han laver i bukserne.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. juli 2014

Anonym trådstarter

 Han har sgu lavet på toilettet i dag han kom selv og hentede mig. Og selvfølgelig faldt der en is af og en masse ros og kys. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. juli 2014

Anonym trådstarter

- og om ikke han sørme gjorde det en gang til, altså kom og sagde han skulle lave pølser. og så gjorde han det sørme lige på toilettet igen..  

hvad søren er der lige sket.. han er virkelig sej.. håber det fortsætter. det kunne være så fantastisk 

Anmeld

16. juli 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

- og om ikke han sørme gjorde det en gang til, altså kom og sagde han skulle lave pølser. og så gjorde han det sørme lige på toilettet igen..  

hvad søren er der lige sket.. han er virkelig sej.. håber det fortsætter. det kunne være så fantastisk 



Ej hvor godt. En sej lille gut jo

Det er måske lige hvad der skulle til - ingenting overhovedet

 

Anmeld

16. juli 2014

Anonym trådstarter

mor:) skriver:



Ej hvor godt. En sej lille gut jo

Det er måske lige hvad der skulle til - ingenting overhovedet

 



ja.. det kan godt være.. det kom jo ud af den blå luft.. 

det er så fedt altså hurra hurra...

Anmeld

16. juli 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:



ja.. det kan godt være.. det kom jo ud af den blå luft.. 

det er så fedt altså hurra hurra...



Anmeld

17. juli 2014

Skouboe

mor:) skriver:



Men hun har jo prøvet et belønningssystem, ligesom hendes dreng godt kan mærke hvornår han skal på toilettet. 

Det ville da være synd hvis han fik følelsen af fiasko hvergang han ikke kunne få lov til at sætte et klistermærke i hæftet. 



I min verden er "du får en is hvis du kan gå på toilettet 5 gange" ikke en belønning. Det kan et barn i den alder slet ikke forholde sig til... En belønning skal være noget konkret, her og nu orienteret og i min verden helst ikke involvere noget spiseligt, fordi jeg ikke er tilhænger af at man lærer ungerne at forbinde følelser og mad.

Jeg ser ikke et effektivt belønningssystem som værende anderledes end den måde jeg normalt opdrager mine børn. Jeg belønner god opførsel (normalvis med ros, nogen gange med fx en knap eller et klistermærke) og ignorerer uønsket opførsel - fx kan jeg simpelthen ikke forstå hvad min datter siger, når hun står og råber og skriger af mig.

Og så er der iøvrigt stor forskel på at kunne mærke hvornår man skal på toilettet og så altid huske det, når man nu lige leger så godt.

Og fravær af en belønning udløser altså ikke automatisk følelsen af fiasko - det er et spørgsmål om hvad forældrene gør det til.

"Ej, det var godt nok ærgerligt at du ikke fik et klistermærke denne gang. Så må vi hjælpes ad med at huske det næste gang, så du kan få lov til at sætte det fine Cars klistermærke i bogen. Hvis du nu prøver at huske det, så prøver jeg at foreslå dig at du kommer på toilet ind imellem, så mon ikke det lykkes?"

"Se nu hvad du har gjort, når du ikke engang kan finde ud af at komme og sige til, så får du altså ikke det klistermærke! Det der er altså for ulækkert!"

Kan du se forskellen?

Til TS: En anden ting vi gjorde udover belønningerne var at lave en lille fjollesang vi altid sang - vi kaldte den tissesangen/lortesangen og den var ret underholdende, og samtidigt hjalp det pigerne med at fokusere på hvad de lavede. De bruger den stadig indimellem, fx hvis de skal tisse af inden vi kører nogen steder.

Jeg har også en lille folde ud skammel stående på toilettet, og da pigerne skulle lære at bruge toilettet, satte jeg mig altid ned ved siden af. Der er ikke noget mere stressende end en voksen der tårner sig op over et barn, der sidder på toilettet. Vi havde også en spændende bog vi KUN læste på toilettet og udover toiletsangene, sang vi også almindelige sange. Hele formålet med det hele, var at gøre det sjovt og ønskværdigt at sidde på toilettet, og med belønningerne til at skabe ekstra fokus, gik det faktisk ret smertefrit.

