Jeg har lyst til at gøre en forskel...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. september 2014

grinny

Christine skriver:

Ja så var han da en rigtigt fin størrelse 

Jeg tror desværre også det er rigtigt svært at diagnosticere problemer med moderkagen ved ultralyd, så der er ikke så meget andet at gå efter end størrelsen og fosterbevægelser - og det er jo ikke vildt sikkert. Så jeg ved ikke om hyppige scanninger hjælper noget som helst?!

Du skræmmer mig ikke som sådan mere end jeg var i forvejen - det er nok ikke muligt  Du har jo en rigtig god pointe i det du skriver og du ved jo desværre også hvad det KAN betyde 

Må prøve at se hvad de anbefaler på tirsdag, for jeg kan jo også "risikere" at være den del af forsøget der IKKE skal have medicin og så er jeg jo sådan set lige vidt - HVIS det er dér problemet ligger.

Men mht. din tråd her, så ville det jo f.eks. have været rart for (ligesom for dig, åbenlyst) mig at vide hvis jeg faktisk har den genfejl. Så jeg synes egentlig godt man kunne presse på (aner ikke hvordan) for at man enten tager navlestrengsprøve eller lignende fra nyfødte, så de ikke skal stå i samme situation.

Jeg synes i hvert fald at du skal skrive alle dine spørgsmål ned så du ikke går derfra og tænker hvad nu hvis.. Spørg hvorfor de har mistanken, om det kun er vægten - måske de kan se noget med flowet i navlestrengen?! 

Spørg familien hvordan det ser ud med blodpropper i familien, og husk på at det sagtens kan springe et led over! Jeg er kun bærer af genfejlen, men det var stadig farligt.

Jeg ved heller ikke helt hvor man kan gå hen med det, men jeg vil gerne kæmpe for det! 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. september 2014

Christine

grinny skriver:

Jeg synes i hvert fald at du skal skrive alle dine spørgsmål ned så du ikke går derfra og tænker hvad nu hvis.. Spørg hvorfor de har mistanken, om det kun er vægten - måske de kan se noget med flowet i navlestrengen?! 

Spørg familien hvordan det ser ud med blodpropper i familien, og husk på at det sagtens kan springe et led over! Jeg er kun bærer af genfejlen, men det var stadig farligt.

Jeg ved heller ikke helt hvor man kan gå hen med det, men jeg vil gerne kæmpe for det! 

Tusind tak for de gode råd! Det er så stærkt af dig at du har overskud til at hjælpe mig (og andre) når du selv har dit at slås med 

Vil helt sikkert forberede mig som du siger og så tage imod medicin hvis det er nødvendigt.

Hmmm.. jeg ved ikke om det ville nytte noget at skrive til sundhedsministeren? Det er måske en mulighed at overveje.
For ellers er jeg blank mht. hvad man kan gøre. Udover at sprede budskabet, som du jo allerede i gang med 

Anmeld

5. september 2014

Meandu

Hvor er jeg ked af det på dine vegne. Livet er bare så uretfærdig nogle gange. sunes helt klart at du skal gå videre med det  

Anmeld

5. september 2014

Pikku Myy

grinny skriver:

Det koster rigtig meget, det er jeg slet ikke i tvivl om, men hvad koster det så ikke når det går galt? 

Bare sådan lige i vores situation har det koster kommunen 8.600 i begravelsestilskud, 3000 * 12 for psykologhjælp = 36.000 kr. 

Altså lige godt 45.000 kr. 

Tænk hvor tit folk mister, det er mange penge i længden bare ved hjælp

Jeg tror dit regnestykke er meget i underkanten af hvad I har kostet sundhedssystemet. Jeg tror dine indlæggelser, undersøgelser og samtaler med sundhedspersonale bliver langt dyrere end de 45.000 du nævner her ...

Anmeld

5. september 2014

Pikku Myy

Jeg synes tit jeg ser herinde at folk skriver at de tager samme medicin, som jeg selv en dag skal tage.

Jeg læser tit om folk der mister, af selv samme grund som jeg gjorde.

