Skoleklar? Har brug for hjælp og input!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. november 2014

Monski

Anonym skriver:

Vi var til samtale i børnehaven i går m.h.p. afklaring af om vores dreng er skole klar.

Han er født i nov. og derfor lige blevet 5 år. 

Til samtalen fortalte pædagogen at de i gruppen havde været uenige om hvorvidt han er klar. De er 2 pædagoger i gruppen. Hende vi snakkede med tænkte at der var udfordringer der skulle arbejdes med, men at hvis der blev arbejdet bevidst med dette kunne han godt blive klar.

Den anden pædagog mente ikke han er klar.

Forklaringen lød at han fagligt og sprogligt er vildt godt med, men at han socialt ikke er med. Han kan få nogle ture hvor han stiller sig op og skriger hvis det ikke går som han gerne vil. Dette sker ifølge pædagogen et par gange om ugen ca.

Denne adfærd vil selvfølgelig kunne gøre at han bliver udenfor specielt fordi de andre så ikke ville gide lege med ham. Som pædagogen sagde: Her i børnehaven tænker børnene: Det er bare Frederik… Men blandt helt nye børn gides denne adfærd ikke og så ekskluderes man.

Det skal siges at han i børnehaven ellers er afholdt af de andre børn. Han har en bedste ven, men leger også fint med andre når han ikke er der. Dog kan han have en smule svært ved at tage kontakt til fremmede børn, fordi han kan være lidt tilbageholdende.

Men…. Skulle han blive i børnehaven, så forsvinder ALLE de drenge han leger med nu. Tilbage vil være en pige og en dreng der er 5 mdr. yngre end ham - resten vil være omkring 3 år.

Så meget vil han socialt få ud at af tage et år ekstra i børnehave? - Og vil han ikke komme til at kede sig bravt når alle hans jævnaldrende kammerater forsvinder?

Min mand mener han skal i skole. Jeg har virkelig brug for input inden jeg beslutter mig for hvad jeg synes..

Vi har i sidste uge skulle tage samme beslutning med vores søn og han er fra midt december. 

Det var en nærmest umulig beslutning og ligesom hos dig så ville der kun være én dreng han så skulle afsted med næste år. 

Anthon får ikke skrigeture men han er lidt usikker og trækker sig lidt fra de vilde drenge osv.

- vi tog beslutningen ud fra hvad VI synes var bedst og selvom det var sindssygt svært så valgte vi han skulle afsted.

Du er meget velkommen til at skrive privat til mig hvis du vil Hører lidt mere detaljeret. Ellers vil jeg bare ønske i finder ud af hvad der er helt rigtig for jer  det var for mig den sværeste beslutning jeg har skulle tage som mor.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. november 2014

lineog4

Personligt ville jeg skrive ham ind i skolen, for man har altid ret til at skifte mening før skolestart især hvis pædagogerne er enige. Der kan ske rigtig meget på et halvt år - så jeg ville holde muligheden åben og være i tæt dialog med børnehaven op til.

Når man vurderer om et barn er parat så i mine øjne som lærer så handler det en del om selvhjulpenhed, ansvarsfølelse og muligheden for behovsudsættelse, den sociale omtanke osv. Man kan sagtens have et barn der har godt tag på bogstavet og tal, men som vil have det så svært i skolens rammer at det bliver en fiasko. Et barn der vil lide under de meget fastere rammer der er i skolen end i børnehaven - desværre viser det sig rigtigt tydeligt i 1. Klasse hvor strukturen og rammerne bliver endnu mere faste og hvor klassen ofte står med en voksen til forskel for børnehaveklassen hvor de står med 2 - så jeg ville gå langt for at give et år mere hvis det er på de punkter der er udfordringer. 

Men når det er sagt var jeg selv urolig for min dreng det er født i slutningen af oktober, men han klarede overgangen meget bedre end jeg havde forventet og kan være elev og ikke bare lege Liam.

Anmeld

13. november 2014

PernilleogLouis

Jeg havde ladet ham vente - men jeg syns også de skal ha lov at være børn så længe som muligt - forstår slet ikke hvorfor det altid skal gå så stærkt og her er der så også en chance for at han vil få et nederlag - endnu en kæmpe grund til at vente

Anmeld

13. november 2014

Nystart

Det sociale er nærmest mere vigtig end det faglige i skolen....

Fungere det sociale ikke så kan det virkelig blive en kamp, som skolen ganske enkelt ikke har ressourcer eller tid til at varetage....

Jeg ville lade barnet vente, der sættes høje krav til ungerne fra start af.

Anmeld

13. november 2014

Pinkrose

Anonym skriver:

Vi var til samtale i børnehaven i går m.h.p. afklaring af om vores dreng er skole klar.

Han er født i nov. og derfor lige blevet 5 år. 

Til samtalen fortalte pædagogen at de i gruppen havde været uenige om hvorvidt han er klar. De er 2 pædagoger i gruppen. Hende vi snakkede med tænkte at der var udfordringer der skulle arbejdes med, men at hvis der blev arbejdet bevidst med dette kunne han godt blive klar.

Den anden pædagog mente ikke han er klar.

