Spørgsmål til lærerne

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. oktober 2014

Tvebakken

På min arbejdsplads er tiden i de 199 skoledage:

Mandag 7.50-15.30

Tirsdag 7.50 - 16

Onsdag 7.50 - 17 (10 onsdage til 17.30)

Torsdag 7.50 - 15.30

Fredag 7.50 - 15

derudover arbejder vi 10 dage uden elever, hvor 3 af dem placeres hvor det enten giver ekstra løn eller de tæller 25% mere i tid fordi det er enten weekend eller efter kl 17

Derudover er der afsat tid til 2 forældremøder efter kl 17, et socialt arrangement efter kl 17 og en skolefest som også er placeret efter 17. De er skrevet ind fordi de så udløser tillæg og skal trækkes fra i årsnormen.

Det giver præcis samme årsnorm som for dig med 37 timer om ugen, men de er blot placeret på mindre antal dage og ja derfor er det mere end 37 om ugen - har ikke lige regnet ud hvor mange, for jeg er på nedsat tid dvs. Ansat 28 timer om ugen men skal lægge 31,46 timer om ugen....

Ok, mange tak - det giver fint mening, det du der beskriver. 

Men så vil jeg mene, at den kommunikative del, hvor lærere altid siger, de arbejder 41 timer om ugen er fejlinformation - for det kan godt være, de i nogen uger har flere timer, men de har så færre arbejdsdage.

Jeg selv er på jobløn, så det kan ikke rigtig sammenlignes. Jeg har på papiret 37 timer i snit - i virkeligheden arbejder jeg nok 40 i snit, jeg har desværre ikke retten til at afspadsere - og får intet ekstra for aften og weekend arbejde eller møder - ej heller sociale arrangementer - men det er jo bare sådan, det er.

det er jo vilkårene for nogen. 

Får I så betalt jeres frokostpauser? Altså indgår de som en del af jeres arbejdstid?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. oktober 2014

lineog4

Tvebakken skriver:

Men så vil jeg mene, at den kommunikative del, hvor lærere altid siger, de arbejder 41 timer om ugen er fejlinformation - for det kan godt være, de i nogen uger har flere timer, men de har så færre arbejdsdage.

Jeg selv er på jobløn, så det kan ikke rigtig sammenlignes. Jeg har på papiret 37 timer i snit - i virkeligheden arbejder jeg nok 40 i snit, jeg har desværre ikke retten til at afspadsere - og får intet ekstra for aften og weekend arbejde eller møder - ej heller sociale arrangementer - men det er jo bare sådan, det er.

Får I så betalt jeres frokostpauser? Altså indgår de som en del af jeres arbejdstid?

Det er rigtigt forklaringen skal være tydelig, vi lærere arbejder hverken mere eller mindre end andre med en årsnorm som fuldtidsansat - men det kan være hårdt for den enlige mor der ikke kan vælge "kun" at arbejde 37 timer, og samtidig er vi ikke sikret at vi ikke skal arbejde på de tvungne afspadseringsdage da der ikke er indskrevet varsling i lov409, dvs. Når jeg i uge 8 ved jeg skal afspadsere så skal jeg i princippet stadig stå til rådighed.

vi har som alle offentlige ansatte krav på 29 minutters pause når vi arbejder mere end 6 klokketimer og den er betalt (personligt har jeg dog ikke formået at holde den mere end 1 gang på de 7 uger men det er fordi jeg er en klovn og ikke kan lide at gå fra eleverne)

Er godt klar over der er andre arbejdsforhold der måske kan synes værre osv. Egentlig er det jo ikke et bilkort spil om hvem har det værst. Men lærerne føler sig kørt over, og den del der ikke er normaliseret er ikke sket ved forhandling men med lovindgreb - havde vi nu selv forhandlet os frem til lignende forhold havde vi måske talt lidt mere positivt om forholdene.

Men igen det mest frustrerende er ikke antallet af timer på skolen, men at man ikke kan levere ordentlig kvalitet.

Anmeld

2. oktober 2014

Tvebakken

lineog4 skriver:

Det er rigtigt forklaringen skal være tydelig, vi lærere arbejder hverken mere eller mindre end andre med en årsnorm som fuldtidsansat - men det kan være hårdt for den enlige mor der ikke kan vælge "kun" at arbejde 37 timer, og samtidig er vi ikke sikret at vi ikke skal arbejde på de tvungne afspadseringsdage da der ikke er indskrevet varsling i lov409, dvs. Når jeg i uge 8 ved jeg skal afspadsere så skal jeg i princippet stadig stå til rådighed.

vi har som alle offentlige ansatte krav på 29 minutters pause når vi arbejder mere end 6 klokketimer og den er betalt (personligt har jeg dog ikke formået at holde den mere end 1 gang på de 7 uger men det er fordi jeg er en klovn og ikke kan lide at gå fra eleverne)

Er godt klar over der er andre arbejdsforhold der måske kan synes værre osv. Egentlig er det jo ikke et bilkort spil om hvem har det værst. Men lærerne føler sig kørt over, og den del der ikke er normaliseret er ikke sket ved forhandling men med lovindgreb - havde vi nu selv forhandlet os frem til lignende forhold havde vi måske talt lidt mere positivt om forholdene.

