Rådighedsbeløb.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. august 2009

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Hejsa. Tillykke med den kommende lille ny

Hvis du har 3000 om måneden, tror jeg du er godt sikret, men ved ikke helt om det kan dække dit og barnets tøj mm. Det kommer an på dit forbrug. Vi er 2 voksne og 1 barn og har afsat 1500 pr. uge til forbrug, og synes absolut ikke vi mangler noget - sæsontøj (vinterstøvler, skidragt, overtøj, sandaler etc) er udover dette.

Men der er mange ting der kan gøre et barn billigere i drift, så at sige. Aldis bleer er rigtig billige, og fås ned til 3-6 kg. Amning koster intet, og når baby skal på mos og grød er der rigtig mange penge at spare ved at lave det selv. Jeg tror jeg brugte 3-400 kr. på de 4 måneder min datter var på overgangskost, fordi jeg kogte alt grød og mos selv og frøs ned. Det var nemt og billigt - og personligt synes jeg det smager meget bedre end pulvergrød.
Hvis man køber skumklude og deler i 2, har man 150-200 klude for 8-10 kr. (fremfor vådservietter eller babypads, der koster en hel del). Fugt kludene og tag dem med i en lukket pose, og de fungere ligeså godt som vådservietter, når man er på farten.

Jo ældre barnet bliver, jo færre bleer bliver det til. Jeg tror vi i snit brugte 8-10 bleer i døgnet de første 6-8 måneder. Det sidste år har vi brugt 5-6 stykker (hun er lige blevet to, og er godt i gang med at smide bleen).

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. august 2009

forår

cmks2007 skriver:

Hejsa. Tillykke med den kommende lille ny

Hvis du har 3000 om måneden, tror jeg du er godt sikret, men ved ikke helt om det kan dække dit og barnets tøj mm. Det kommer an på dit forbrug. Vi er 2 voksne og 1 barn og har afsat 1500 pr. uge til forbrug, og synes absolut ikke vi mangler noget - sæsontøj (vinterstøvler, skidragt, overtøj, sandaler etc) er udover dette.

Men der er mange ting der kan gøre et barn billigere i drift, så at sige. Aldis bleer er rigtig billige, og fås ned til 3-6 kg. Amning koster intet, og når baby skal på mos og grød er der rigtig mange penge at spare ved at lave det selv. Jeg tror jeg brugte 3-400 kr. på de 4 måneder min datter var på overgangskost, fordi jeg kogte alt grød og mos selv og frøs ned. Det var nemt og billigt - og personligt synes jeg det smager meget bedre end pulvergrød.
Hvis man køber skumklude og deler i 2, har man 150-200 klude for 8-10 kr. (fremfor vådservietter eller babypads, der koster en hel del). Fugt kludene og tag dem med i en lukket pose, og de fungere ligeså godt som vådservietter, når man er på farten.

Jo ældre barnet bliver, jo færre bleer bliver det til. Jeg tror vi i snit brugte 8-10 bleer i døgnet de første 6-8 måneder. Det sidste år har vi brugt 5-6 stykker (hun er lige blevet to, og er godt i gang med at smide bleen).

takker
super med dine erfaringer, det kan jeg helt sikkert bruge til noget, der var mange gode spare råd der...super

Anmeld

19. august 2009

qp

forår skriver:

jeg har arbejde, men er igang med at regne ud hvordan og hvorledes, det bliver på barsel, og jeg får fuld løn i en periode og derefter skal jeg på dagpenge. Jeg er alene og har idag fået styr på de forskellige tilskud jeg kan få når man er alenemor. mit problem er bare at jeg har en ejerlejlighed, og derfor et kæmpe budget, så på dagpenge har jeg ikke umiddelbart råd til at leve, men kun til budgettet. Derfor prøver jeg at hitte ud af hvor meget kjeg skal ha sparet op for at få det hele til at løbe rundt
Jeg skal ikke umiddelbart ha råd til dyre ting, men skal ha råd til de nødvendige ting.

Det afhænger lidt af om du har købt alt tøjet?
Kommer du til, at bruge penge på modermælkserstatning?
Osv osv....

Hvis du har alting til de første 3 mdr bliver det faktisk ikke ret dyrt, så er det kun bleer du skal bruge og evt modermælkserstatning.
Mht bleer vil jeg råde dig til, at købe Vibelle fra Aldi - de er super bløde og lækre koster 79 kr for 90 bleer (tror jeg de små gør) og de klarer sig hver gang i tersterne op imod pampers og Libero.
Efter 4 mdr skal du måske begynde, at lave grød til baby og frugtmos... det behøver du ikke købe i pakkerne - du laver den selv og man kan endda lave frugtmos og fryse ned i isterningebakker som man så kommer ned i grøden. Hvis du ikke har en microovn så skaf dig en ;.

Min søn er 10 mdr nu og det der har været dyrest for mig fra 0-8 mdr har været modermælkserstatningen. Nu får han jo alm mad og kun lidt modermælkserstatning. Så det der er dyrt nu er nok sko, overtøj, institutionsplads og den slags.

/ Mariann

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.