Når det er en ulempe at få arbejde

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. juni 2014

Soffy27

Men til gengæld er i ikke længere afhængig af offentlig støtte - og kan dermed selv forsørge jeres lille familie

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. juni 2014

Anonym trådstarter

esioul skriver:

Man skal vel heller ikke vinde noget?

Man har jo selv valgt at få børn, og derved er det jo også fair man selv skal betale pasning, bolig og lign

Ja da, selvfølgelig. Min pointe var bare, at det var ærgerligt at der ikke er nogen fordel i han får job. De fleste har vel tanken om, at når de er færdig med studiet og skal i job, får de flere penge mellem hænderne. Det gør vi så ikke, tvært i mod. Det er vel en fair nok ting at ærgre sig over, uanset at man selv har valgt at få børn.

Anmeld

13. juni 2014

Anonym trådstarter

Men til gengæld er i ikke længere afhængig af offentlig støtte - og kan dermed selv forsørge jeres lille familie

Ja da, men det ændrer ikke på, at det er lidt ærgerligt at gå fra studie som giver masser af tid til familien til fuldtidsjob og mange timer væk fra familien, og det så faktisk resulterer i en ringere økonomi. Det føles jo lidt bagvendt - Vi er super glad for der findes SU, støtte og tilskud, men det er vel en ganske almindelig menneskelig ting at ærgre sig over at øget indsats = dårligere økonomi. Kan ikke helt forstå hvorfor der er så mange af jer, der stiller jer på bagben (på en pæn måde) over vi ægrer os. Jeg har jo ikke sagt at det er fandme for dårligt, og vi burde få ditten og datten. Jeg siger bare det er lidt ærgrerligt det hænger sådan sammen

Anmeld

13. juni 2014

Tip!

Jeg synes da at i skal være super stolte af at i kan betale selv og ikke være afhængig af offentlige ydelser! 

Jeres SU bliver jo betalt et sted fra.... Så det er vel ikke så mærkeligt at i skal til at betale til samfundet og statskassen efter endt uddannelse... 

Jeg ser frem til at jeg er uddannet om et år.. Vel vidende at jeg vil få en løn "så god" at jeg skal betale min husleje, institution (privat skole til min søn til den tid) osv... 

Anmeld

13. juni 2014

Anonym trådstarter

Jeg synes da at i skal være super stolte af at i kan betale selv og ikke være afhængig af offentlige ydelser! 

Jeres SU bliver jo betalt et sted fra.... Så det er vel ikke så mærkeligt at i skal til at betale til samfundet og statskassen efter endt uddannelse... 

Jeg ser frem til at jeg er uddannet om et år.. Vel vidende at jeg vil få en løn "så god" at jeg skal betale min husleje, institution (privat skole til min søn til den tid) osv... 

Suk Læs de andre svar..

Jeg har ikke sagt det er for dårligt vi skal til at betale selv, jeg siger bare det er en lidt ærgrerlig situation at stå i. Må man ikke give udtryk for, at der er ting i ens liv, som er lidt frustrerende, eller skal det så virke som om man bare vil have i hoved og røv? Jeg tror godt nok ikke på, at alle mennesker bare giver sig til at juble og klappe i hænderne, når deres økonomi forringes, bare fordi at nu kan man jo selv. 

Anmeld

13. juni 2014

isabellasmor

Anonym skriver:

Et eksempel, bare lige opfundne tal for at illustrere hvad jeg mener

Med begge på dobbelt su SU: (udbetalt 16000 månedligt cirka)

Husleje 2000 (pga boligstøtte for lav indkomst)
Vuggestue + bh: 975

Med kæresten på løn og mig på enkelt su: (Udbetalt 22.000 månedligt cirka)
Husleje: 5000 (boligstøtte bortfalder stort set)
Vuggestue + bh: 3200 (vi skal nok selv betale 88%)

Dvs. vi kommer til at tjene 6000 kroner mere om måneden end før, men skal give 5000 mere i bolig+institution+ nu 800 i a-kasse, så er der 200 tilbage, og så skal der bruges ekstra penge på transport... Dvs de penge vi tjener ekstra går så på de udgifter der pludselig er større, så vi derfor intet vinder ved han får job.

Forstår du nu, eller?

Stigningen i udgiften afspejler ikke akkurat hans øgede indtjening, altså det er ikke sådan lige for lige. Der er jo et "kontinuum" man må tjene indenfor både i boligstøtte og friplads, og hvis man falder i den lave ende af det, vinder man ikke ved det.. 

For det første vil jeg starte med at sige at 22000 er mange penge udbetalt . Vi har meget mindre og får under 1000 kr i boligstøtte og skal næsten betale hele vores datter dp plads. 

I får flere penge, ergo skal i selv betale mere. Kan ikke forstå man kan sammenligne.. eller... sige at man mister penge. .. den støtte i får nu, får i fordi i har en lav indkomst og i (muligvis) ikke ville kunne klare jer særlig godt hvis i ikke fik den... altså, det er en hjælp,  et sikkerhedsnet, lidt ligesom kontanthjælpen. .. 

