Adfærds vanskeligheder hos 3.5 årig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. oktober 2014

Anonym trådstarter

De3Guldklumper skriver:

Enig  

det er så vigtigt vi forældre guider og forbereder. Synes nemlig ideen med pictogrammerne er en super ide men en 3 årig KAN ikke bare bruge den selv. Det er et hjælpe værktøj som forældrene skal være inde over  

og ja laves der forandringer i hverdagen så fortæl hvad man gør.

det samme med youhurten - tá snakken med det samme ikke når i kommer hjem da barnet længe har glemt episoden. 

Vi bruger pictogrammerne med omtanke og vi har en del erfaring med at bruge dem, så de er ikke bare indført så han selv kan regne det ud Men det er altid svært at få alt skrevet ind i et indlæg, så det fik jeg ikke med.

Jeg kan ikke tage en snak med ham, mens han er så vred. Det eskalerer hans vrede og holder den i live, i stedet for at dæmpe den. Jeg er nødt til at vente til han er faldet til ro. Han lytter og forstår, han har absolut ikke glemt episoden. Det handler om et tidsrum på ca 10 min, hvor han er faldet til ro og kommet hjem i trygge omgivelser. Han er rigtig god til at lytte, og også give udtryk for at han blev ked af at jeg gav hans yoghurt til det andet barn. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. oktober 2014

Anonym trådstarter

aarhusmor skriver:

Du er nødt til (selvom han er lille) at fortælle ham at du ikke vil være med til hans opførsel. Fortæl ham at hvis han sparker dig, så må han undvære..... et eller andet - noget der betyder noget for ham.

Når du henter ham, så fortæl ham med det samme, at han gerne må spise færdig før I skal hjem. Hent ham evt. senere end du gør nu. Måske er han meget glad for at være der. (spørg pædagogerne hvordan han er mens han er derovre)

Ros ham når han ikke sparker og når han gør tingene godt.

Efter episoden fik jeg lavet en aftale med personalet, så vi kan få snakket lidt om, hvordan har har det i børnehaven. Jeg tror nemlig du kan have ret i, at han skal hentes lidt senere. Men jeg venter som regel også altid til han har fået frugt, men som skrevet, så var de forsinkede den dag, så det kom til at kollidere med det. Tror også det kan handle om at han er glad for at være der. Han bliver som regel altid hentet som en af de første, da jeg har mulighed for det, men det er ikke sikkert det er bedst for ham. Er også begyndt at aflevere ham kl 8 i stedet for 9, da han har så svært ved at falde til på stuen, inden de skal på legepladsen eller i gang med aktiviteter. Så den time giver ham mulighed for at omstille sig bedre og i hans eget tempo. Og så er det måske bare misforstået omsorg at jeg vil hente ham tidligere, så han ikke har 8 timer i børnehaven, når det ikke er nødvendigt.

Anmeld

26. oktober 2014

Anonym trådstarter

Lilotte87 skriver:

Jeg læser det som at han har brug for selvregulering. Han skal have afløb for sin vrede og frustration. 

Vil anbefale dig at læse lidt om det på harmoniskeunger.dk 

Tak for tippet, det vil jeg læse

Anmeld

26. oktober 2014

Happiness

Min søn er særlig sensitiv, og har svært ved hentesituationen.

Jeg ringer derned 5 minutter før jeg er der. Så sørger pædagogerne for at forberede ham.

Derudover får han pauser i løbet ad dagen dernede.

Vi er igang med en ansøgning om kugledyne, som skal bruges om natten, men også når vi ikke kan nå ind til ham.

For man kan umuligt snakke fornuft når de først har et "anfald", det gør situationen meget værre, og de kan på ingen måde opdrages i den situation. Så synes det var rigtigt nok at snakke om den hjemme. Det samme gør vi.

Vores søn er kun udadreagerende når han er helt væk i hans nedsmeltninger. Og her kan det også være selvskadende.

Her har det hjulpet at sidde og trykke på ham. Dybe tryk, så han får kropsfornemmelse. Så går anfaldene hurtigere over.

