Sujan skriver:
ville lige ned og tømme min postkasse har elevator og da den åbner ligger en ung udenlandsk fyr og sover derinde... Spørger ham hvad han laver der og han mumler et eller andet retur. Dørene lukker og jeg skynder mig ind i lejligheden igen. Min dør er lige ved elevatoren så låser o.s.v.. Synes jeg har set ham sidde forskellige steder i opgangen de sidste par dage. Han må snyde sig ind på en måde for vi har dør telefoner og briksystem for at komme ind i opgangen... Men synes egentlig det er ret utrygt at han er der lige foran min dør....Men hvem kontakter jeg lige?? Han virker ikke så gammel alt mellem 16-19 år...
At invitere ham indenfor, synes jeg også er et stort skridt, men jeg synes det ville være en rigtig god idé hvis du kunne komme til at snakke med ham inden du ringer til politiet. Det lyder ikke på dig som om han var truende/aggressiv?
Hvis jeg var dig, ville jeg finde ud af om han stadig er i huset. Hvis han er, ville jeg lave lidt morgenmad til ham. Et par skiver brød, et glas juice og en kop kaffe. Og en kop kaffe til dig selv. Find ham, giv ham maden, og sæt dig lidt fra ham og drik din kaffe. Imens kan du prøve at spørge ind til ham. Hvad hedder du? Har du et sted at bo? Hvor gammel er du? Slut samtalen af med at sige, at han desværre ikke kan blive her hos jer. Det er ikke et sted for ham. Spørg om der er nogen du skal ringe til for ham (hvis han er tilknyttet et eller andet). Find ud af hvor det nærmeste herberg/varmestue er, og giv ham adressen/anvisninger.
Det kan løse problemet uden at involvere politiet.
Og helt ærligt, hvis man lægger sig til at sove i en elevator i et lejlighedskompleks, så tror jeg altså ikke man er garvet hjemløs. Og så meget desto mere grund til at give den unge mand en chance.
P.S. Viser det sig at han er under 18 år, tror jeg at jeg ville ringe til kommunen lige gyldigt hvad resultatet af morgenmaden bliver.
Anmeld