Ja... Hvad skal man næsten sige.. Jeg fik lidt samme reaktion dengang jeg startede på min erhvervsuddannelse efter endt folkeskole..
Forældrene til mine klassekammerater spurgte ivrigt ind til hvilket gymnasie jeg havde søgt ind på! Når jeg så svarede "intet, jeg skal starte på teknisk skole" så blev øjnene så store som tekopper og de måtte nærmest gribe efter bordkanten! Hvad sker der for snobberiet!?
Ja, jeg kunne sagtens have taget gym og en videregående uddannelse, og måske gør jeg det en dag da mit job er hårdt for fysikken i længden. Men jeg har aldrig fortrudt min uddannelse. Det vsr 100% det jeg ville dengang, og dét forfulgte jeg til trods for lærere der prædikede at det var "spild af mit hoved", rullende øjne og elevatorblikke der sagde "nå, er du ikke klogere end dét?" Og idag er jeg stadig glad for mit job og kollegaer..
jeg ved sgu ikke hvordan man gør op med det. Men ja, måske skulle man starte med at holde op med at bruge erhvervsuddannelserne som "skraldespand" for alle dem der ikke lige er de dygtigste med pen og papir. For hvem siger at de nødvendigvis er de dygtigste med hammer og sav, eller at give kontakt og hjælp til ældre?? Min egen kæreste havde boglige vanskeligheder i folkeskolen og fik banket ind i hovedet af diverse undervisere at en erhvevsuddannelse var det eneste sted for ham! Så sådan en tog han! Og hadede det fra start til slut.. Så blev han lidt ældre og indså at han ikke ville spilde sit liv på et job der IKKE var for ham. Så han startede forfra, 10.klasse, hf, og nu pædagogseminariet. Og han er SÅ meget landet på rette hylde nu
og det er jo det det handler om! At lande det rette sted ligegyldigt hvor det så end er
Anmeld