Vi har heldigvis ikke så mange mere. Vi kører meget struktureret, men det virker det også til I gør.

Sker der meget i børnehaven lige pt? Hver gang vi har mange nedsmeltnninger, er det næsten helt sikkert at der sker mange ting enten hjemme eller i BH. 

Kram til dig, jeg ved hvor hårdt det er! Især når andre ikke forstår, og bare tror sted er dårlig opdragelse! 

Anmeld

26. oktober 2014

Anonym trådstarter

Happiness skriver:

Min søn er særlig sensitiv, og har svært ved hentesituationen.

Jeg ringer derned 5 minutter før jeg er der. Så sørger pædagogerne for at forberede ham.

Derudover får han pauser i løbet ad dagen dernede.

Vi er igang med en ansøgning om kugledyne, som skal bruges om natten, men også når vi ikke kan nå ind til ham.

For man kan umuligt snakke fornuft når de først har et "anfald", det gør situationen meget værre, og de kan på ingen måde opdrages i den situation. Så synes det var rigtigt nok at snakke om den hjemme. Det samme gør vi.

Vores søn er kun udadreagerende når han er helt væk i hans nedsmeltninger. Og her kan det også være selvskadende.

Her har det hjulpet at sidde og trykke på ham. Dybe tryk, så han får kropsfornemmelse. Så går anfaldene hurtigere over.

Vi har heldigvis ikke så mange mere. Vi kører meget struktureret, men det virker det også til I gør.

Sker der meget i børnehaven lige pt? Hver gang vi har mange nedsmeltnninger, er det næsten helt sikkert at der sker mange ting enten hjemme eller i BH. 

Kram til dig, jeg ved hvor hårdt det er! Især når andre ikke forstår, og bare tror sted er dårlig opdragelse! 

Det med tryk har jeg aldrig prøvet,for han virker afgjort som om han ikke vil kropskontakt på det tidspunkt. Men det kunne da være en mulighed at forsøge en anden gang. Hvis det hjælper vil det være skønt!

ja der sker rigtig mange ændringer i børnehaven, hvilket også er grunden til at jeg har bedt om en snak. For de fleste ændringer bliver jo trukket ned over hovedet på børn og forældre (formentlig også pædagogerne), men det trives han bare ikke i. 

Han startede bhv i januar. Pga reformen skete der omstruktureringer så min søns gruppe skulle flytte til et andet sted i en anden institution. Her startede der nogle mindre børn og en helt ny voksen. Heldigvis flyttede hans kontaktpædagog med, men hun blev sygemeldt for tre-fire uger siden. Den eneste stabile der har været for ham. De to medhjælpere han kendte stoppede i august og der startede to nye i september. Der er sket så meget, så jeg bliver helt ked af at tænke på det. 

Desuden er min mand endt med at skulle arbejde ude i 8 dage af gangen, hvilket han startede med i denne uge, hvor min søn fik det så træls i bhv. Så det giver mening at han er forvirret i øjeblikket! Men hvad jeg kan gøre for at hjælpe ham, har jeg sådan brug for andre øjne på for jeg står meget selv, uden nogen der rigtig kender til det. Netop som du skriver, så er der en gængs holdning til det sensitive, nemlig at de bare er pjattede og skal presses lidt ud i livet. Og så synes de fleste vist også det er blevet et modefænomen at være sensitiv, så det har en konsekvens for dem der rent faktisk er det.

Anmeld

26. oktober 2014

bøllen

Anonym skriver:

Jeg har brug for at høre, om andre står i situationer med deres 3.5 årige barn, som kan være svær at overskue.

Min søn har på det sidste udviklet en uhensigtsmæssig adfærd, som går ud på at slå mig og sparke mig, når han ikke får hvad han vil have med det samme. Altså ikke i købeforstand, men når han sætter sig noget bestemt i hovedet og ikke kan få sit behov opfyldt, så kvitterer han med at slå.

