Jeg er uansvarlig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.148 visninger
25 svar
75 synes godt om
17. august 2014

MorDk

Ja det er hvad jeg fik af vide her forleden...

Jeg henviser lige også til min 2 tidligere tråde:

Gik alene hjem fra børnehave

Kan cykle selv

En bekendt gik helt op i limningen over at vi havde ladet Bassen gå alene hjem fra børnehaven. Men at han da var über sej til det der med at cykle ALENE på cykelstien. 

Jeg er forvirret! 

Hvis det endelig er man skal vælge... hvad er så værst?

Jeg sagde selvfølgelig at det helt og alene var vores beslutning om hvorvidt vores dreng gik alene hjem fra BH i ny og næ eller cykler alene og meget andet. Men jeg bliver lidt øv over en udmelding som "DU er simpelthen for uansvarlig" når det jeg ved vi passer på vores børn! Dog uden at pakke dem ind i vat! 

Men hvad sker der lige for at man er ved at besvime over at han går under 200m. alene hjem fra BH UDEN nogen veje og vi står og holder øje... men at det er ganske fint at han cykler ALENE på cykelstien (med mor og far på fortovet) og kan ende som flad pandekage hvis han bliver ramt af billist eller cyklist? I don't get it.

Måtte lige ud med det!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. august 2014

Troldemommi

MorDk skriver:

Kan cykle selv

En bekendt gik helt op i limningen over at vi havde ladet Bassen gå alene hjem fra børnehaven. Men at han da var über sej til det der med at cykle ALENE på cykelstien. 

Jeg er forvirret! 

Jeg sagde selvfølgelig at det helt og alene var vores beslutning om hvorvidt vores dreng gik alene hjem fra BH i ny og næ eller cykler alene og meget andet. Men jeg bliver lidt øv over en udmelding som "DU er simpelthen for uansvarlig" når det jeg ved vi passer på vores børn! Dog uden at pakke dem ind i vat! 

Men hvad sker der lige for at man er ved at besvime over at han går under 200m. alene hjem fra BH UDEN nogen veje og vi står og holder øje... men at det er ganske fint at han cykler ALENE på cykelstien (med mor og far på fortovet) og kan ende som flad pandekage hvis han bliver ramt af billist eller cyklist? I don't get it.

Måtte lige ud med det!

Vi er alle forskellige mødre og vi har sikkert alle vores forskellige meninger om hvad mindre børn selv kan, afhængigt af mange ting som barnets ansvarhedsfølelse, bopæl, trafik, vejr mm.

Man kan jo også være for forsigtig og det tror jeg faktisk i nogle tilfælde er værre.

Lad andres meninger fare, de er ligegyldige, det er jeres barn og jeres meninger.

Monica

Anmeld

17. august 2014

Masig

MorDk skriver:

Kan cykle selv

Jeg er forvirret! 

Måtte lige ud med det!

Ingen kender børn bedre end deres forældre, og hvis I vurderer, at han godt kan gå alene hjem fra børnehave og cykle på stien selv, så kan han da selvfølgelig det... Som du selv beskriver, så er det jo ikke fordi I bare efterlader ham helt alene ude i trafikken, der bliver holdt øje med ham på den ene eller anden måde, og så kan jeg altså ærlig talt ikke se problemet...

Lad folk om deres meninger og holdninger og lad det ikke gå dig på. De har intet belæg for at skulle blande sig og vurdere om I gør tingene rigtigt eller forkert....

Selvfølgelig skal man være forsigtig med sine børn og passe på dem, men de skal jo også lære at gøre ting på egen hånd og være selvstændige... 

Anmeld

17. august 2014

SandraXOXO

Jeg synes ikke du er uansvarlig. Nu kan jeg læse mig til at vores drenge er lige gamle og vores han ved også godt at man ikke går ud på vejen, stikker af, går med fremmede eller lign. Og selvfølgelig har vi et øje på ham, men vi pylre ikke. Han kan sagtens få lidt frihed til feks at gå selv, cykle osv. Jeg mener at hvis barnet er klar, så gavner det bestemt ikke at bremse dem fordi normen er at man skal være så og så gammel før man kan det og det selv.

Anmeld

17. august 2014

Stumpen

Jeg har læst begge tråde sådan lidt på sidelinjen...

Forskellen vil jeg sige er at når han cykler selv på cykelstien, så er I med og kan hjælpe ham verbalt/hurtigt komme til ham.. Når han selv går hjem fra bh -selvom det ikke er langt- er han alene..

Jeg ved han var stolt af at gå hjem selv, men for mig er det bare ikke noget børn selv skal i den alder om det er 10 m eller 10 km der er snak om..

jeg vil ikke kalde dig en dårlig mor - du/I traf et valg jeg ikke ville have truffet og jeg har højst sandsynligt truffet et valg engang du ikke ville have truffet.. Vi er alle forskellige og det samme er vores børn...

