bestemme selv

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.505 visninger
22 svar
22 synes godt om
10. september 2014

Sitrani

Jeg har en datter på 3 år. Hun er en bestemt lille dame.

Hun har et stykke tid prøvet os af herhjemme. Helt naturligt. Men vil gerne lige høre - får jeres unger på dem alder lov til at bestemme hvad for noget tøj de vil ha på??

Jeg har lidt svært ved at finde en grænse omkring det, og vil egentlig gerne bestemme hvad hun skal ha på når hun ikke er ældre. Hun har fået lov at få balletskørt, Prinsesse kjole osv. på i børnehave. Men når det kommer til "rigtigt tøj", så går jeg ikke lige med til et skørt mix af farver og mønstre - vil gerne ha hun er pæn jo ☺ 

Hvordan gør I andre? Og får jeres barn selv lov når de vil vælge selv? Eller???

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. september 2014

hannetheis

Profilbillede for hannetheis
Sitrani skriver:

Hun har et stykke tid prøvet os af herhjemme. Helt naturligt. Men vil gerne lige høre - får jeres unger på dem alder lov til at bestemme hvad for noget tøj de vil ha på??

Jeg har lidt svært ved at finde en grænse omkring det, og vil egentlig gerne bestemme hvad hun skal ha på når hun ikke er ældre. Hun har fået lov at få balletskørt, Prinsesse kjole osv. på i børnehave. Men når det kommer til "rigtigt tøj", så går jeg ikke lige med til et skørt mix af farver og mønstre - vil gerne ha hun er pæn jo ☺ 

Nu har jeg drenge.

Men jeg finder gerne to sæt tøj frem og så må han vælge ud fra det.

Anmeld

10. september 2014

MKBP

Profilbillede for MKBP
Sitrani skriver:

Karla på 3 tager bare det på jeg vælger - hun er som sådan aldrig blevet spurgt, så det er bare sådan det er :-)

Anmeld

10. september 2014

serinasmor

Serina bestemmer ofte selv tøj ... Kravene er at det skal være varmt nok - om mønstrene passer sammen er ikke så vigtigt ... Hun får dog ikke lov at vælge prinsessekjole da det i min optik ikke er tøj men udklædning og dermed legetøj...

En overgang havde vi valg mellem 2 af hver del ... Det fungerede også ganske fint

Anmeld

10. september 2014

Miia90

Her spørg jeg hvad hun vil have på. For altid svaret kjole. Så finder jeg en kjole...

Anmeld

10. september 2014

modesty

Sitrani skriver:

Min søn er ligeglad med hvad han får på, men hvis han gerne ville bestemme selv, fik han lov til det. Jeg ville være totalt ligeglad med om det lige matchede eller ej.

Så længe det passer til årstiden og er praktisk (hvilket alt hans tøj er), så fik han lov til at have det på.

Og jeg har skam også sendt ham i vuggestue med et balletskørt på, da han ville det. 

Anmeld

10. september 2014

Mama85

Sitrani skriver:

Først vil jeg sige at at jeg ikke ser emnet som at, barnet gør det for at vil bestemme, når det selv gerne vil bestemme hvad det vil have på af tøj, de gør det af interesse og som tegn på selvstændighed, og her synes jeg ikke at man behøver at gøre det til et spørgsmål hvorvidt det er ok at et barn i den alder har en mening om tingene.  I den alder valgte min datter det tøj hun ville have på, men det har altid været rigtig tøj- og ikke udklædningstøj og der har aldrig været problem med at få det til at matche i og med at hun kun gik med kjoler og tilhørende strømpebukser/leggins, så mixe og matcheproblem har vi aldrig haft, men hvorfor gå så meget op i om det passer, når pigen er glad for sit valg?

Anmeld

10. september 2014

2721

Jeg har en dreng som siden han har været 2 år har haft en mening om hvad han vil have på, så han får valget mellem 2 sæt, jeg har udvalgt
Det er ikke altid at det falder hans smag, men sådan er det jo
Han er forresten 4 år nu

Anmeld

10. september 2014

2721

modesty skriver:

Min søn er ligeglad med hvad han får på, men hvis han gerne ville bestemme selv, fik han lov til det. Jeg ville være totalt ligeglad med om det lige matchede eller ej.

Så længe det passer til årstiden og er praktisk (hvilket alt hans tøj er), så fik han lov til at have det på.

Og jeg har skam også sendt ham i vuggestue med et balletskørt på, da han ville det. 

Må lige kommentere på balletskørtet

Synes det er så fedt at læse om andre der udviser en afslappet holdning til lige netop dreng/pige ting.

Knus en mor hvis dreng i en periode ville have prinsesse kjole på hverdag
Han går dog ikke i institution, men havde han gjort havde han også fået den på der

Anmeld

10. september 2014

Tvebakken

Hehe, min pige på 10 kan finde på at tage de mest uhyrlige tøjkombinationer på - men hende kan jeg jo ikke behandle som et lille barn og bestemme for hende.
Så herhjemme bestemmer vi typen (altså kort, langt, tykt og tyndt), og gider ikke at kæmpe om at matche.
Og så prøver vi at guide i forhold til at matche - men især til så lille et barn ville det ikke genere mig.
Men jeg prøver så også at vælge mine kampe - og det er så ikke en af dem, jeg har valgt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.