Jeg blev anbefalet at lave de tryk, så han kan mærke at jeg er der for ham. Det hjælper ikke med blide strøg, det provokere det bare. Men ved at man laver trykkene, kan han mærke man er der, uden at gå ind med følelser.
Vi har desuden en bekymringsbamse. Som vi snakker med hver dag, så han får talt dagen igennem. Vi snakker virkelig ned til mindste detalje, det kræver igen meget af BH.
Men prøv at snak med dem om at du ringer derned inden du kommer, så de kan forberede ham! Jeg tænker at han er vant til en fast struktur hjemme ved jer. Så kan det være svært at der ikke er den helt samme i bh. Men hvis de nu bare forbereder ham 5-10 eller 20 minutte før, hvad der nu er behov for. Så har han en mulighed for at nå dertil psykisk.
Og så det med pauser er også godt. Så han kan lukke alle indtrykkene ude, uden at skulle forholde sig til de andre børn.
Lukas får lov at sidde med magnetter efter frokost. Så han sidder stille og roligt mens de mindste bliver lagt til at sove, og de andre får tøj på, for at komme ud og lege. Så går der en pædagog rundt omkring ham og rydder op, hvorefter de sammen går ud til de andre. Så får han lige 5-10 minutters pause fra de andre børn.
Især hvis han bliver overstimuleret, skal de have de 20 minutter til at komme ovenpå igen. For ellers bygger han det bare op, og så reagere han når han ser dig. For det er dig han er tryg ved, og han ved at du vil elske ham ubetinget, derfor er det netop dig det går ud over. Jeg havde svært ved at forklare børnehaven om hans sensivitet, da de jo ikke så det, da han i starten først reagerede, når vi trådte foden over dørtrinet hjemme.
Det hjalp mig meget at få de ting at vide.
Vi er blevet anbefalet zoneterapi af sundhedsplejsken, så det er næste trin, ja og så kugledynen. Men kan være vi skal igennem en længere udredning, før bevilligningen går igennem. Men den tager vi gerne med. Han sover virkelig dårligt om natten, og det påvirker jo hele hans dag (og vores!)