Hans sprog er meget veludviklet, så det er ikke fordi han ikke kan udtrykke sig som sådan. Han er testet sensitiv på flere områder og vi har prøvet at indføre en tavle med billeder til ham, som han kan søge støtte i, men han bruger den ikke rigtig. Når vi er i gang med en leg sammen, så har han brug for at vide hvornår legen er slut og vi sætter en time timer til. Den har han accepteret og synes er rigtig sjov. Men når tiden er gået og legen er slut, kan han slet ikke omvende sig. Han bliver frustreret og vred og slår og skriger uhæmmet.

I dag havde jeg en oplevelse i børnehaven som jeg ikke har prøvet før. Den sidste uges tid er han begyndt at blive sur når jeg henter ham, han vil ikke med hjem og bliver meget ked af det. Da jeg kommer og henter ham i dag, sidder de og er ved at spise frugt. Det er så også lidt uheldig, jeg plejer at komme når de er færdige men de var forsinkede i dag. Men da han ser mig, skubber han sit plastikkrus på gulvet og ser sur ud. Jeg ignorer det og siger jeg er glad for at se ham. Sætter mig stille hen på en stol og lader ham være så han kan spise. Men det vil han ikke. Han siger han er tørstig og jeg samler hans kop og, som han med det samme smider ned igen. Han siger igen han er tørstig og jeg beder ham samle koppen op så jeg kan putte vand i den. Det vil han ikke. Han bliver sur fordi jeg ikke samler koppen op og derefter smider han et andet barns yoghurt ned på gulvet så det er ud over det hele. Jeg får tørret op og giver det andet barn, min søns yoghurt i stedet. Det flipper han totalt ud over, hvilket jeg godt kan forstå. Jeg mener det er en okay konsekvens ud fra den handling han udførte. Han begynder at skrige og skrige meget højt, det forstyrrer gruppen. Jeg pakker hans frugt sammen og tager ham med ud på gangen. Han står og slår mig mange gange og skriger at han vil have hans yoghurt og jeg kan ikke tale ham til ro. Efter ca 10 min 'kommer han ud af' hans vredesudbrud og stopper. Herefter kan jeg trøste ham og vi går ud i bilen og tager hjem. Hjemme snakker vi om det og jeg forklarer hvorfor jeg gav det andet barn hans yoghurt. 

Men det jeg bliver rigtig ked af det over, er den måde han reagerer på for tiden. Han slår og bliver overmandet af en vild vrede. Hvad tænker i om det? Det er selvfølgelig svært at give et fyldestgørende råd ud fra den korte beskrivelse af ham, men jeg havde sådan brug for at fortælle om den trælse oplevelse i dag. Og høre om andre står i samme båd og hvad i så  gør ved det??

Hej 

jeg har en dreng som lige er blevet 5 år og sensitiv . Jeg oplever meget det samme som dig. Min dreng har meget svært ved skiftet fra børnehave til hjem . Han kan reagere meget voldsomt i det samme han ser mig , små ting som udløser en kraftig reaktion med skrig , skrål , han slå mm. Her hjalp en pause om eftermiddagen , en anbefaling fys kom med . Hun siger hans bægre er fyldt og skal tømmes så han kan rumme skiftet . Her hjælper snak ikke i situation men nærmere forstærker det hans reaktion. Jeg har fået kendskab til signal stærke børn og efter at have læst om dette , kan genkende meget der om min dreng 

Anmeld

26. oktober 2014

Anonym trådstarter

bøllen skriver:

Hej 

jeg har en dreng som lige er blevet 5 år og sensitiv . Jeg oplever meget det samme som dig. Min dreng har meget svært ved skiftet fra børnehave til hjem . Han kan reagere meget voldsomt i det samme han ser mig , små ting som udløser en kraftig reaktion med skrig , skrål , han slå mm. Her hjalp en pause om eftermiddagen , en anbefaling fys kom med . Hun siger hans bægre er fyldt og skal tømmes så han kan rumme skiftet . Her hjælper snak ikke i situation men nærmere forstærker det hans reaktion. Jeg har fået kendskab til signal stærke børn og efter at have læst om dette , kan genkende meget der om min dreng 

