Pikku Myy skriver:
Hos os har det ikke handlet om tissemanden, men min søn fik forstoppelse og nægtede at lave lort fordi han kunne huske at det havde gjort rigtig ondt, og så var det jo skruen uden ende - lige som hos jer ...
Hos os var løsningen at sikre at det ikke gjorde ondt, og så give ham så meget afføringsmiddel at han simpelthen ikke havde et valg. Det skulle vi så gøre så længe at han ikke længere associerede smerte og afføring. Det virkede rigtig godt.
Men hvordan I griber det an, ved jeg simpelthen ikke. Kunne man opfinde en tryllecreme som på magisk vis gjorde at det ikke gjorde ondt? Men så er det jo mega vigtigt at det faktisk ikke gør ondt ...
Jeg kan huske at jeg syntes det var helt vildt grænseoverskridende at skulle ind og deltage i noget der er meget privat. Fik tanker om at han for evigt ville forbinde mig med det at gå på toilet, og det på en eller enden måde ville kunne komme til at hæmme ham resten af hans liv. Måske du har de samme tanker?
Til den med at tvinge: Vi tvang ham til at have afføring med smerter et par gange fordi det simpelthen bare var nødvendigt i situationen. Det hjalp overhovedet ikke. Han blev bare endnu mere angst. Men igen, der var der smerter inde over, så hvis du har en fornemmelse af at han ikke har smerter, kan det godt være at det er løsningen ...
Min datter havde det samme med forstoppelse og en frygt for toilettet. Jeg endte med at sætte mig der ud og sige: nu bestemmer jeg.
Hun skreg, hun ville væk, vi kiggede dybt i øjnene osv og hun fik skidt og det var vendepunktet. Et par år efter kunne hun stadig sige: kan du huske da du hjalp mig med at skide og jeg så ikke var bange mere.
Så det er nok forskelligt, men også hvor det handler om hvorvidt der stadig er smerter.
Med hensyn til tissemanden er den eneste mirakelkur at holde den ren og det kan desværre kun ske ved man rører ved den enten sprøjter vand op eller for trukket forhuden tilbage og får vasket. Og det er hvad jeg forstår swlve det at få den rørt ved ts søn ikke vil, så eneste måde er desværre nok med tvang :-(
Anmeld