Vær i bare glade for at i nu kan sige i selv tjener til hele jeres husleje og jeres børns institutioner

Anmeld

13. juni 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Et eksempel, bare lige opfundne tal for at illustrere hvad jeg mener

Med begge på dobbelt su SU: (udbetalt 16000 månedligt cirka)

Husleje 2000 (pga boligstøtte for lav indkomst)
Vuggestue + bh: 975

Med kæresten på løn og mig på enkelt su: (Udbetalt 22.000 månedligt cirka)
Husleje: 5000 (boligstøtte bortfalder stort set)
Vuggestue + bh: 3200 (vi skal nok selv betale 88%)

Dvs. vi kommer til at tjene 6000 kroner mere om måneden end før, men skal give 5000 mere i bolig+institution+ nu 800 i a-kasse, så er der 200 tilbage, og så skal der bruges ekstra penge på transport... Dvs de penge vi tjener ekstra går så på de udgifter der pludselig er større, så vi derfor intet vinder ved han får job.

Forstår du nu, eller?

Stigningen i udgiften afspejler ikke akkurat hans øgede indtjening, altså det er ikke sådan lige for lige. Der er jo et "kontinuum" man må tjene indenfor både i boligstøtte og friplads, og hvis man falder i den lave ende af det, vinder man ikke ved det.. 

Nej I vinder intet ved det men lever næsten uden støtte og tjener næsten det hele selv 

Og en dag er du færdiguddannet så vil der komme overskud

Anmeld

13. juni 2014

Anonym trådstarter

isabellasmor skriver:

For det første vil jeg starte med at sige at 22000 er mange penge udbetalt . Vi har meget mindre og får under 1000 kr i boligstøtte og skal næsten betale hele vores datter dp plads. 

I får flere penge, ergo skal i selv betale mere. Kan ikke forstå man kan sammenligne.. eller... sige at man mister penge. .. den støtte i får nu, får i fordi i har en lav indkomst og i (muligvis) ikke ville kunne klare jer særlig godt hvis i ikke fik den... altså, det er en hjælp,  et sikkerhedsnet, lidt ligesom kontanthjælpen. .. 

Vær i bare glade for at i nu kan sige i selv tjener til hele jeres husleje og jeres børns institutioner

Jesus christ, jeg giver op.. Som sagt var de nævnte tal eksempler. Jeg har ikke sagt at vi får 22.000 udbetalt, det var bare for at stille størrelsesforholdet op mellem hinanden.

Hvad det andet angår har jeg allerede svaret på det flere andre steder i tråden.

Anmeld

13. juni 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Ja da, men det ændrer ikke på, at det er lidt ærgerligt at gå fra studie som giver masser af tid til familien til fuldtidsjob og mange timer væk fra familien, og det så faktisk resulterer i en ringere økonomi. Det føles jo lidt bagvendt - Vi er super glad for der findes SU, støtte og tilskud, men det er vel en ganske almindelig menneskelig ting at ærgre sig over at øget indsats = dårligere økonomi. Kan ikke helt forstå hvorfor der er så mange af jer, der stiller jer på bagben (på en pæn måde) over vi ægrer os. Jeg har jo ikke sagt at det er fandme for dårligt, og vi burde få ditten og datten. Jeg siger bare det er lidt ærgrerligt det hænger sådan sammen

Men det hænger jo kun sådan sammen fordi I begge fik fødselsklip. Uden klip vil I jo heller ikke få udbetalt særlig meget. Fødselsklip er forresten for en begrænset periode så det ville jo stoppe uanset om der kom et job eller ej. 

Anmeld

13. juni 2014

Karina84

Anonym skriver:

Nej, der er ikke forsøgertillæg til SU'en kun hvis man er enlig. Hvis man er i parforhold kan man få forsøgertillæg som lån, men det vil vi jo gerne undgå. At skulle låne flere penge.

Desuden forstår jeg ikke helt dit indlæg, jeg nævner jo netop selv i første indlæg den dobbelte er begrænset og jeg ryger på enkelt su nu her hvor min kæreste også er færdiguddannet

Du faar ogsaa forsørgertillæg, hvis du er sammen med en SU-modtager, og det er vel du mener der ryger hos dig, naar han er færdig ik? For igen dobbelt-SU faar du vel kun igennem de der mix-klip eller hvad det hedder, som er naar man faar barn under uddannelse (var det i hvert fald dengang jeg stod i det).

Kan godt lidt forstaa din pointe, og det samme kommer vel til at gælde for os, naar jeg faar arbejde. Jeg er saa bare paa dagpenge og manden paa SU.

Det et arbejde giver, er jo ogsaa sikkerhed ift. banken, hvis man evt. skal laane til en bil eller lign. Jeg vil for alt i verden hellere have et arbejde end gaa herhjemme...

Men ja, da vi begge læste og især mens vi havde en lille bebs, havde vi ogsaa flere penge end vi har nu.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.