kusinen smasker - må jeg rette det??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. august 2014

Mom

Profilbillede for Mom
FruStolpe skriver:

Jeg synes det er en bjørnetjeneste ikke at lære børn almindelige manerer. 

Jeg siger til min 3 årige "skat, prøv at se om du kan huske at lukke munden når du tygger". 

Det syntes jeg altså sagtens man kan.  Og specielt til en 8 årig. 

Men nogen gange handler det jo netop ik om maner, men om noget rent
fysisk? Det syntes jeg blot man skal have med i sine overvejelser..

Også syntes jeg det rent principielt er forældrenes opgave at opdrage, med mindre det er noget helt grelt, og det syntes jeg ikke det at smaske er..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. august 2014

Anonym trådstarter

Wampires skriver:

Gør det til noget I laver for sjov med at smaske allesammen og så overdriv det fuldkommen...

Kan godt være hun måske ikke har følning med munden så hun ikke selv er klar over det...

det at så gøre det med store bevægelser kan sætte gang i nogle fornemmelser så hun kan mærke det måske...

ellers så i hvert fald sørg for at I tager snakken bare hende og dig så hun ikke føler sig udstillet overfor de andre...

Jeg havde selv problemer med smaskning som barn... Jeg kæmpede en brav kamp med at skulle holde styr på det hele samtidigt med at jeg skulle spise... ej hvor var det svært...

Også derfor at jeg er lykkelig over at sønnen faktisk ikke smasker selvom han kun er 3 år...

Åh, det tror jeg slet ikke at jeg kan få mig selv til

Selvom det jo giver god mening dét du skriver her.

Vi har hende ikke så ofte, men ser dem tit. Normalt vælger jeg helt diskret, men bevidst, at sætte mig ved den anden ende af bordet. Så går det.

men herhjemme er det ikke en mulighed.

Jeg ved godt at jeg lyder forfærdelig - men jeg har virkelig altid haft svært ved at rumme smaskning ved bordet. Jeg finder det frastødende

Så at jeg selv skulle gøre det er meget grænseoverskridende

Anmeld

31. august 2014

FruStolpe

Mom skriver:

Men nogen gange handler det jo netop ik om maner, men om noget rent
fysisk? Det syntes jeg blot man skal have med i sine overvejelser..

Også syntes jeg det rent principielt er forældrenes opgave at opdrage, med mindre det er noget helt grelt, og det syntes jeg ikke det at smaske er..

Ingen regler uden undtagelse. 

Selvfølgelig kan der en sjælden gang være noget fysisk i vejen.  Men langt de fleste gange er det jo bare mangel på opdagelse.  

Og derudover så er det i hvert fald mine regler i mit hjem.  Og derfor vil jeg til hver en tid rette andres børn i mit hjem.  

Jeg har ikke mange regler.  Men alm høflighed ved bordet er en af dem....

Anmeld

31. august 2014

Anonym trådstarter

Mom skriver:

Jeg ville faktisk blive ked af det, hvis andre rettede på min søn når han smasker, for det gør han. Men han har en skæv næsevæg som gør at hvis han skal lukke munden når han tygger, så kan han ikke trække vejret. (Og nej det er ikke noget man kan se).

Så jeg syntes blot du skal blive ved med at krumme tæer i det skjulte.

Hun har ikke altid gjort det - men igennem det sidste år er det blevet meget slemt.

Så at det skulle være noget fysiologisk virker lidt usandsynligt - men selvfølgelig ikke umuligt

Jeg ville ikke personligt blive ked af at andre bad mine børn om at huske at lukke munden når de spiser. Slet ikke hvid jeg ikke selv var til stede, og det i øvrigt blev serveret på en pæn måde

Jeg har valgt ikke at sige noget denne gang. Det går vel over igen..

Anmeld

31. august 2014

Mom

Profilbillede for Mom
FruStolpe skriver:

Ingen regler uden undtagelse. 

