Anonym skriver:
Vi var til samtale i børnehaven i går m.h.p. afklaring af om vores dreng er skole klar.
Han er født i nov. og derfor lige blevet 5 år.
Til samtalen fortalte pædagogen at de i gruppen havde været uenige om hvorvidt han er klar. De er 2 pædagoger i gruppen. Hende vi snakkede med tænkte at der var udfordringer der skulle arbejdes med, men at hvis der blev arbejdet bevidst med dette kunne han godt blive klar.
Den anden pædagog mente ikke han er klar.
Forklaringen lød at han fagligt og sprogligt er vildt godt med, men at han socialt ikke er med. Han kan få nogle ture hvor han stiller sig op og skriger hvis det ikke går som han gerne vil. Dette sker ifølge pædagogen et par gange om ugen ca.
Denne adfærd vil selvfølgelig kunne gøre at han bliver udenfor specielt fordi de andre så ikke ville gide lege med ham. Som pædagogen sagde: Her i børnehaven tænker børnene: Det er bare Frederik… Men blandt helt nye børn gides denne adfærd ikke og så ekskluderes man.
Det skal siges at han i børnehaven ellers er afholdt af de andre børn. Han har en bedste ven, men leger også fint med andre når han ikke er der. Dog kan han have en smule svært ved at tage kontakt til fremmede børn, fordi han kan være lidt tilbageholdende.
Men…. Skulle han blive i børnehaven, så forsvinder ALLE de drenge han leger med nu. Tilbage vil være en pige og en dreng der er 5 mdr. yngre end ham - resten vil være omkring 3 år.
Så meget vil han socialt få ud at af tage et år ekstra i børnehave? - Og vil han ikke komme til at kede sig bravt når alle hans jævnaldrende kammerater forsvinder?
Min mand mener han skal i skole. Jeg har virkelig brug for input inden jeg beslutter mig for hvad jeg synes..
Hat en dreng der fylder år i december og vi stod ligesom dig da han skulle i skole. Socialt var han laaaangt bagefter men fagligt var han begyndende skriver,kunne læse lette ord og tilmed plusse lidt. Alle tal pg bogstaver var på plads osv.
Desuden havde han lige fået diagnosen ADHD og hvad der dertil hører af tillægsdiagnoser mv.
Men han var glad og ville gerne være social,men havde svær ved det i længere tid ad gangen og kunne ikke rigtig aflæse de andre børn,og så var han jo også lige den yngste på den årgang.
Vi valgte at lade ham begynde i skole netop fordi jeg frygtede at endnu et år i børnehaven ville være spildt, da dem han rent faktisk legede med jo forsvandt over i skolen og at han dermed kunne blive endnu længere bagud socialt,hvis han kun skulle forholde sig til langt yngre børn.
Og vi har ikke fortrudt!! Han går nu i 1.kl. Er forsat langt fremme fagligt,dog ikke meget længere end de øvrige i klassen længere, og socialt er der sket et kæmpe spring. Han leger på kryds og tværs,men har forsat brug for pauser og ene tid. Han er blevet langt bedre til at aflæse de andre børn og de andre vælger ham nu til,når der skal leges. Han bruger dog meget krudt på at indrette sig i skolen efter krav og tilpasninger og er derfor godt brugt når han kommer hjem. Men vi kan se at han arbejder hårdt med sig selv, for at følge de vejledninger de voksne giver. Og han er super glad for at gå i skole...ikke for lektier,men for vennerne.
Så vi har bestemt ikke fortrudt vores valg,men I kender jeres barn bedst og ved hvad han kan holde til,for det er en stor udfordring at komme i skole især hvis man socialt har det lidt svært. Hvis i sender ham i skole,skal i nok ikke forvente at han lærer meget fagligt de første 3-6mdr, da energien helt sikkert skal bruges på at se på de andre og hvordan de gør tingene mht skolegangen, og det sociale, men derefter kommer det lige så stille igen.
Held og lykke med det svære valg, og husk forøveigt med valget om at sende i skole til august,der ligger også risicoen for at han skal gå 0.kl om og derved alligevel miste hans klassekammerater...så mærk godt efter:-)