Anmeld

17. august 2014

Mettefpigen

Folk er forskellige og det skal der være plads til... men jeg synes også det er for tidligt at lade en 3-4 årige gå hjem fra børnehave alene, også selvom man kan se ham fra vinduet... at cykle eller gå ved siden af når han cykler er noget helt andet da man er ved ham.... min mening :-)

Anmeld

17. august 2014

Julemusen

Vil på ingen måde kalde dig uansvarlig, da du jo netop tænker tingene igennem og vurdere begge sider af tingene inden du giver lov til det.

Dog er den med at gå alene hjem fra børnehaven lidt svær. Min mand er pædagog i en børnehave og han ville ALDRIG lade et barn gå ud af lågen uden en forælder eller anden ældre pårørende. Lige meget om barnet vare skulle gå hen af en cykelsti. Der er ingen regler om det i den børnehave han er i, men pædagogerne har ansvaret for barnet indtil en anden overtager det ansvar ved afhentning. Her skal de voksne også trykke den 'fri' på tablet når der hentes. I en anden børnehave han var i under sin uddannelse var der skrevne regler om, at et barn ikke måtte gå alene gennem lågen til børnehaven. Ikke engang alene ud på p pladsen hvor forældrene så ville holde og vente. Det var simpelthen af sikkerheds hensyn og for at sikre hvor ansvaret lå hvis barnet kom til skade lige på den anden side af lågen.

Anmeld

17. august 2014

MorDk

Jeg har læst begge tråde sådan lidt på sidelinjen...

Forskellen vil jeg sige er at når han cykler selv på cykelstien, så er I med og kan hjælpe ham verbalt/hurtigt komme til ham.. Når han selv går hjem fra bh -selvom det ikke er langt- er han alene..

Jeg ved han var stolt af at gå hjem selv, men for mig er det bare ikke noget børn selv skal i den alder om det er 10 m eller 10 km der er snak om..

jeg vil ikke kalde dig en dårlig mor - du/I traf et valg jeg ikke ville have truffet og jeg har højst sandsynligt truffet et valg engang du ikke ville have truffet.. Vi er alle forskellige og det samme er vores børn...

Nu var det min kæreste der træf beslutningen - jeg måtte bide i det sure æble... Men ja jeg har medansvar. Som jeg skrev så var jeg ikke enig med ham - men sådan er det nogle gange. 

Han cykler nogle gange 25m. og mere fremme og så kan vi ikke bare lige nå ham. Men vi pifter og han stopper. Men andre cyklister og bilister kan stadig være idioter... og det kan gå galt. Men det kan det med alt. Herhjemme bliver vores børn bare ikke pakket ind i vat. Og vi giver kun vores børn lov, hvis vi ved de kan klare det.

Anmeld

17. august 2014

MorDk

Mettefpigen skriver:

Folk er forskellige og det skal der være plads til... men jeg synes også det er for tidligt at lade en 3-4 årige gå hjem fra børnehave alene, også selvom man kan se ham fra vinduet... at cykle eller gå ved siden af når han cykler er noget helt andet da man er ved ham.... min mening :-)

Jeg er ikke ved mit barn når han cykler 25 meter foran mig (jeg går på fortovet - han cykler på cykelstien) så for mig er der en større fare for ham ved at cykle end at gå det lille smut hjem fra børnehaven. Men til gengæld så hænger jeg mig i det "psykologiske apspekt" Når han går alene hjem fra BH (tror han at ingen ser ham og han er über sej) Når han så er 10 år og 12 år hvad skal han så have lov til. Det ER et stort ansvar at give en dreng på under 4 år. Enig. Derfor kommer det heller ikke til at ske igen. Primært pga. det psykologiske men også pga. børnehavens regler. 

Men cykle? Det fortsætter han med. Han skal jo lærer at færdes i trafikken. Og nu hvor han kan cykle på 2 hjul så tænker jeg det er det eneste rigtige.

Anmeld

17. august 2014

Stumpen

MorDk skriver:

Nu var det min kæreste der træf beslutningen - jeg måtte bide i det sure æble... Men ja jeg har medansvar. Som jeg skrev så var jeg ikke enig med ham - men sådan er det nogle gange. 

Han cykler nogle gange 25m. og mere fremme og så kan vi ikke bare lige nå ham. Men vi pifter og han stopper. Men andre cyklister og bilister kan stadig være idioter... og det kan gå galt. Men det kan det med alt. Herhjemme bliver vores børn bare ikke pakket ind i vat. Og vi giver kun vores børn lov, hvis vi ved de kan klare det.

Han kan også bliver kørt ned selvom du cykler lige bagved, så det er ligemeget hvor langt du er fra ham.. Og mon ikke alle forældre laver det "nummer" der med at gå bagved og lade deres barn cykle i forvejen, så der er intet specielt i det..

Mine børn bliver heller ikke pakket ind i vat, men i MIN VERDEN skal børn ikke selv gå hjem fra børnehave... 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.