Det du beskriver når du henter din dreng, lyder lidt som de sidste to uger for os. Og enkelte dage har jeg skulle vente meget længe før han var klar til at komme med. En dag var jeg nødt til at bære ham ud i bilen uden sko og jakke, fordi han bare havde brug for miljø skiftet så hurtigt som muligt, for at kunne falde ned. Det er vildt at opleve.

hvad er den anbefaling Fys du skriver om? Hvad kan hun gøre,sådan helt konkret? Han er jo tilknyttet en ergoterapeut som har testet ham i den sensoriske profil. Vi fik noget rådgivning af hende inden sommer, så det var før de ændringer i bhv der er kommet. Vi skal have møde i bhv snart, hvor vi måske skal have indkaldt hende igen.

Jeg har også læst om signal stærke børn, men der ligger min dreng mere ovre i den sensitive afdeling.

Anmeld

26. oktober 2014

Happiness

Jeg blev anbefalet at lave de tryk, så han kan mærke at jeg er der for ham. Det hjælper ikke med blide strøg, det provokere det bare. Men ved at man laver trykkene, kan han mærke man er der, uden at gå ind med følelser. 

Vi har desuden en bekymringsbamse. Som vi snakker med hver dag, så han får talt dagen igennem. Vi snakker virkelig ned til mindste detalje, det kræver igen meget af BH.

Men prøv at snak med dem om at du ringer derned inden du kommer, så de kan forberede ham! Jeg tænker at han er vant til en fast struktur hjemme ved jer. Så kan det være svært at der ikke er den helt samme i bh. Men hvis de nu bare forbereder ham 5-10 eller 20 minutte før, hvad der nu er behov for. Så har han en mulighed for at nå dertil psykisk.

Og så det med pauser er også godt. Så han kan lukke alle indtrykkene ude, uden at skulle forholde sig til de andre børn.

Lukas får lov at sidde med magnetter efter frokost. Så han sidder stille og roligt mens de mindste bliver lagt til at sove, og de andre får tøj på, for at komme ud og lege. Så går der en pædagog rundt omkring ham og rydder op, hvorefter de sammen går ud til de andre. Så får han lige 5-10 minutters pause fra de andre børn.

Især hvis han bliver overstimuleret, skal de have de 20 minutter til at komme ovenpå igen. For ellers bygger han det bare op, og så reagere han når han ser dig. For det er dig han er tryg ved, og han ved at du vil elske ham ubetinget, derfor er det netop dig det går ud over. Jeg havde svært ved at forklare børnehaven om hans sensivitet, da de jo ikke så det, da han i starten først reagerede, når vi trådte foden over dørtrinet hjemme.

Det hjalp mig meget at få de ting at vide. 

Vi er blevet anbefalet zoneterapi af sundhedsplejsken, så det er næste trin, ja og så kugledynen. Men kan være vi skal igennem en længere udredning, før bevilligningen går igennem. Men den tager vi gerne med. Han sover virkelig dårligt om natten, og det påvirker jo hele hans dag (og vores!)

Anmeld

26. oktober 2014

bøllen

Anonym skriver:

Det du beskriver når du henter din dreng, lyder lidt som de sidste to uger for os. Og enkelte dage har jeg skulle vente meget længe før han var klar til at komme med. En dag var jeg nødt til at bære ham ud i bilen uden sko og jakke, fordi han bare havde brug for miljø skiftet så hurtigt som muligt, for at kunne falde ned. Det er vildt at opleve.

hvad er den anbefaling Fys du skriver om? Hvad kan hun gøre,sådan helt konkret? Han er jo tilknyttet en ergoterapeut som har testet ham i den sensoriske profil. Vi fik noget rådgivning af hende inden sommer, så det var før de ændringer i bhv der er kommet. Vi skal have møde i bhv snart, hvor vi måske skal have indkaldt hende igen.

Jeg har også læst om signal stærke børn, men der ligger min dreng mere ovre i den sensitive afdeling.

