Hej med dig
Jeg er vuggestuepædagog, og jeg vil sige, at i vuggestuealderen er det nærmest halvt/halvt af børn, der har nemt ved at blive afleveret, og børn, der har svært ved det. Det er HELT normalt. Børnene er stort set altid rigtig gode til hurtigt at komme videre med en leg, på trods af, at de har været kede af det, da mor/far gik. Jeg plejer at sige til forældrene, at barnet kun græder når de går, fordi det jo er mor og far, som barnet vil "fortælle" noget til. Fx "øv, det kunne nu være hyggeligt, at du blev". Når mor og far er ude af syne, er der jo ingen grund til at fortsætte, for de er jo i bund og grund glade for at være i vuggestue. Måske har de lige brug for at se det hele an fra pædagogens skød, men det er også helt ok. Herefter går de i gang med at lege.
Min egen datter på 2 år og 9 mdr. er også lidt trykket under afleveringen. Men det er helt generelt, når vi kommer ind i en ny sammenhæng. Så skal hun lige se tingene an, men sådan kan jeg også godt have det selv. Hun har nogle gange grædt, men oftest vil hun gerne sidde hos mig eller holde i hånd så længe som muligt, og vil helst gerne sættes i gang med noget. Hun er fx glad for at gå i gang med at tegne eller lege med modellervoks. Jeg har også tit haft en klump i halsen, når jeg gik. Men jeg har valgt at fokusere på, hvor tapper hun er. Det synes jeg hjælper mig i min fremtoning over for hende. Jeg synes, at hun er dygtig, at hun kan se, at nu er det nødvendigt, at hun er i børnehave, mens mor og far er på arbejde. Jeg kan se, at hun prøver at være tapper og dygtig, når hun skal vinke. Men ihhh, hvor ville jeg da også gerne tage hende med hjem igen, inderst inde
Undskyld det blev så langt. Jeg er ikke så god til at gøre det kort
Håber du kunne bruge lidt af det.
Anmeld