forøveigt med valget om at sende i skole til august,der ligger også risicoen for at han skal gå 0.kl om og derved alligevel miste hans klassekammerater...så mærk godt efter:-)

Anmeld

13. november 2014

TNBC

Anonym skriver:

Det er en nystartet børnehave som startede op 1/2 år før min dreng startede. En lille børnehave med kun 24 børn. Så de startede op med fuldt hus, en flyttede, og den plads fik min dreng så.

Derfor - til sommer forlader en kæmpe gruppe børnehaven, deriblandt hans bedste venner. 

Og tænker jo også at der kan nå at ske meget med ham på knap 9 mdr. 

Men nej - han skal ikke pæces frem - det er slet ikke der jeg er.

Forsøger bare at finde frem til hvad der vil være det bedste for ham...

Hvis en masse børn stopper, kan der jo komme nye børn, ikke nødvendigvis 3-4 årige.

Men jeg er helt enig, hvis han ikke er socialt klar, skal han ikke af sted. Skole er helt anderledes end børnehave,  og jeg tror ikke det er godt for ham. Hellere et ekstra år i bærnehave, hvor han kan få nogen værktøjer til hvorsan han kan være sammen med andre børn, og uden 2skrigeture om ugen. 

Anmeld

13. november 2014

Anonym trådstarter

Jeg synes det er svrt. Er ikke nået frem til hvad jeg synes. Der er for og imod. 

Måske vokser han med opgaven i skolen - eller inden da. Måske skal han gå 0 klasse om. Men er det så så slemt?

Kan heller ikke bære hvis han skulle føle sig udenfor, eller omvendt gå et helt år og kede sig og ikke gide gå i børnehave..

Anmeld

13. november 2014

MysteriousAngel

Pædagogerne ved bedst. Med det mener jeg, at man altid ser sit barn på en anden måde. Især i de situationer hvor man jo af gode grunde ikke er til stede. Vi har flere børn hvor børnehaven har sagt nej men forældrene har haft en anden holdning og de børn trives ikke. 

Selvfølgelig vil man sine børn det bedste men når der nu er fagpersoner som siger at de ikke synes det er nu så stol på dem. 

Anmeld

13. november 2014

Anonym trådstarter

Du kan tro jeg lytter til dem! - Men den ene var som sagt meget i tvivl og mente egentlig godt at han kunne starte. Havde de begge sagt - nej han er slet ikke klar - så var der jo ikke så meget at rafle om.

Men hun sagde ligeud at de havde været uenige i dette tilfælde..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.