Jeg læser om folk der har samme genfejl som mig, nemlig Faktor V Leiden, en genfejl som jeg på ingen måde vidste jeg havde, ej heller min familie vidste det.

Jeg er født med denne genfejl, som mange andre kvinder i Danmark - nogle ved de har den, andre finder først ud af det når det er gået galt. Det behøver ikke at være når man mister et barn, nej det kan være når blodproppen rammer dig selv.

Denne genfejl kan man se ved hjælp af en blodprøve, dog ikke hvis man ER blevet gravid, så kan man nemlig ikke få et 100 % korrekt resultat. 

DERFOR er der ingen af mine blodprøver der viste hvad jeg fejlede FØR 3 måneder efter fødslen = når ALT hcg er ude af kroppen.

Jeg har lyst til at kæmpe en kamp, men jeg ved ikke hvordan og om man overhovedet kan?! Jeg vil gerne kæmpe for, at man som kvinde kan få lov til at få det tjekket INDEN man bliver gravid. Hvorfor får vi tilbudt at blive tjekket for celleforandring inden 23 års alderen, når vi ikke bliver tjekket for så farlig en sygdom ved en enkelt blodprøve?

Det brænder inden i mig at vide, at Isaac ville leve idag hvis der bare var nogen der havde taget en blodprøve og lavet en størkningstest - så havde både jeg og sygehuset vidst det og jeg ville kunne have fået den rigtige medicin.

Kan man kæmpe for det? Burde man kæmpe for det så der ikke er flere der skal miste til blodpropper?

Er jeg helt hen i vejret?

Jeg ønsker virkelig at hjælpe andre for ikke at skulle stå i samme situation som mig! 

Jeg synes det er en svær diskussion, for skal vi virkelig finde ud af hvilke sygdomme folk er genetisk disponerede for, og dermed "sygeliggøre" (indtil videre) raske mennesker? Hvilke sygdomme er vigtige nok? Og måske skal ressourcerne ikke bruges på de genetiske sygdomme (selvom de er nemme at undersøge for), men på andre sygdomme/problematikker, der betyder mere for vores samfund/de implicerede. Hvad skal vægte højest: De samfundsmæssige udfordringer eller det enkelte menneske? - og hvornår er det et spørgsmål om det samme?

I bund og grund bliver man jo nok nødt til at veje alle faktorerne op mod hinanden, og så vurdere hvilken løsning der er den bedste. Det er mit indtryk at Faktor V Leiden er forholdsvis almindelig, så jeg tænker at man nok allerede har gjort dette. Men det ændrer selvfølgelig ikke på at det kan virke urimeligt ... På den anden side er det mit klare indtryk at en forening som Kræftens Bekæmpelse har succes med at få skabt fokus på netop deres sag, og derigennem få trukket forskningsmidler til cancerforskning. Men er det moralsk forsvarligt? At den organisation med den "bedste" historie for lov til at styre dagsordenen?

Hvis jeg skal tage de praktiske briller på, så er det mit indtryk at der skal laves en PCR som en del af diagnosticeringen af Faktor V Leiden. Det er en ret dyr metode, så hvis det skulle være muligt at screene på en nem og billig måde, er det nok forskning i diagnosticeringsmetoden man skal i gang med på nuværende tidspunkt. Måske er der allerede sat nogle kloge hoveder på problemet? Måske er det her du kan støtte?

Du nævner her i tråden muligheden for at man selv kunne betale for at få det undersøgt, men jeg mener at det vil give en skævvridning i samfundet, som ikke er hverken ønskværdig eller iorden. Det gælder også i HPV-diskussionen ... Men mon ikke muligheden allerede foreligger i det private ...

Anmeld

5. september 2014

grinny

Pikku Myy skriver:

Jeg tror dit regnestykke er meget i underkanten af hvad I har kostet sundhedssystemet. Jeg tror dine indlæggelser, undersøgelser og samtaler med sundhedspersonale bliver langt dyrere end de 45.000 du nævner her ...