Men igen det mest frustrerende er ikke antallet af timer på skolen, men at man ikke kan levere ordentlig kvalitet.

Selvfølgelig skal det ikke være en "kamp" om, hvem der har det værst, for så kan jeg sagtens finde nogen, der har nogle træls forhold på nogen områder (men så igen, bedre på andre - der er jo fordele og ulemper ved det hele).

Reddere på døgnvagt f.eks. er kun lønnet 15 timer, ud af de 24 de skal være til rådighed - de skal selv betale deres 2 pauser af 30 min - men de må ikke forlade stationen og skal stå til rådighed osv.. Til gengæld kan de jo så læse en bog eller se en film på vagten (hvis de ikke bliver kaldt ud altså - det er jo langt fra hver vagt, der er sådan) - de kan sove (måske) - og har en pokkers masse fridage, som vi andre kan misunde dem.

Jeg tror det jeg, og måske mange andre også, reagerer på er, at det altid skal lyde som om lærerne har det SÅ hårdt - hele den offentlige debat bygger på, at det er så synd for lærerne.

Og det er svært for os, der har andre forhold at blive ved med at høre på - det er nok det, der får mig (os?) til at reagere?!

JA - det er selvfølgelig aldrig sjovt at føle sig kørt over og blive taget ved næsen - det kan jeg sagtens forstå.

Udefra synes jeg dog ikke det virker som om lærerne (eller Anders Bondo), var særlig villige til at nå frem til en forhandlingsløsning - men igen, det er rent subjektivt - jeg aner intet om de faktiske forhold i sagen, udover hvad man har set i medierne - og det er jo ikke altid den eneste sandhed.

Anmeld

2. oktober 2014

lineog4

Tvebakken skriver:

Selvfølgelig skal det ikke være en "kamp" om, hvem der har det værst, for så kan jeg sagtens finde nogen, der har nogle træls forhold på nogen områder (men så igen, bedre på andre - der er jo fordele og ulemper ved det hele).

Reddere på døgnvagt f.eks. er kun lønnet 15 timer, ud af de 24 de skal være til rådighed - de skal selv betale deres 2 pauser af 30 min - men de må ikke forlade stationen og skal stå til rådighed osv.. Til gengæld kan de jo så læse en bog eller se en film på vagten (hvis de ikke bliver kaldt ud altså - det er jo langt fra hver vagt, der er sådan) - de kan sove (måske) - og har en pokkers masse fridage, som vi andre kan misunde dem.

Jeg tror det jeg, og måske mange andre også, reagerer på er, at det altid skal lyde som om lærerne har det SÅ hårdt - hele den offentlige debat bygger på, at det er så synd for lærerne.

Og det er svært for os, der har andre forhold at blive ved med at høre på - det er nok det, der får mig (os?) til at reagere?!

JA - det er selvfølgelig aldrig sjovt at føle sig kørt over og blive taget ved næsen - det kan jeg sagtens forstå.

Udefra synes jeg dog ikke det virker som om lærerne (eller Anders Bondo), var særlig villige til at nå frem til en forhandlingsløsning - men igen, det er rent subjektivt - jeg aner intet om de faktiske forhold i sagen, udover hvad man har set i medierne - og det er jo ikke altid den eneste sandhed.

Der var vist ikke så meget at forhandle om 

Egentligt har snakken om det er hårdt nok to sider, på den ene side er der at arbejdsforholdene er ændret så markant så havde det ikke været ved lov og havde det fx været i et privatfirma, så kunne medarbejderen have opfattet det som en opsagt kontrakt og derfor en opsigelse formodentlig en klækkelig økonomisk kompensation

På den anden side og for mig den vigtigste er en oplevelse af at jeg med forholdet mellem forberedelse, andre opgave tog undervisning simpelthen ikke kan levere samme kvalitet som sidste år, det er hårdt menneskeligt, men det er især forkert over for de elever der skal gå i skolen.

At jeg så kan se jeg heller ikke sidste år ville have kunnet levere den kvalitet hvis jeg havde talt timer er en anden historie - så lige der er konklusionen for mig faktisk jeg har aldrig siddet så mange timer på skolen kontinuerligt i alle dage, men jeg har heller aldrig arbejdet så få timer som jeg gør nu - og tro mig min bedre halvdel synes ikke det er synd for mig nu, men han syntes det var synd for ham og vores familie selv sidste år for jeg var lærer hele tiden ikke på skolen men i tankerne... Han ønsker aldrig vi skal tilbage til før lov409, men han kan også se at hans egen børn jo så nok også modtager ringere undervisning.

Anmeld

2. oktober 2014

Bell'star

Tvebakken skriver:

Som nyuddannet og ansat som lærer fra den nye reforms start, (der dermed ikke har prøvet anden arbejdsnorm end den nye, med 40 timers arbejdsuge) vil jeg mene at det der menes som "synd for lærerne ikke er den længere tilstedeværelsestid på skolen, men derimod, at vi nu har mere undervisning og dermed MEGET lidt forberedelsestid. 

