Anonym skriver:
Hej baby.dk
jeg har fået en fantastisk kæreste, hans eks har fra dag 1 været total irriterende overfor ham osv, og han hader hende og vi snakket meget om det..
Vi lavet den aftale at ligemeget hvad, skulle han sige til mig når hun var på farten igen (ringe og SMS ham) Jeg har fra dag 1 bakket ham op, da han Ikk sku "skældes ud" pga eksen Ikk ku lade ham være (ingen børn iblandt)
Kort tid efter offentlig gør vi vores forhold på facebook , det r 3,5måned siden nu, men finder så ud af at han har løgen for mig, den dag vi offentlig gjorde vores forhold , holdte han skjult at eksen ringet og skældte ham ud..
Mit " problem" er at min tillid til mænd er rigtig dårlig og det mindste så bliver jeg jaloux hvis først man har løgen for mig en gang fordi jeg kommer fra utrolig dårlige forhold og det vidste han godt ..
Nu ligger jeg her og ved Ikk hvad jeg ska gøre, tankerne løber afsted for han løg om det og så endda om noget der indebar hans eks..
Hvad vil i ha gjort???
Jeg tror at du har en meget konfliktsky mand, som vil gøre hvad han kan for ikke at skabe problemer i jeres forhold. Den konfliktskyhed kombineret med dit lave selvværd og manglende tillid, er lidt af en følelsesmæssig bombe.
Du har fra starten fortalt ham om dine dårlige erfaringer fra et tidligere forhold, så han ved at det her er et problematisk emne. Du siger at du vil have ærlighed, men han tænker "hvis jeg fortæller hende sandheden, så bliver hun bare såret og usikker, og så har vi problemerne". Derfor vælger han at lyve.
Det er totalt standard mande-opførsel, det dér. Det er åndssvagt, men det er helt normalt. De tror at de beskytter os (og dem selv, og parforholdet) ved at lyve. De forstår ikke at de sårer os ved ikke at honorere vores ønske om ærlighed. De kan ikke se konsekvenserne af en løgn.
Desuden har han en svær historie med den her kvinde. Du siger selv at han forlod hende for dig. De har måske uafklarede issues. Måske har han enormt dårlig samvittighed over at have forladt hende, og derfor tør han ikke sige fra.
Alt det her gør ham ikke til utro - hvilket jeg bestemt ikke tror at han er. Om han i virkeligheden gerne vil være venner med eks'en eller om han vitterligt ikke kan lide hende, det har jeg svært ved at gennemskue.
Det dér med søsteren skal du glemme - han behøver ikke at fortælle sin søster alt, og jeg kan virkelig godt forstå at han ikke vil involvere hende i den her problemstilling. Desuden synes jeg det virker lidt mærkeligt at du snakker med hans søster om det. Det tegner lidt et billede af hvor mistroisk du egentlig er.
Men én ting må jeg altså sige: Din mand er en vatpik. Sorry, men altså. Én ting er at han lyver, men alt det dér med eks'en der truer ham til at give hende penge o.s.v. Han må sgu tage sig sammen og slå i bordet, lade være med at tage telefonen når hun ringer, forklare hende at det er slut. Eller også må han indrømme overfor dig at han gerne vil være venner med hende. Alt andet er for slapt.
Han må mande sig op - og du bliver simpelthen nødt til at give slip på din usikkerhed fra tidligere oplevelser. Hvis ikke du kan have tillid til ham, så går jeres forhold i stykker. Han ender med at føle sig fængslet, og din mistillid vil komme til at æde dig op indefra. Arbejd med din selvtillid og stol på ham.