Sige nej til cola men selv drikke det?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. november 2014

Fru Hansen

Hmm. Hvad så med at køre bil ? Være længe oppe ? Bruge de skarpe knive til at skære flæskestegen ud med?  Betjene vaskemaskine/opvaskemaskine?  Det er da ting jeg gør men som mine børn ikke får lov til trods deres store interesse

Ej. Det er drilleri Men hjemme hos os er der forskel på voksne og børn, men der er også forskel på børnenes alder og tilhørende privilegier/pligter.

F.eks. Er der forskel på sengetid, tvtid, mobilbrug alt efter alder her i huset

Jeg lærer også mine børn at bare fordi sidekammeraten i skolen har kindersnitter med i madpakken er det ikke ensbetydende med at mine børn får lov.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. november 2014

hesøth

Anonym skriver:

Jeg er flyttet sammen med en meget selvstændig mand. Han har ingen børn, jeg har to på henholdsvis 9 og 12 år. 

Vi er løbet ind i et dilemma. Han er meget glad for cola (det er jeg også, men drikker ikke mere end eet glas om dagen, og kun når børnene ikke ser det) og vil helst kun drikke cola, både morgen middag og aften. Jeg synes ikke børnene skal have cola i hverdagen, så for dem er det kun i weekenden man får det. 

Nu er vi så blevet uenige. Jeg synes ikke han burde drikke cola åbenlyst når børnene ser på det, nu de ikke må få. Han mener børn har godt af at lærer, at man ikke altid skal/kan få det alle andre får. 

Hvad mener I? 

Ja da. Jeg drikker cola light hver dag til aftensmad. Børnene kun fredag og lørdag - sådan er det. De ved at der er forskel på børn og voksne, så der er ingen sure miner der.

Anmeld

3. november 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Hmm jeg synes det er en dårlig undskyldning for at få lov til at drikke cola - Jo jo børn skal da lære at de ikke nødvendigvis kan få det samme som andre får, men man er da et skidt forbillede hvis argumentet for at de ikke må få er at det er usundt. 

Der er andre måder de kan lære det på. Alle dem som synes det er helt fint - ville I også sidde og spise slik hver dag foran jeres børn? 

Anmeld

3. november 2014

Mom

Profilbillede for Mom
mor:) skriver:

Hmm jeg synes det er en dårlig undskyldning for at få lov til at drikke cola - Jo jo børn skal da lære at de ikke nødvendigvis kan få det samme som andre får, men man er da et skidt forbillede hvis argumentet for at de ikke må få er at det er usundt. 

Der er andre måder de kan lære det på. Alle dem som synes det er helt fint - ville I også sidde og spise slik hver dag foran jeres børn? 

Så enig!

Nogle voksne bruger altså nogen mærkelige sammenligninger blot for at retfærdiggøre at de er dobbeltmoralske!

Anmeld

3. november 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Hmm. Hvad så med at køre bil ? Være længe oppe ? Bruge de skarpe knive til at skære flæskestegen ud med?  Betjene vaskemaskine/opvaskemaskine?  Det er da ting jeg gør men som mine børn ikke får lov til trods deres store interesse

Ej. Det er drilleri Men hjemme hos os er der forskel på voksne og børn, men der er også forskel på børnenes alder og tilhørende privilegier/pligter.

F.eks. Er der forskel på sengetid, tvtid, mobilbrug alt efter alder her i huset

Jeg lærer også mine børn at bare fordi sidekammeraten i skolen har kindersnitter med i madpakken er det ikke ensbetydende med at mine børn får lov.

Men dine eksempler har noget med sikkerhed at gøre. Ja selvfølgelig er der forskel på børn og voksne og det tror jeg ikke børn på noget tidspunkt er i tvivl om. Du lærer dit barn at det ikke må få mælkesnitter selvom sidekammeraten må, men du går jo ikke selv og spiser den ene snitte efter den anden foran dit barn. Det er hvad jeg synes ts' mand gør - det er blot cola i stedet for en mælkesnitte. 

Anmeld

4. november 2014

2721

I teorien er jeg enig med ham, men i praksis er jeg ikke.

for som den voksne skal man også være et godt forbillede og det er han jo ikke, når han indtager det i så store mængder men argumentet for at de ikke må er at det er usundt

Anmeld

4. november 2014

lille-fisen

Ugh at drikke cola hver dag er bare så hammer usundt - synes det er en dum ting at lære sine børn - altså at cola er noget man drikker til hverdag. 

Så er enig med dig - nej han kan ikke sidde og bælle cola foran børnene der ikke må få. Sådan er det da bare - det kan vise sig at gøre noget godt for hans eget helbred i længden også. 

Anmeld

4. november 2014

Lady Marion <3

Da mine 2 store var små drak jeg altid massere af cola , børnene vidste godt at de ikke måtte drikke cola og det var aldrig et problem , børn skal da heller ikke drikke øl og vin fordi forældrene måske drikker det ??

Anmeld

4. november 2014

Ciss

Jeg synes egentlig, det bliver helt forkert.

Drikker man cola foran børnene så kan man selvfølgelig godt gennemføre, at de bare må finde sig i, at de selv ikke kan få.

- men det man egentlig lærer dem er jo, at "sålænge du er barn kan du ikke, men når du bliver voksen er det bare at drikke cola hver dag". Jeg må indrømme, at jeg håber ikke, at mine børn ender med at være afhængige af at drikke cola hver dag som voksne. Vi skal jo ikke bare lære dem, hvad børn har lov til og ikke lov til. Vi skal vel give dem en guide til at klare sig godt, den dag de bliver selvstændige voksne?

Anmeld

4. november 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11
Ciss skriver:

Jeg synes egentlig, det bliver helt forkert.

Drikker man cola foran børnene så kan man selvfølgelig godt gennemføre, at de bare må finde sig i, at de selv ikke kan få.

- men det man egentlig lærer dem er jo, at "sålænge du er barn kan du ikke, men når du bliver voksen er det bare at drikke cola hver dag". Jeg må indrømme, at jeg håber ikke, at mine børn ender med at være afhængige af at drikke cola hver dag som voksne. Vi skal jo ikke bare lære dem, hvad børn har lov til og ikke lov til. Vi skal vel give dem en guide til at klare sig godt, den dag de bliver selvstændige voksne?

Præcis! 

Ligesom børn af alkoholikere, de har jo heller ikke nødvendigvis fået lov at drikke alkohol fra de var små! Men de har lært hvordan voksnes forhold til alkohol er, og det tager de desværre ofte med sig når de selv bliver voksne.. 

Børn lærer hvad vi gør, ikke hvad vi siger... jeg synes klart man skal tænke over hvilken slags voksen man helst ser sit barn lærer at blive.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.