lineog4 skriver:
Det er rigtigt forklaringen skal være tydelig, vi lærere arbejder hverken mere eller mindre end andre med en årsnorm som fuldtidsansat - men det kan være hårdt for den enlige mor der ikke kan vælge "kun" at arbejde 37 timer, og samtidig er vi ikke sikret at vi ikke skal arbejde på de tvungne afspadseringsdage da der ikke er indskrevet varsling i lov409, dvs. Når jeg i uge 8 ved jeg skal afspadsere så skal jeg i princippet stadig stå til rådighed.
vi har som alle offentlige ansatte krav på 29 minutters pause når vi arbejder mere end 6 klokketimer og den er betalt (personligt har jeg dog ikke formået at holde den mere end 1 gang på de 7 uger men det er fordi jeg er en klovn og ikke kan lide at gå fra eleverne)
Er godt klar over der er andre arbejdsforhold der måske kan synes værre osv. Egentlig er det jo ikke et bilkort spil om hvem har det værst. Men lærerne føler sig kørt over, og den del der ikke er normaliseret er ikke sket ved forhandling men med lovindgreb - havde vi nu selv forhandlet os frem til lignende forhold havde vi måske talt lidt mere positivt om forholdene.
Men igen det mest frustrerende er ikke antallet af timer på skolen, men at man ikke kan levere ordentlig kvalitet.
Selvfølgelig skal det ikke være en "kamp" om, hvem der har det værst, for så kan jeg sagtens finde nogen, der har nogle træls forhold på nogen områder (men så igen, bedre på andre - der er jo fordele og ulemper ved det hele).
Reddere på døgnvagt f.eks. er kun lønnet 15 timer, ud af de 24 de skal være til rådighed - de skal selv betale deres 2 pauser af 30 min - men de må ikke forlade stationen og skal stå til rådighed osv.. Til gengæld kan de jo så læse en bog eller se en film på vagten (hvis de ikke bliver kaldt ud altså - det er jo langt fra hver vagt, der er sådan) - de kan sove (måske) - og har en pokkers masse fridage, som vi andre kan misunde dem. 
Jeg tror det jeg, og måske mange andre også, reagerer på er, at det altid skal lyde som om lærerne har det SÅ hårdt - hele den offentlige debat bygger på, at det er så synd for lærerne.
Og det er svært for os, der har andre forhold at blive ved med at høre på - det er nok det, der får mig (os?) til at reagere?!
JA - det er selvfølgelig aldrig sjovt at føle sig kørt over og blive taget ved næsen - det kan jeg sagtens forstå.
Udefra synes jeg dog ikke det virker som om lærerne (eller Anders Bondo), var særlig villige til at nå frem til en forhandlingsløsning - men igen, det er rent subjektivt - jeg aner intet om de faktiske forhold i sagen, udover hvad man har set i medierne - og det er jo ikke altid den eneste sandhed.