Ja ja, helt klart. Nu skrev jeg også kun hvad det havde kostet kommunen Det andet tør jeg slet ikke regne på

Anmeld

5. september 2014

Sitrani

grinny skriver:

Jeg synes tit jeg ser herinde at folk skriver at de tager samme medicin, som jeg selv en dag skal tage.

Jeg læser tit om folk der mister, af selv samme grund som jeg gjorde.

Jeg læser om folk der har samme genfejl som mig, nemlig Faktor V Leiden, en genfejl som jeg på ingen måde vidste jeg havde, ej heller min familie vidste det.

Jeg er født med denne genfejl, som mange andre kvinder i Danmark - nogle ved de har den, andre finder først ud af det når det er gået galt. Det behøver ikke at være når man mister et barn, nej det kan være når blodproppen rammer dig selv.

Denne genfejl kan man se ved hjælp af en blodprøve, dog ikke hvis man ER blevet gravid, så kan man nemlig ikke få et 100 % korrekt resultat. 

DERFOR er der ingen af mine blodprøver der viste hvad jeg fejlede FØR 3 måneder efter fødslen = når ALT hcg er ude af kroppen.

Jeg har lyst til at kæmpe en kamp, men jeg ved ikke hvordan og om man overhovedet kan?! Jeg vil gerne kæmpe for, at man som kvinde kan få lov til at få det tjekket INDEN man bliver gravid. Hvorfor får vi tilbudt at blive tjekket for celleforandring inden 23 års alderen, når vi ikke bliver tjekket for så farlig en sygdom ved en enkelt blodprøve?

Det brænder inden i mig at vide, at Isaac ville leve idag hvis der bare var nogen der havde taget en blodprøve og lavet en størkningstest - så havde både jeg og sygehuset vidst det og jeg ville kunne have fået den rigtige medicin.

Kan man kæmpe for det? Burde man kæmpe for det så der ikke er flere der skal miste til blodpropper?

Er jeg helt hen i vejret?

Jeg ønsker virkelig at hjælpe andre for ikke at skulle stå i samme situation som mig! 

EJ!!!! Kan man miste af at have faktor V Leiden mutationen?? Det har jeg nemlig også!!  Mistede I jeres søn pga. det? Jeg er lige nu gravid i 34. uge, og tager dagligt Innohep (blodfortyndende) i kanyle.. jeg har i forvejen en datter på 3 år, og mens jeg var gravid med hende, fik jeg en blodprop i benet...

Synes bare ikke jeg har fået at vide af lægerne, at blodproppen faktisk kunne sidde og beskadige babyen 

Anmeld

5. september 2014

Christine

Sitrani skriver:

EJ!!!! Kan man miste af at have faktor V Leiden mutationen?? Det har jeg nemlig også!!  Mistede I jeres søn pga. det? Jeg er lige nu gravid i 34. uge, og tager dagligt Innohep (blodfortyndende) i kanyle.. jeg har i forvejen en datter på 3 år, og mens jeg var gravid med hende, fik jeg en blodprop i benet...

Synes bare ikke jeg har fået at vide af lægerne, at blodproppen faktisk kunne sidde og beskadige babyen 

Når du får medicinen burde der ikke være noget at være bekymret for. Den sørger jo også for der ikke dannes blodpropper i moderkagen 

Anmeld

5. september 2014

Sitrani

Christine skriver:

Når du får medicinen burde der ikke være noget at være bekymret for. Den sørger jo også for der ikke dannes blodpropper i moderkagen 

Okay, puuuha... nu er jeg mere rolig ☺

Anmeld

5. september 2014

grinny

Sitrani skriver:

Ja vi mistede vores søn pga. at jeg har den.

Jeg vidste ikke jeg havde den og fandt jo så desværre ud af det på den hårde måde. Han døde 4 dage før termin pga. af blodpropper i moderkagen og en enkelt i navlestengen.

Når du tager medicinen sker der intet, så du kan sagtens tage det helt roligt. Medicinen går jo nemlig ind og går sådan, at der ikke kan dannes blodpropper.

Men det er en af de ting der gør at jeg gerne ville kæmpe for en form for udredning, for jeg ønsker ikke at andre først skal finde ud af det når det først er for sent 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.