Det er fuldstændig umuligt for fx en som mig, nyuddannet, at kunne nå at forberede ordenlig undervisning med den minimale forberedelsestid vi har til rådighed - og jeg har endda en hel klokketime ekstra om ugen til forberedelse, fordi jeg er nyuddannet 

Så jeg forestiller mig ikke at det er pga den 40 timers arbejdsuge (som jo er normalt for de fleste) at det er "synd for os," men derimod fordi vi i de 40 timer ikke har tid nok indlagt til at planlægge ordenlig undervisning.

Anmeld

2. oktober 2014

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Tvebakken skriver:

Jeg oplever det nu lige omvendt - at folk, som absolut intet aner om vores arbejdstider, helt oprigtigt tror, at vi arbejder halvtids og iøvrigt får foræret et væld af ferieuger kvit og frit. Det har vi skullet lægge ører til i årevis, og derfor glæder det mig da, at nogle har "fanget", at det er meget langt fra sandheden. Jeg forstår nu ikke, at du oplever, lærere "altid" siger, de arbejder 41 timer om ugen - det er jo ganske nyt, hvor vi tidligere kunne arbejde 60 timer nogle uger og 30 i andre. 

Anmeld

2. oktober 2014

Mor og meget mere

Troldemommi skriver:

Er overdrivelse ikke noget i lærer på læreruddannelsen 

Monica 

Du kan jo selv regne på det - vi har lokalaftale med 35 timers tilstedeværelsespligt og en pulje på seks timer, vi må lægge hjemme, hvis vi ønsker det. Det giver 41 timer - og på den måde finansieres de uger, vi har tvungen afspadsering, fordi eleverne har ferie. 

Anmeld

2. oktober 2014

Mor og meget mere

Bell'star skriver:

Som nyuddannet og ansat som lærer fra den nye reforms start, (der dermed ikke har prøvet anden arbejdsnorm end den nye, med 40 timers arbejdsuge) vil jeg mene at det der menes som "synd for lærerne ikke er den længere tilstedeværelsestid på skolen, men derimod, at vi nu har mere undervisning og dermed MEGET lidt forberedelsestid. 

Det er fuldstændig umuligt for fx en som mig, nyuddannet, at kunne nå at forberede ordenlig undervisning med den minimale forberedelsestid vi har til rådighed - og jeg har endda en hel klokketime ekstra om ugen til forberedelse, fordi jeg er nyuddannet 

Så jeg forestiller mig ikke at det er pga den 40 timers arbejdsuge (som jo er normalt for de fleste) at det er "synd for os," men derimod fordi vi i de 40 timer ikke har tid nok indlagt til at planlægge ordenlig undervisning.

Præcis. Vi arbejder langt mindre og langt mere ufleksibelt end før, og det går først og fremmest ud over eleverne i form af forringet undervisningskvalitet. Det er bare lykkedes politikere og presse at få det til at fremstå, som om alt, hvad der kommer fra lærerne, er klynk - også selvom bekymringen så absolut gælder eleverne. 

Anmeld

2. oktober 2014

Mor og meget mere

Tvebakken skriver:

Ok, sådan er det langt fra på vores skole. 

Og så mødte vi endda den ene klasselærer på motorvejen i går omkring kl 13.. Ikke at jeg har noget imod det, men så er der nok mere fleksibilitet, end der umiddelbart gives udtryk for?!

Kunne det tænkes, at klasselæreren skulle til læge, afspadserede, skulle til møde, på efteruddannelse etc. etc.? 

Årh, hvor ville jeg være ked af det, hvis "mine" forældre så mig et andet sted end på skolen i arbejdstiden og overhovedet begyndte at spekulere over det. Jeg skal til kontroltjek på Scleroseklinikken to gange årligt, i næste uge tager jeg til England som deltager i et udvekslingsprojekt med britiske lærere, og jeg har to timers afspadsering om ugen, som jeg da iøvrigt hellere ville have løn for. 

Anmeld

2. oktober 2014

Vaya

Tror nogle gange vi lærere bliver lidt pivede at høre på i andres ører (også nogle gange i egne), men det er fordi vi i mange år er blevet mødt med kommentarer som "nå har du allerede fri?" når man går over skolegården kl. 14, for at tage hjem og forberede, eller egne familiemedlemmer der før ferien var så frække at sige "nå glæder du dig så til, at du faktisk skal til at lave noget nu den nye reform kommer?" 

Selvfølgelig er der nogen, der springer over, hvor gærdet er lavest, men er der ikke det alle steder?

Faktum for mig er, at jeg aldrig har lavet så lidt som nu  Ææææælsker at have weekend og fri om aftenen nu!

Synes bare ikke, jeg leverer det jeg plejer at gøre, og det vil jeg og mine kolleger gerne gøre opmærksom på. Det lyder desværre ofte som "piv" udefra.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.