Spørgsmål til lærerne

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. oktober 2014

lineog4

Bell'star skriver:

Som nyuddannet og ansat som lærer fra den nye reforms start, (der dermed ikke har prøvet anden arbejdsnorm end den nye, med 40 timers arbejdsuge) vil jeg mene at det der menes som "synd for lærerne ikke er den længere tilstedeværelsestid på skolen, men derimod, at vi nu har mere undervisning og dermed MEGET lidt forberedelsestid. 

Det er fuldstændig umuligt for fx en som mig, nyuddannet, at kunne nå at forberede ordenlig undervisning med den minimale forberedelsestid vi har til rådighed - og jeg har endda en hel klokketime ekstra om ugen til forberedelse, fordi jeg er nyuddannet 

Så jeg forestiller mig ikke at det er pga den 40 timers arbejdsuge (som jo er normalt for de fleste) at det er "synd for os," men derimod fordi vi i de 40 timer ikke har tid nok indlagt til at planlægge ordenlig undervisning.

Talte lige med en nyuddannet på skolen og havde så ondt af hende, for det kræver is i maven at gå ind i en klasse nærmest ikke forberedt - kan jeg slet ikke forestille mig jeg havde klaret som ny.... 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. oktober 2014

lineog4

Vaya skriver:

Tror nogle gange vi lærere bliver lidt pivede at høre på i andres ører (også nogle gange i egne), men det er fordi vi i mange år er blevet mødt med kommentarer som "nå har du allerede fri?" når man går over skolegården kl. 14, for at tage hjem og forberede, eller egne familiemedlemmer der før ferien var så frække at sige "nå glæder du dig så til, at du faktisk skal til at lave noget nu den nye reform kommer?" 

Selvfølgelig er der nogen, der springer over, hvor gærdet er lavest, men er der ikke det alle steder?

Faktum for mig er, at jeg aldrig har lavet så lidt som nu  Ææææælsker at have weekend og fri om aftenen nu!

Synes bare ikke, jeg leverer det jeg plejer at gøre, og det vil jeg og mine kolleger gerne gøre opmærksom på. Det lyder desværre ofte som "piv" udefra.

Fuldstændig enig - og det er den store kunst at komme fra hvad andre opfatter som klynk til reel faglig bekymring.

For som dig arbejder jeg langt mindre nu, elsker jeg har fri når jeg går hjem, og kan nu se frem til en rigtig ferie om en uge uden at skulle tænke skole en eneste gang. Men jeg er fagligt bekymret, jeg synes også arbejdsglæden er under pres fordi jeg ikke lever op til egen standard og ja så er jeg forresten også forældre og tænker en del over hvad det her gør for mine egne børns skolegang - og må da indrømme privatskolens papirer har været i min hånd maaaaaange gange de sidste par uge....

Anmeld

2. oktober 2014

Troldemommi

Mor og meget mere skriver:

Du kan jo selv regne på det - vi har lokalaftale med 35 timers tilstedeværelsespligt og en pulje på seks timer, vi må lægge hjemme, hvis vi ønsker det. Det giver 41 timer - og på den måde finansieres de uger, vi har tvungen afspadsering, fordi eleverne har ferie. 

Jeg er ikke lærer så kender intet til jeres arbejdstid, så har ingen grund til at regne på noget. 

Anmeld

2. oktober 2014

Mum33

Jeg når op på gennemsnitlig 41 timer pr uge, fordi jeg stadig har aftenmøder, skolerejser, forældresamtaler. En alm uge er fra 7.50-16 og fredag fra 7.35-14.30. 

Anmeld

2. oktober 2014

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Troldemommi skriver:

Jeg er ikke lærer så kender intet til jeres arbejdstid, så har ingen grund til at regne på noget. 

Men grund til at skrive om overdrivelse? 

Anmeld

2. oktober 2014

FruJacobsen

Bell'star skriver:

Som nyuddannet og ansat som lærer fra den nye reforms start, (der dermed ikke har prøvet anden arbejdsnorm end den nye, med 40 timers arbejdsuge) vil jeg mene at det der menes som "synd for lærerne ikke er den længere tilstedeværelsestid på skolen, men derimod, at vi nu har mere undervisning og dermed MEGET lidt forberedelsestid. 

Det er fuldstændig umuligt for fx en som mig, nyuddannet, at kunne nå at forberede ordenlig undervisning med den minimale forberedelsestid vi har til rådighed - og jeg har endda en hel klokketime ekstra om ugen til forberedelse, fordi jeg er nyuddannet 

Så jeg forestiller mig ikke at det er pga den 40 timers arbejdsuge (som jo er normalt for de fleste) at det er "synd for os," men derimod fordi vi i de 40 timer ikke har tid nok indlagt til at planlægge ordenlig undervisning.

Jeg er helt enig med dig - er selv nyuddannet og har svært ved at få den korte forberedelsestid til at slå til. Som mange også skriver, er jeg virkelig også bekymret for undervisningens kvalitet fremover. Eks. har jeg selv kun 45min. forberedelse ad gangen, men er svært at fordybe sig på så kort tid og sætte sig ordentligt ind i tingene! 

