jeg har en skøn og dejlig søn på 3½ år.
han er blevet blefri om dagen for ca 1½ måned siden og vi smed også natbleen kort tid efter.
han er rigtig dygtig til at gå på toilettet når han skal tisse og han klarer faktisk det hele selv. incl at vaske hænder og det hele. og vi roser ham hver gang fordi at vi gerne vil at han skal vide at han er smadder sej.
lige da han smed bleen om dagen lavede han også lort på toilettet, og han synes det var sjovt. det var ihvertfald hvad han selv sagde. men pludselig så gik det over til at han lavede det i bukserne.
vi prøvede så at implementere et belønningssystem. at han skulle lave lort på toilettet 5 gange hvor det så udløste en is efter 5. gang. men det gik slet ikke som vi havde regnet med. han blev bedøvende ligeglad.
så fortalte vi ham at han altså gerne måtte få en ble på år han skulle lave hvis han ikke brød sig om at lave på toilettet. det gik bare heller ikke.
jeg har læst forskellige steder hvad grunden til at børn fortsætter med at lave i bukserne efter de har smidt bleen, og det er en tryghedsting. at de godt kan lide at mærke lorten.. jeg har forsøgt med bleen og sidde på toilettet med ble på, men hvis jeg giver ham en ble på så bliver han bund ulykkelig, og det samme hvis jeg placere han på potten/toilettet fordi jeg vil at han skal prøve at lave lort. og når han skal tisse så siger jeg også til ham om han ikke også skal prøve at lave. og han begynder altid at nærmest råbe/græde at det vi han simpelthen bare ikke.
nu har det stået på i lang tid og jeg aner simpelthen ikke hvad jeg/vi skal gøre. min kæreste og jeg taler tit om hvad vi så kan prøve og om det måske er fordi han ikke kan mærke det. men det har vi jo lagt mærke til at han godt kan, for han går væk når han skal lave, og så kan vi jo finde ham og så er der gevinst.
så nu har vi prøvet at håndtere det at han har lavet på en anden måde.
det er bare svært ikke at skulle blive vred over det for det er simpelthen for ulækkert og det er klamt og kvalmefremkaldende at skulle stå og skylle lorteunderbukser hele tiden. men vi er gået over til at vaske ham med klude der er skyllet i koldt vand så de er så kolde som muligt. men det hjælper jo ikke. intet hjælper.
om jeg taler pænt med ham om det, om jeg prøver at spørge ind til det 1000 gange på en dag, eller om jeg helt undgår at nævne det.
at skulle komme ham i en ble igen ville jo knuse ham da han jo sagtens selv kan gå ud og tisse... det ville være et stort skridt tilbage, og han er altså så stolt af at være blefri. og det nytter heller ikke at vi kommer med trusler om at "så må han begynde at gå med ble igen" for det hjælper ikke. for vi har også prøvet at give ham ble på igen. og han bliver simpelthen så ked af det..
jeg aner ikke mine levende råd. og jeg er virkelig træt af det. for jeg føler virkelig vi har prøvet ALT.
hvad har i andre gjort?
MVH en meget fortvivlet mor.