Jeg har brug for at høre, om andre står i situationer med deres 3.5 årige barn, som kan være svær at overskue.
Min søn har på det sidste udviklet en uhensigtsmæssig adfærd, som går ud på at slå mig og sparke mig, når han ikke får hvad han vil have med det samme. Altså ikke i købeforstand, men når han sætter sig noget bestemt i hovedet og ikke kan få sit behov opfyldt, så kvitterer han med at slå.
Hans sprog er meget veludviklet, så det er ikke fordi han ikke kan udtrykke sig som sådan. Han er testet sensitiv på flere områder og vi har prøvet at indføre en tavle med billeder til ham, som han kan søge støtte i, men han bruger den ikke rigtig. Når vi er i gang med en leg sammen, så har han brug for at vide hvornår legen er slut og vi sætter en time timer til. Den har han accepteret og synes er rigtig sjov. Men når tiden er gået og legen er slut, kan han slet ikke omvende sig. Han bliver frustreret og vred og slår og skriger uhæmmet.
I dag havde jeg en oplevelse i børnehaven som jeg ikke har prøvet før. Den sidste uges tid er han begyndt at blive sur når jeg henter ham, han vil ikke med hjem og bliver meget ked af det. Da jeg kommer og henter ham i dag, sidder de og er ved at spise frugt. Det er så også lidt uheldig, jeg plejer at komme når de er færdige men de var forsinkede i dag. Men da han ser mig, skubber han sit plastikkrus på gulvet og ser sur ud. Jeg ignorer det og siger jeg er glad for at se ham. Sætter mig stille hen på en stol og lader ham være så han kan spise. Men det vil han ikke. Han siger han er tørstig og jeg samler hans kop og, som han med det samme smider ned igen. Han siger igen han er tørstig og jeg beder ham samle koppen op så jeg kan putte vand i den. Det vil han ikke. Han bliver sur fordi jeg ikke samler koppen op og derefter smider han et andet barns yoghurt ned på gulvet så det er ud over det hele. Jeg får tørret op og giver det andet barn, min søns yoghurt i stedet. Det flipper han totalt ud over, hvilket jeg godt kan forstå. Jeg mener det er en okay konsekvens ud fra den handling han udførte. Han begynder at skrige og skrige meget højt, det forstyrrer gruppen. Jeg pakker hans frugt sammen og tager ham med ud på gangen. Han står og slår mig mange gange og skriger at han vil have hans yoghurt og jeg kan ikke tale ham til ro. Efter ca 10 min 'kommer han ud af' hans vredesudbrud og stopper. Herefter kan jeg trøste ham og vi går ud i bilen og tager hjem. Hjemme snakker vi om det og jeg forklarer hvorfor jeg gav det andet barn hans yoghurt.
Men det jeg bliver rigtig ked af det over, er den måde han reagerer på for tiden. Han slår og bliver overmandet af en vild vrede. Hvad tænker i om det? Det er selvfølgelig svært at give et fyldestgørende råd ud fra den korte beskrivelse af ham, men jeg havde sådan brug for at fortælle om den trælse oplevelse i dag. Og høre om andre står i samme båd og hvad i så gør ved det??
Anmeld