Anmeld

3. oktober 2014

Troldemommi

Mor og meget mere skriver:

Men grund til at skrive om overdrivelse? 

Efter den nye reform er trådt i kraft, har mange lærere udtalt sig meget negativt, og der mener jeg personligt at de overdriver, derfor mit tidligere ordvalg 

Anmeld

3. oktober 2014

lineog4

Troldemommi skriver:

Efter den nye reform er trådt i kraft, har mange lærere udtalt sig meget negativt, og der mener jeg personligt at de overdriver, derfor mit tidligere ordvalg 

Faktum er en del lærere også har taget konsekvensen og sagt op, søgt egen finansieret orlov - så måske ikke kun overdrivelse men en reel bekymring.

Jeg er lærer og jeg nyder min fulde tilstedeværelse, vil aldrig sige jeg arbejder for meget (ja kender jeg faktisk ingen der vil gøre nu med de nye regler for nu arbejder vi jo præcis de timer vi får betalt).

Men jeg vil råbe højt igen og igen: der er ikke en ordentlig sammenhæng mellem tid og de stillede opgaver, derfor er kvaliteten faldende i dette år i forhold til sidste år. Det er faktisk ikke ynk på egen vegne, for egentlig kunne jeg være ligeglad og blot levere den ringere kvalitet, men jeg har så bare en interesse fagligt (og som forælder) i at der er optimale forhold i skolerne så kvaliteten kan blive bedst mulig - der er mange facetter og en af dem er selvsagt lærerens arbejdsbyrde....

Så nej behøver slet ikke overdrive - for igen simpel matematik, hvis jeg arbejder præcis lige så mange timer som sidste år og flere af disse timer er øremærket til undervisning end sidste år, ja så er der mindre tid til at forberede, efterbehandle,skole/hjem samarbejdet, møder med diverse, åben skole osv end der var sidste år.

Anmeld

3. oktober 2014

Troldemommi

lineog4 skriver:

Faktum er en del lærere også har taget konsekvensen og sagt op, søgt egen finansieret orlov - så måske ikke kun overdrivelse men en reel bekymring.

Jeg er lærer og jeg nyder min fulde tilstedeværelse, vil aldrig sige jeg arbejder for meget (ja kender jeg faktisk ingen der vil gøre nu med de nye regler for nu arbejder vi jo præcis de timer vi får betalt).

Men jeg vil råbe højt igen og igen: der er ikke en ordentlig sammenhæng mellem tid og de stillede opgaver, derfor er kvaliteten faldende i dette år i forhold til sidste år. Det er faktisk ikke ynk på egen vegne, for egentlig kunne jeg være ligeglad og blot levere den ringere kvalitet, men jeg har så bare en interesse fagligt (og som forælder) i at der er optimale forhold i skolerne så kvaliteten kan blive bedst mulig - der er mange facetter og en af dem er selvsagt lærerens arbejdsbyrde....

Så nej behøver slet ikke overdrive - for igen simpel matematik, hvis jeg arbejder præcis lige så mange timer som sidste år og flere af disse timer er øremærket til undervisning end sidste år, ja så er der mindre tid til at forberede, efterbehandle,skole/hjem samarbejdet, møder med diverse, åben skole osv end der var sidste år.

Men tror du ikke i reagerer som i gør fordi alting skal laves om, i skal til at vænne jer til en ny måde at arbejde på og eleverne skal gå i skole på en anden måde end tidligere?

Anmeld

3. oktober 2014

lineog4

Troldemommi skriver:

Men tror du ikke i reagerer som i gør fordi alting skal laves om, i skal til at vænne jer til en ny måde at arbejde på og eleverne skal gå i skole på en anden måde end tidligere?

Klart handler det også om tilvænning, men nej ærligt jeg har ikke tilnærmelsesvis følt jeg leverede samme kvalitet som sidste år - har stadig ting jeg gerne ville have lavet før eleverne startede som fx piktogrammer (har en specialklasse) som jeg må se i øjnene at det fik jeg ikke lavet på denne side af efterårsferien - og ja det er måske små ting i andres øjne, men fagligt og summen så er det der hvor kvaliteten bare ikke er i top. 

Jeg har 8 timer jeg skal afspadsere fordi jeg blev for længe fordi jeg skulle nå bare det mindste, og jeg står over for en spidsbelastningsperiode efter efterårsferien som gør jeg oparbejder mere... 

Så jo en del handler om rutiner, men en anden del handler også om et regnestykke der ikke går op med mindre man slækker på kvaliteten - det er dybt utilfredsstillende når man kan lide sit arbejde og sine elever, og det er dobbelt utilfredsstillende når man så også selv er mor til skoleelever, for så har jeg viden om deres undervisning er dårligere i år.

Hilsen en lærer der nu om et sekund kan ses på gader og stræder fordi jeg møder 15 minutter tidligere hver morgen for at hente børn ved busser ....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.