Hvorfor ser I ned på os?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.789 visninger
30 svar
33 synes godt om
30. oktober 2014

Stjerneskud84

Hvor synes jeg bare det er rigtig ærgerligt... 

Mange har nok læst det her til morgen om social og sundhedsassistenten Kasper... 

Lad os få flere mænd ind i denne branche..  Nej det er ikke dumme som går på social og sundhedsskoler, de går der fordi de vil dette fag (forhåbentlig) og vil have denne uddannelsen... 

Nej vi tørre ikke kun røv.. 

http://jyllands-posten.dk/opinion/breve/ECE7122624/Hvorfor-ser-I-ned-p%C3%A5-os/

http://go.tv2.dk/2014-10-30-19-aarig-sosu-assistent-folk-tror-jeg-er-boesse

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. oktober 2014

Kærlighediminmave

Sådan har det længe været og det er så surt! de skulle bare vide hvordan det kan være, det er absolut ikke sjovt at skulle stå og fortælle f.eks datter/sønnen at deres mor er død, det er der bare ingen der tænker på, de tænker KUN på at vi tørre røv. Fatter ikke hvor svært det kan være, de fleste familier har da en eller anden der får hjælp udefra? Hvordan kan de være så uvidende omkring det så. Det gør mig rasende!! 

Anmeld

30. oktober 2014

Kløver

Jeg synes det er et ærværdigt arbejde der gøres, var selv igang med hjælperen i sin tid med henblik på at tage assistent og senere sygeplejerske. Men pga sygdom måtte jeg droppe fra. Jeg synes det er dejligt med mænd i de kvindeprægede fag ����

Anmeld

30. oktober 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11

Ja... Hvad skal man næsten sige.. Jeg fik lidt samme reaktion dengang jeg startede på min erhvervsuddannelse efter endt folkeskole.. 

Forældrene til mine klassekammerater spurgte ivrigt ind til hvilket gymnasie jeg havde søgt ind på! Når jeg så svarede "intet, jeg skal starte på teknisk skole" så blev øjnene så store som tekopper og de måtte nærmest gribe efter bordkanten! Hvad sker der for snobberiet!? 

Ja,  jeg kunne sagtens have taget gym og en videregående uddannelse, og måske gør jeg det en dag da mit job er hårdt for fysikken i længden. Men jeg har aldrig fortrudt min uddannelse. Det vsr 100% det jeg ville dengang, og dét forfulgte jeg til trods for lærere der prædikede at det var "spild af mit hoved",  rullende øjne og elevatorblikke der sagde "nå, er du ikke klogere end dét?" Og idag er jeg stadig glad for mit job og kollegaer..  

jeg ved sgu ikke hvordan man gør op med det. Men ja, måske skulle man starte med at holde op med at bruge erhvervsuddannelserne som "skraldespand" for alle dem der ikke lige er de dygtigste med pen og papir. For hvem siger at de nødvendigvis er de dygtigste med hammer og sav, eller at give kontakt og hjælp til ældre?? Min egen kæreste havde boglige vanskeligheder i folkeskolen og fik banket ind i hovedet af diverse undervisere at en erhvevsuddannelse var det eneste sted for ham! Så sådan en tog han! Og hadede det fra start til slut.. Så blev han lidt ældre og indså at han ikke ville spilde sit liv på et job der IKKE var for ham. Så han startede forfra, 10.klasse, hf, og nu pædagogseminariet. Og han er SÅ meget landet på rette hylde nu og det er jo det det handler om! At lande det rette sted ligegyldigt hvor det så end er  

Anmeld

30. oktober 2014

Cirkus1900

Måske fordi man har hørt flere sige. Jeg skal bare ud og tjene nogle penge og få en hurtig uddannelse af unge folk som ikke gider andet end kontanthjælp eller a kasse. 

Dog skal det lige siges min mor arbejder som sosu så det ikke fordi jeg skal nedgøre det, men har bare hørt den sætning nogle gange. For det fremstiller et super vigtigt job til at være et skod job. Sorry!

Anmeld

30. oktober 2014

Lunae

Stjerneskud84 skriver:

Hvor synes jeg bare det er rigtig ærgerligt... 

Mange har nok læst det her til morgen om social og sundhedsassistenten Kasper... 

Lad os få flere mænd ind i denne branche..  Nej det er ikke dumme som går på social og sundhedsskoler, de går der fordi de vil dette fag (forhåbentlig) og vil have denne uddannelsen... 

Nej vi tørre ikke kun røv.. 

http://jyllands-posten.dk/opinion/breve/ECE7122624/Hvorfor-ser-I-ned-p%C3%A5-os/

http://go.tv2.dk/2014-10-30-19-aarig-sosu-assistent-folk-tror-jeg-er-boesse

Husk på at det siger mere end andre end om dig. 