Her kan det være ret så voldsomt . Og ikke særlig sjovt, mest af alt pga jeg intet kan gøre , som om han er uden for " rækkevidde " han lukker af for kommunikation.

jamen fysioterapeuten på sygehuset som har været indenover med sensorisk profile, anbefalede at han fik en pause i børnehaven om eftermiddagen INDEN afhentning . Hun forklarede det som et glas vand, at hans bægre bliver fyldt op i løbet af dagen og i det jeg kommer " vælter læsset " bægret er fyldt. Hun sagde , at det kunne hjælpe, hvis børnehaven hjalp ham med at tappe vand fra glasset ( med en pause ) så ville der være plads til skiftet. 

Giver det mening ?? Lidt svært at forklare på skrift .

vi har gået hos en fysioterapeut, som vi selv har betalt for. Netop for at få vejledning. Hun siger, at det der sker, er at i deres hoved har de et system. Dvs en film i deres hoved af hvad der skal ske. Når vi så kommet for at hente, brydes det system og deres verden vælter. Når det system brydes går der 10-15 min til de er klar til forandring. Hvis de afbrydes i den tid ( de 10-15 min ) starter tiden forfra. 

de børn der er signal stærke er også sensitive. Som jeg har forstået bliver de kaldt signalstærke pga af deres reaktioner. Men ved ikke så meget om det.

Anmeld

27. oktober 2014

Anonym trådstarter

Happiness skriver:

Jeg blev anbefalet at lave de tryk, så han kan mærke at jeg er der for ham. Det hjælper ikke med blide strøg, det provokere det bare. Men ved at man laver trykkene, kan han mærke man er der, uden at gå ind med følelser. 

Vi har desuden en bekymringsbamse. Som vi snakker med hver dag, så han får talt dagen igennem. Vi snakker virkelig ned til mindste detalje, det kræver igen meget af BH.

Men prøv at snak med dem om at du ringer derned inden du kommer, så de kan forberede ham! Jeg tænker at han er vant til en fast struktur hjemme ved jer. Så kan det være svært at der ikke er den helt samme i bh. Men hvis de nu bare forbereder ham 5-10 eller 20 minutte før, hvad der nu er behov for. Så har han en mulighed for at nå dertil psykisk.

Og så det med pauser er også godt. Så han kan lukke alle indtrykkene ude, uden at skulle forholde sig til de andre børn.

Lukas får lov at sidde med magnetter efter frokost. Så han sidder stille og roligt mens de mindste bliver lagt til at sove, og de andre får tøj på, for at komme ud og lege. Så går der en pædagog rundt omkring ham og rydder op, hvorefter de sammen går ud til de andre. Så får han lige 5-10 minutters pause fra de andre børn.

Især hvis han bliver overstimuleret, skal de have de 20 minutter til at komme ovenpå igen. For ellers bygger han det bare op, og så reagere han når han ser dig. For det er dig han er tryg ved, og han ved at du vil elske ham ubetinget, derfor er det netop dig det går ud over. Jeg havde svært ved at forklare børnehaven om hans sensivitet, da de jo ikke så det, da han i starten først reagerede, når vi trådte foden over dørtrinet hjemme.

Det hjalp mig meget at få de ting at vide. 

Vi er blevet anbefalet zoneterapi af sundhedsplejsken, så det er næste trin, ja og så kugledynen. Men kan være vi skal igennem en længere udredning, før bevilligningen går igennem. Men den tager vi gerne med. Han sover virkelig dårligt om natten, og det påvirker jo hele hans dag (og vores!)

Ja, jeg tror helt sikkert jeg vil prøve at nævne det for dem i bhv, at jeg lige ringer derned inden jeg henter ham, så han er forberedt. Det er jo det han har det svært med lige for tiden. Og så skift i aktiviteter i det hele taget.

Kunne være jeg skulle prøve det med tryk næste gang. Tror han flipper endnu mere, men det skal forsøges, måske det hjælper, det må jeg jo være åben for

Har dit barn haft night terror? Eller bare voldsomme mareridt?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.