mor:) skriver:
Men hun har jo prøvet et belønningssystem, ligesom hendes dreng godt kan mærke hvornår han skal på toilettet.
Det ville da være synd hvis han fik følelsen af fiasko hvergang han ikke kunne få lov til at sætte et klistermærke i hæftet.
I min verden er "du får en is hvis du kan gå på toilettet 5 gange" ikke en belønning. Det kan et barn i den alder slet ikke forholde sig til... En belønning skal være noget konkret, her og nu orienteret og i min verden helst ikke involvere noget spiseligt, fordi jeg ikke er tilhænger af at man lærer ungerne at forbinde følelser og mad.
Jeg ser ikke et effektivt belønningssystem som værende anderledes end den måde jeg normalt opdrager mine børn. Jeg belønner god opførsel (normalvis med ros, nogen gange med fx en knap eller et klistermærke) og ignorerer uønsket opførsel - fx kan jeg simpelthen ikke forstå hvad min datter siger, når hun står og råber og skriger af mig.
Og så er der iøvrigt stor forskel på at kunne mærke hvornår man skal på toilettet og så altid huske det, når man nu lige leger så godt.
Og fravær af en belønning udløser altså ikke automatisk følelsen af fiasko - det er et spørgsmål om hvad forældrene gør det til.
"Ej, det var godt nok ærgerligt at du ikke fik et klistermærke denne gang. Så må vi hjælpes ad med at huske det næste gang, så du kan få lov til at sætte det fine Cars klistermærke i bogen. Hvis du nu prøver at huske det, så prøver jeg at foreslå dig at du kommer på toilet ind imellem, så mon ikke det lykkes?"
"Se nu hvad du har gjort, når du ikke engang kan finde ud af at komme og sige til, så får du altså ikke det klistermærke! Det der er altså for ulækkert!"
Kan du se forskellen?
Til TS: En anden ting vi gjorde udover belønningerne var at lave en lille fjollesang vi altid sang - vi kaldte den tissesangen/lortesangen og den var ret underholdende, og samtidigt hjalp det pigerne med at fokusere på hvad de lavede. De bruger den stadig indimellem, fx hvis de skal tisse af inden vi kører nogen steder.
Jeg har også en lille folde ud skammel stående på toilettet, og da pigerne skulle lære at bruge toilettet, satte jeg mig altid ned ved siden af. Der er ikke noget mere stressende end en voksen der tårner sig op over et barn, der sidder på toilettet. Vi havde også en spændende bog vi KUN læste på toilettet og udover toiletsangene, sang vi også almindelige sange. Hele formålet med det hele, var at gøre det sjovt og ønskværdigt at sidde på toilettet, og med belønningerne til at skabe ekstra fokus, gik det faktisk ret smertefrit.