Frederikke80 skriver:
Min søn faldt og slog sig den anden dag, og måtte på skadestuen. Kan havde slået skulderen og kunne ikke bevæge den ene arm. Efter over 4 timers ventetid kom han til undersøgelse og fik taget røntgen fotografi. Vi fik derefter at vide at vi skulle komme ind igen næste formiddag og få svar på om noget var brækket. De ville gerne have en ortopædkirurg til at kigge på billedet. Da vi kom ind næste dag fik vi at vide at kravebenet var brækket, og han fik en slynge på.
Så er det jeg tænker... er det virkelig normalt de ikke kigger på det billede med det samme, så vi kan finde ud af hvad der er galt med ham?
Er det virkelig ikke muligt, på et stort sygehus som Aalborg, at finde en der kan tyde det røntgen billede, en helt almindelig hverdags-eftermiddag, så vi ikke skal køre 100 km frem og tilbage dagen efter?
Og er det virkelig normalt, at en dreng på 7 år der har så ondt skal sendes hjem uden behandling, især efter han har siddet og ventet i over 4 timer på at komme til?
For jeg må indrømme, jeg synes faktisk ikke det er i orden! Og tænker på om det er normal behandling.
når der er mistanke om at noget er brækket, så kan det sagtens vente, hvorimod at hvis der er vævsskade i for af forbrænding eller sår osv, så skal det helst tilses med det samme, for at undgå infektion. '
det lyder måske meget barskt, men når man har brækket noget, så kan man godt risikere at komme til at vente lidt, da det ikke er så akut igen, med mindre det f.eks. er fatale brud eller brud der kan medføre mere skade, f.eks. et brækket ribben eller et brud der er ved at bore sig ud gennem huden osv..
kraveben sætter man på plads ved at give slynge på, de skal sjældent opereres, så i princippet gør det ikke så meget at man bliver sendt hjem og bliver bedt om at komme igen dagen efter.
så gælder det bare om at dække smerterne med smertestillende.
der er lægerne jo nødt til at prioritere deres patienter, selvom det er skide trælst for patienten og de pårørende. men et brækket kravebe er bare ikke noget der kommer til først.