Janne T. skriver:
Det er veldokumenteret forskningsmæssigt, og jeg kunne linke til de første mange forskningsartikler hvad særligt sensitive angår. Både de psykologiske og biologiske mekanismer bag er undersøgt. Alligevel er der mange, der er afvisende overfor det. Jeg kan kun ryste på hovedet. Jeg tror, at det baserer sig på misforståelser.
At være særligt sensitiv er ikke en diagnose. Det er ikke en sygdom. Det er ikke noget der kan behandles væk. Det er et personlighedstræk - Lige som det er et personlighedstræk at være super udadvendt. Det er især denne information, som folk bare ikke kan eller vil forstå.
Så tror jeg problemet også er, at det er rigtig meget oppe lige pt. Så kommer der jo straks den der med at "Åh, det er bare noget siger for at sætte et særligt stempel på deres børn" - Men som jeg ser det, handler det simpelthen om, at det er mere og mere undersøgt og mere veldokumenteret, hvilket betyder, at flere og flere finder ud af, at de eller deres børn har det træk. Det er en øget forståelse, der kommer, og derfor får det naturligvis meget omtale. Det er en god ting. Da jeg var barn, fik jeg jo bare at vide jeg var en tudemarie, der skulle tage mig sammen og være mere social - Man vidste ikke, at det var et personlighedstræk, som påvirker rigtig mange aspekter af individet.
Så tror jeg også, at begrebet irriterer nogen, fordi der er mange, der bruger det netop for at sygeliggøre deres børn, og det er klart et problem. For det er ikke en sygdom - Man skal finde de positive aspekter i det, og styrke barnets tro på, at det er helt fint at være sådan.
Og så er der den kategori af mennesker, som bare er helt lukkede, når det kommer til diverse aspekter af psyken. Den type mennesker tror jeg lige så godt man kan opgive at få til at forstå 
Men faktum er, at 15-20% af populationen er HSP - Så er det da ikke mærkeligt, at det tales meget om. Det er ret mange mennesker