Underretning af barn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.784 visninger
28 svar
23 synes godt om
13. oktober 2014

Anonym trådstarter

Der går et barn i Børnehaven som jeg er bekymret for. Hvad er bedst at ringe til kommunen eller skrive? 

Jeg ønsker at være anonym men kommunen må godt kende mit navn bare det ikke bliver nævnt for forældrene. Det ville være noget rod. 

Hvad gør jeg?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. oktober 2014

Astoria

Profilbillede for Astoria

Du skal bare være opmærksom på at den anklagede har som part i en eventuel sag, ret til at få indsigt, det vil sige, se relevante dokumenter, udtalelser med mere. Man kan undtagelsesvis nægte adgang, men der skal væsentlige grunde til. 

Det er selvfølgelig (desværre) langt fra alle der er klar over deres rettigheder, men som part har man som udgangspunkt ret til at vide det. 

Anmeld

13. oktober 2014

TNBC

Anonym skriver:

Der går et barn i Børnehaven som jeg er bekymret for. Hvad er bedst at ringe til kommunen eller skrive? 

Jeg ønsker at være anonym men kommunen må godt kende mit navn bare det ikke bliver nævnt for forældrene. Det ville være noget rod. 

Hvad gør jeg?

Er du forældre eller pædagog?

Anmeld

13. oktober 2014

lineog4

Anonym skriver:

Hvad gør jeg?

Man kan ikke længere indberette anonymt. Dvs. Hvis du indberetter som privatperson vil dit navn figurere. 

Er du ansat i børnehaven har du indberetningspligt, men samtidig er det jo noget du gør i samarbejde med dine kollegaer og din leder - og er det betændt vil det være din leder der kan stå som indberetter fx hvis I vurderer det vil være bedre for samarbejdet. 

Er du ansat vil jeg dog altid råde til man laver indberetningen i samarbejde med forældre, eller man i hvert fald prøver. Man kan nogen gange blive meget overrasket over hvor positivt de tager snakken om en indberetning når man får talt det ned, for ofte ved de godt selv at de har brug for hjælp.

Anmeld

13. oktober 2014

Elgaard73

Hvis du er ansat i børnehaven, så er det jo noget som du tager op med dine kollegaer og/eller leder, og så finder I i fællesskab ud af hvad der videre skal ske.

Er du en privatperson, ville jeg bestemt tage den diskret op med personalet i børnehaven. De er jo trods alt udlært, har erfaring med disse ting og dem som er nærmest barnet i hverdagene. Måske at der allerede er sat noget igang (det kan jo være svært at vide, hvis man kun har sin gang i børnehaven, i de 5 min. der tager at aflevere/hente).

Anmeld

13. oktober 2014

Louise-Nicki-buddi

Nu ved jeg ikke lige grunde til du vil underrette

Men husk nu at være sikker i din sag inden du gør det , 

hvis du nu måske tager fejl kan det gør rigtig ondt på familien 

Anmeld

13. oktober 2014

Hvem?

Du kan godt underrette anonymt, det nemmeste er ved at skrive underretningsblanketten som ligger på kommunernes hjemmeside, der er ofte en direkte link, hvortil du så kan vælge om det er anonym, skærpet eller privat underretter.

Alle underretninger læses indenfor 24 timer, dog anbefales det at gøre opmærksom på underretningen, hvis det er samarbejde i f.eks. institution, hvis det er tilfælde er der jo skærpet underretningspligt og du kan vælge at lade din leder figurere som underretter

Anmeld

13. oktober 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Elgaard73 skriver:

Hvis du er ansat i børnehaven, så er det jo noget som du tager op med dine kollegaer og/eller leder, og så finder I i fællesskab ud af hvad der videre skal ske.

Er du en privatperson, ville jeg bestemt tage den diskret op med personalet i børnehaven. De er jo trods alt udlært, har erfaring med disse ting og dem som er nærmest barnet i hverdagene. Måske at der allerede er sat noget igang (det kan jo være svært at vide, hvis man kun har sin gang i børnehaven, i de 5 min. der tager at aflevere/hente).

Men pædagogen må da ikke udtale sig om der er noget i gang eller om de overhovedet har en bekymring omkring barnet 

Anmeld

13. oktober 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
lineog4 skriver:

Man kan ikke længere indberette anonymt. Dvs. Hvis du indberetter som privatperson vil dit navn figurere. 

Er du ansat i børnehaven har du indberetningspligt, men samtidig er det jo noget du gør i samarbejde med dine kollegaer og din leder - og er det betændt vil det være din leder der kan stå som indberetter fx hvis I vurderer det vil være bedre for samarbejdet. 

Er du ansat vil jeg dog altid råde til man laver indberetningen i samarbejde med forældre, eller man i hvert fald prøver. Man kan nogen gange blive meget overrasket over hvor positivt de tager snakken om en indberetning når man får talt det ned, for ofte ved de godt selv at de har brug for hjælp.

Det tror jeg altså ikke er korrekt - min kæreste er sagsbehandler og har ikke hørt om at det ikke er muligt at underrette anonymt. 

Anmeld

13. oktober 2014

LouiseEm

Hvorfor er du bekymret? Burde børnehaven ikke tage affære hvis det er så slemt? Arbejder du i børnehaven? Det er vel begrænset hvor meget du ved om det her barns trivsel, hvis du blot er en forælder der ser barnet i få minutter når du afleverer og henter dine egne børn. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.