Når det så er sagt, så tror jeg faktisk at årsagen til at folk ser ned på mennesker i jeres erhverv, ligger allerede i folkeskolen. Hele skoletiden får man at vide, at skolens formål er gymnasiet. De børn og unge som "vælger" teknisk skole eller SOSU er dem der ikke har andre muligheder - det er "de dumme" elever. Dem der ikke er fagligt stærke. 

Hvis et klogt barn drømmer om at blive tømrer eller SOSU, vil det blive vejledet til at gå andre veje og udnytte sit potentiale.

Jeg er så meget modstander af vejledernes vejledning. De unge skal finde et erhverv som de brænder for og ikke vælge uddannelse udfra status. 

Så det er desværre noget der allerede bliver implimenteret meget tidligt i børns liv.

Anmeld

30. oktober 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11
Cirkus1900 skriver:

Måske fordi man har hørt flere sige. Jeg skal bare ud og tjene nogle penge og få en hurtig uddannelse af unge folk som ikke gider andet end kontanthjælp eller a kasse. 

Dog skal det lige siges min mor arbejder som sosu så det ikke fordi jeg skal nedgøre det, men har bare hørt den sætning nogle gange. For det fremstiller et super vigtigt job til at være et skod job. Sorry!

Det er desværre korrekt at der findes elever med den holdning på erhvervsuddannelserne og det er de selvsamme elever der er skyld i at  niveauet bliver holdt nede. det er ikke fordi fagene er no-brainer fag, slet ikke, men fordi der pålægger nogen krav om hvor mange der skal igennen de forskellige uddannelser. Og hvis alle skal igennem, er der ikke plads til ret meget udfordrende materiale.  

Det er SÅ vildt hvor mange inkompetente og ligeglade, kommende håndværkere jeg fx gik i skole med. Og jeg brokkede mig sindsygt meget over det. Men svaret var altid  "at de jo SKULLE have alle med". De må åbenbart ikke tage en snak med de her sløsehoveder og sige "det er vist ikke lige dit fag det her", selvom de tager vanvittigt meget tid fra undervisningen fordi de ikke gider at forberede sig, gemme deres papirer eller yde en indsats for egen læring.. Det er virkelig skræmmende at halvvoksne og helvoksne mennesker kan VÆLGE en uddannelse helt selv, og så bare skippe alt ansvar derfra og lade sig bære igennem.

Krav om et højere fagligt niveau på uddannelserne ville helt sikkert hjælpe på dén problematik. Som det er nu, får de bare lov at slippe hvis de siger "det kan jeg ikke finde ud af"  

Anmeld

30. oktober 2014

Stjerneskud84

Cirkus1900 skriver:

Desværre er der nogle der bare tænker, en ligegyldig uddannelse så de har penge.. 

Jeg gik i klasse med nogle som sked højt og hellig på uddannelsen men som bare skulle have penge et sted fra.. 

Jeg er rigtig glad for at jeg taget hjælper uddannelsen og har på ingen måder fortrudt det, jeg elsker at omgås de ældre mennesker.. 

Ærgerligt at nogle tænker sådan, tror bestemt ikke det kun er på sosu området at man oplever folk bare er på uddannelsen for at få penge et sted fra.. 

Anmeld

30. oktober 2014

Stjerneskud84

Mor11 skriver:

Det er desværre korrekt at der findes elever med den holdning på erhvervsuddannelserne og det er de selvsamme elever der er skyld i at  niveauet bliver holdt nede. det er ikke fordi fagene er no-brainer fag, slet ikke, men fordi der pålægger nogen krav om hvor mange der skal igennen de forskellige uddannelser. Og hvis alle skal igennem, er der ikke plads til ret meget udfordrende materiale.  

Det er SÅ vildt hvor mange inkompetente og ligeglade, kommende håndværkere jeg fx gik i skole med. Og jeg brokkede mig sindsygt meget over det. Men svaret var altid  "at de jo SKULLE have alle med". De må åbenbart ikke tage en snak med de her sløsehoveder og sige "det er vist ikke lige dit fag det her", selvom de tager vanvittigt meget tid fra undervisningen fordi de ikke gider at forberede sig, gemme deres papirer eller yde en indsats for egen læring.. Det er virkelig skræmmende at halvvoksne og helvoksne mennesker kan VÆLGE en uddannelse helt selv, og så bare skippe alt ansvar derfra og lade sig bære igennem.

Krav om et højere fagligt niveau på uddannelserne ville helt sikkert hjælpe på dén problematik. Som det er nu, får de bare lov at slippe hvis de siger "det kan jeg ikke finde ud af"  

Det er bare så ærgerligt det der... Der sidder andre derude som kunne have fået den plads som andre har fået og er ligeglade med studiet.. 

Anmeld

30. oktober 2014

LouiseEm

Jeg ser overhovedet ikke ned på social og sundhedshjælpere. Har stor respekt for jeres valg af fag. Min fætter arbejder med det, og han elsker hans job.

Jeg forstår bare ikke at i gider. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.