Forklaringen lød at han fagligt og sprogligt er vildt godt med, men at han socialt ikke er med. Han kan få nogle ture hvor han stiller sig op og skriger hvis det ikke går som han gerne vil. Dette sker ifølge pædagogen et par gange om ugen ca.

Denne adfærd vil selvfølgelig kunne gøre at han bliver udenfor specielt fordi de andre så ikke ville gide lege med ham. Som pædagogen sagde: Her i børnehaven tænker børnene: Det er bare Frederik… Men blandt helt nye børn gides denne adfærd ikke og så ekskluderes man.

Det skal siges at han i børnehaven ellers er afholdt af de andre børn. Han har en bedste ven, men leger også fint med andre når han ikke er der. Dog kan han have en smule svært ved at tage kontakt til fremmede børn, fordi han kan være lidt tilbageholdende.

Men…. Skulle han blive i børnehaven, så forsvinder ALLE de drenge han leger med nu. Tilbage vil være en pige og en dreng der er 5 mdr. yngre end ham - resten vil være omkring 3 år.

Så meget vil han socialt få ud at af tage et år ekstra i børnehave? - Og vil han ikke komme til at kede sig bravt når alle hans jævnaldrende kammerater forsvinder?

Min mand mener han skal i skole. Jeg har virkelig brug for input inden jeg beslutter mig for hvad jeg synes..

Jeg ville også sige vent, hellere at han starter et år sikker og er helt klar og mere moden, end at han starter for tidligt og muligvis bliver et nederlag for og evt endda skal gå børnehave klassen om, det er der flere og flere børn der skal fordi de kommer for tidligt afsted, og så ville han jo også se sine venner rykke en klasse op uden ham 

Anmeld

13. november 2014

Anonym trådstarter

Først og fremmest tak for de indlæg der er kommet indtil nu!

Jeg er bare så enig i holdningen om ikke at sende afsted for tidligt - det skal der ikke herske nogen tvivl om.

Tvivlen kommer hos mig ved at jeg ikke kan se ham 1 år og 9 mdr. i børnehave endnu.

Specielt ikke når hans modspil bliver af en en dreng og pige (med hvilke han ikke leger specielt meget med) - og at den resterende gruppe bliver små børn på 3-3,5 år.

Han er fagligt stærk, fysisk stor og jo på ingen måde udenfor.

Ligeledes vil han jo være knap 7 år før han starter i skole.

Omvendt så går min frygt på at han ikke vil fungere socialt. Jeg er fortsat ikke nået videre i min søgen på hvad jeg finder helt rigtigt for ham.

Argh… Det er virkelig det sværeste jeg har stået i længe...

Anmeld

13. november 2014

Anonym trådstarter

Monski skriver:

Vi har i sidste uge skulle tage samme beslutning med vores søn og han er fra midt december. 

Det var en nærmest umulig beslutning og ligesom hos dig så ville der kun være én dreng han så skulle afsted med næste år. 

Anthon får ikke skrigeture men han er lidt usikker og trækker sig lidt fra de vilde drenge osv.

- vi tog beslutningen ud fra hvad VI synes var bedst og selvom det var sindssygt svært så valgte vi han skulle afsted.

Du er meget velkommen til at skrive privat til mig hvis du vil Hører lidt mere detaljeret. Ellers vil jeg bare ønske i finder ud af hvad der er helt rigtig for jer  det var for mig den sværeste beslutning jeg har skulle tage som mor.

Tak - jeg tager nok imod dit tilbud og skriver til dig snarest

Anmeld

14. november 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Er det "kun" hans udbrud der gør at han vil have det svært socialt? Altså fungerer han ellers fint socialt?

Anmeld

14. november 2014

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)
MysteriousAngel skriver:

Pædagogerne ved bedst. Med det mener jeg, at man altid ser sit barn på en anden måde. Især i de situationer hvor man jo af gode grunde ikke er til stede. Vi har flere børn hvor børnehaven har sagt nej men forældrene har haft en anden holdning og de børn trives ikke. 

Selvfølgelig vil man sine børn det bedste men når der nu er fagpersoner som siger at de ikke synes det er nu så stol på dem. 

Pædagoger ved ikke altid bedst. Man skal lytte til sin mavefornemmelse.

Børnehaven sagde, at vores søn var klar, men vi var hele tiden i tvivl. Men vi valgte, at stole på pædagogerne for som du selv skriver de kender barnet fra en anden synsvinkel. Jeg sagde til dem flere gange, at jeg var meget usikker og hvor skulle jeg bare have lyttet til mig selv.

Vi måtte tage vores søn ud af skolen 4 uger efter, at han var startet. Han var bestemt ikke klar.

Anmeld

14. november 2014

Stjerneskud84

Jeg ville os vente, heller det end at barnet kan få nederlag over det... 

Min datter skulle have været startet i skole her i august, vi valgte at give hende et år mere i børnehaven, da hun har sproglige vanskeligheder også lidt socialt... 

Dette valgte vi for ikke at hun skulle drilles i skolen med at hun ikke udtaler mange ord korrekt netop os for ikke at give hende nederlag.. 

Hun er rigtig glad for at skal være i børnehaven til næste sommer, hun nyder det... 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.