Uddannelses snobberi! Intet andet!
Jeg møder det selv blandt venner og bekendte. Jeg læser selv til sygeplejerske og har da fået en del kommentarer med på vejen. Min far var tydeligt skuffet: "Det er da spild af din gode hjerne" "Du skal sgu da ikke være sygeplejerske! Vil du så gå og tørre røv resten af dit liv? Ville du ikke læse til psykolog?".. Min veninde der selv læser en flot universitetsuddannelse brugte en hel aften på, at brokke sig over, at sygeplejerskerne nu får en professionsbachelor - i følge hende er vi ikke "værdige" til at få en bachelorgrad, når vi ikke har læst på uni. Måtte pænt forklare hende, hvad professionsbachelor dækker over, og at man altså også kan læse en kandidat efterfølgende.. Min mands kammerat har ved flere lejligheder nedgjort
min uddannelse og fremhævet sin egen : "Du kommer aldrig til at tjene halvt så meget som mig! Der er så mange penge i at være IT ingeniør"..
Og og hold nu kæft hvor er jeg træt af det!
Jeg ved, hvor vigtigt et job ssh'ere og ssa'ere påtager sig. Og hårdt! De er mindst lige så vigtige samarbejdspartnere på sygehusene, som læger, sygeplejersker, portører, diætister, osv. osv. Vi er alle med til, at få tingene til at glide og tage bedst mulig hånd om patienterne.
Mange af de sygeplejerskestuderende jeg har mødt på min vej, imens jeg selv har læst, føler sig "finere på den" og mener at sygeplejerske er en finere uddannelse end Sosu uddannelserne. Det er i den grad noget pjat! Vores opgaver minder meget om hinanden - og vi tørrer sgu også røv! 
Anmeld