Selvfølgelig kan der en sjælden gang være noget fysisk i vejen.  Men langt de fleste gange er det jo bare mangel på opdagelse.  

Og derudover så er det i hvert fald mine regler i mit hjem.  Og derfor vil jeg til hver en tid rette andres børn i mit hjem.  

Jeg har ikke mange regler.  Men alm høflighed ved bordet er en af dem....

Og det er rigtig fint med regler i ens eget hjem ;-).

Men engang imellem skal man måske vægte det at ungerne føler sig godt tilpas og velkomne højere end behovet for at rette på andre menneskers børn fordi man kan, og specielt hvis man ikke ved hvorfor de gør som de gør!

Vi bliver ikke enige, fordi jeg mener principielt ikke at det er andre folks job at kommentere på andres børn smaskning. Så syntes jeg det er bedre at spørge forældrne om de fx. har fået undersøgt barnets polypper da man kan høre de smasker, så har man vendt den fra en øv ting til omsorg, og med omsorg kommer man trods alt længst..

Anmeld

31. august 2014

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Hun har ikke altid gjort det - men igennem det sidste år er det blevet meget slemt.

Så at det skulle være noget fysiologisk virker lidt usandsynligt - men selvfølgelig ikke umuligt

Jeg ville ikke personligt blive ked af at andre bad mine børn om at huske at lukke munden når de spiser. Slet ikke hvid jeg ikke selv var til stede, og det i øvrigt blev serveret på en pæn måde

Jeg har valgt ikke at sige noget denne gang. Det går vel over igen..

Det kan jo også være polypper, de er jo ikke for store til at starte med...

Anmeld

31. august 2014

Snorkfrøkenen

Det synes jeg virkelig på ingen måde angår jer. Mon ikke du også selv ville synes, det var lidt besynderligt, hvis du fandt ud af, hendes forældre prøvede at opdrage på dit barn? Hvis hun slog eller stjal eller andet i den boldgade, var det en helt anden snak, men det er smasken vi snakker om.

Anmeld

31. august 2014

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

Åh, det tror jeg slet ikke at jeg kan få mig selv til

Selvom det jo giver god mening dét du skriver her.

Vi har hende ikke så ofte, men ser dem tit. Normalt vælger jeg helt diskret, men bevidst, at sætte mig ved den anden ende af bordet. Så går det.

men herhjemme er det ikke en mulighed.

Jeg ved godt at jeg lyder forfærdelig - men jeg har virkelig altid haft svært ved at rumme smaskning ved bordet. Jeg finder det frastødende

Så at jeg selv skulle gøre det er meget grænseoverskridende

kan se at du skriver at det nok ikke er fysiologiskt da det er noget nyt.. overvej måske at snakke med hende om hvordan hun har det... det kan være at der er noget der nager så tankerne er andre steder mens hun spiser...

Anmeld

31. august 2014

Fru Frederiksen.

Hvis det er et problem for dig  Og det er det jo, så syntes jeg at du skal snakke med pigen forældre om det, måske er der noget du ikke ved, evt grunden til at hun smasker. 

Anmeld

31. august 2014

Mumto3

Som andre også skriver, så kommer det lidt an på pigen, og hvordan hun ville tage det. Men man kunne jo fremstille det som det var dig der var 'speciel' og ikke hende, forstået på den måde, at man kan sagtens sige at her i huset prøver vi huske at lukke munden når vi spiser. Så er det ikke hende der er noget i vejen med, men I har nogle husregler I gør hende opmærksom på.

Derudover kan jeg tilføje, at jeg aldrig er blevet støt eller ked af det, når nogle har rettet på mine børn! Tværtimod var det vildt fedt dengang vores datter kom hjem fra farmor og farfar og havde lært at spise med kniv og gaffel. Hun havde fået lov til at øve sig på pandekager, og det synes hun var vildt sjovt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.