Anmeld

17. juli 2014

Anonym trådstarter

Skouboe skriver:



I min verden er "du får en is hvis du kan gå på toilettet 5 gange" ikke en belønning. Det kan et barn i den alder slet ikke forholde sig til... En belønning skal være noget konkret, her og nu orienteret og i min verden helst ikke involvere noget spiseligt, fordi jeg ikke er tilhænger af at man lærer ungerne at forbinde følelser og mad.

Jeg ser ikke et effektivt belønningssystem som værende anderledes end den måde jeg normalt opdrager mine børn. Jeg belønner god opførsel (normalvis med ros, nogen gange med fx en knap eller et klistermærke) og ignorerer uønsket opførsel - fx kan jeg simpelthen ikke forstå hvad min datter siger, når hun står og råber og skriger af mig.

Og så er der iøvrigt stor forskel på at kunne mærke hvornår man skal på toilettet og så altid huske det, når man nu lige leger så godt.

Og fravær af en belønning udløser altså ikke automatisk følelsen af fiasko - det er et spørgsmål om hvad forældrene gør det til.

"Ej, det var godt nok ærgerligt at du ikke fik et klistermærke denne gang. Så må vi hjælpes ad med at huske det næste gang, så du kan få lov til at sætte det fine Cars klistermærke i bogen. Hvis du nu prøver at huske det, så prøver jeg at foreslå dig at du kommer på toilet ind imellem, så mon ikke det lykkes?"

"Se nu hvad du har gjort, når du ikke engang kan finde ud af at komme og sige til, så får du altså ikke det klistermærke! Det der er altså for ulækkert!"

Kan du se forskellen?

Til TS: En anden ting vi gjorde udover belønningerne var at lave en lille fjollesang vi altid sang - vi kaldte den tissesangen/lortesangen og den var ret underholdende, og samtidigt hjalp det pigerne med at fokusere på hvad de lavede. De bruger den stadig indimellem, fx hvis de skal tisse af inden vi kører nogen steder.

Jeg har også en lille folde ud skammel stående på toilettet, og da pigerne skulle lære at bruge toilettet, satte jeg mig altid ned ved siden af. Der er ikke noget mere stressende end en voksen der tårner sig op over et barn, der sidder på toilettet. Vi havde også en spændende bog vi KUN læste på toilettet og udover toiletsangene, sang vi også almindelige sange. Hele formålet med det hele, var at gøre det sjovt og ønskværdigt at sidde på toilettet, og med belønningerne til at skabe ekstra fokus, gik det faktisk ret smertefrit.



Vi havde lavet et stykke papir med 5 felter og klippede 5 stjerner ud som vores søn selv havde været med til at tegne på, som vi så satte op på køleskabet. Han fik en stjerne for hver gang han lavede lort og når pladen var fyldt, så udløste det en is.

han fangede godt konceptet, men det motiverede ham ikke, så vi gik væk fra det og sagde at så får han en is (eller noget andet han kan lide) hver gang han har lavet indtil han har lært det.

I går fik han en is første gang, anden gang fik han ingentin, kun ros, havde han nævnt at han skulke have en is, så havde han fået en. 

Anmeld

17. juli 2014

Skouboe

Anonym skriver:



Vi havde lavet et stykke papir med 5 felter og klippede 5 stjerner ud som vores søn selv havde været med til at tegne på, som vi så satte op på køleskabet. Han fik en stjerne for hver gang han lavede lort og når pladen var fyldt, så udløste det en is.

han fangede godt konceptet, men det motiverede ham ikke, så vi gik væk fra det og sagde at så får han en is (eller noget andet han kan lide) hver gang han har lavet indtil han har lært det.

I går fik han en is første gang, anden gang fik han ingentin, kun ros, havde han nævnt at han skulke have en is, så havde han fået en. 



Nu var ikke hele mit indlæg møntet på dig

Jeg tror dog stadig at det er for abstrakt. At skulle opnå 5 stjerner for at få en belønning er stadig en form for behovsudsættelse, som jeg ikke tror en 3½ årig kan forholde sig til. Min 3½ årige kunne ihvertfald ikke. Når vi har brugt belønning, har vi derfor altid givet belønningen med det samme.

Nu kunne det jo godt tyde på - udfra nogle af de andre indlæg du har skrevet i tråden - at han selv har knækket koden, og så er hele denne debat jo lidt overflødig

Personligt ville jeg dog stadig prøve at undgå at bruge spiselige ting som belønning, for ikke at få lavet en kobling mellem mad og følelser, men det er bare mig

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.