Når det er en ulempe at få arbejde

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.652 visninger
28 svar
36 synes godt om
13. juni 2014

Anonym trådstarter

Jeg ved ikke lige hvordan jeg skal formulere dette uden at lyde som en total snylter. Men vi er lige nu begge på su og får begge dobbelt su på grund af fødselsklip. Til februar sker der det, at min kæreste er færdiguddannet, og jeg ryger ned på 1 x SU. Hvis han ryger på dagpenge, forværres vores økonomi af han ryger på dagpenge frem for SU, da min indtægt også halveres. Hvad værre er, hvis han får job bliver det slet ikke bedre! Faktisk nærmest værre, for så falder tilskud til institution til næsten ingenting og boligstøtten falder drastisk!

Så må indrømme jeg er bekymret lige nu. SU-lån er altid muligt, men vi har allerede sådan et der er ret højt, så det ville vi jo helst undgå.. Jeg ved godt nok bare ikke hvad vi så skal, vores økonomi bliver ekstremt stram, hvis min mand får job, det virker jo i virkeligheden fuldstændig ulogisk. Og nej, man skal ikke sætte sig sådan at man lever efter rabatter og tilskud, det kan jo også godt rende rundt, det bliver bare pisse surt :/

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. juni 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11

Jeg har ingen råd, men vil bare lige sige at ja, det dersens system er sgu lidt underligt! Her er kæresten på su, jeg har fuldtidsjob.. Vi ville tjene cirka det samme hvis jeg også gik på su, fordi vi ville kunne få forsørgersatser, friplads og boligstøtte. Det er en anelse vildt. Fedt for dem der læser, men lidt nedtur at tænke over når man knokler 37 timer i ugen. 

Anmeld

13. juni 2014

isabellasmor

Anonym skriver:

Jeg ved ikke lige hvordan jeg skal formulere dette uden at lyde som en total snylter. Men vi er lige nu begge på su og får begge dobbelt su på grund af fødselsklip. Til februar sker der det, at min kæreste er færdiguddannet, og jeg ryger ned på 1 x SU. Hvis han ryger på dagpenge, forværres vores økonomi af han ryger på dagpenge frem for SU, da min indtægt også halveres. Hvad værre er, hvis han får job bliver det slet ikke bedre! Faktisk nærmest værre, for så falder tilskud til institution til næsten ingenting og boligstøtten falder drastisk!

Så må indrømme jeg er bekymret lige nu. SU-lån er altid muligt, men vi har allerede sådan et der er ret højt, så det ville vi jo helst undgå.. Jeg ved godt nok bare ikke hvad vi så skal, vores økonomi bliver ekstremt stram, hvis min mand får job, det virker jo i virkeligheden fuldstændig ulogisk. Og nej, man skal ikke sætte sig sådan at man lever efter rabatter og tilskud, det kan jo også godt rende rundt, det bliver bare pisse surt :/

Forstår det ikke helt. Hvis din mand får job, og i derved mister noget støtte, så er det jo fordi i får de ekstra penge via hans højere indkomst? Så i mister da ikke noget,  andet end at de ekstra penge så er nogen i tjener frem for nogen i får i støtte.... 

Anmeld

13. juni 2014

Anonym trådstarter

Forstår det ikke helt. Hvis din mand får job, og i derved mister noget støtte, så er det jo fordi i får de ekstra penge via hans højere indkomst? Så i mister da ikke noget,  andet end at de ekstra penge så er nogen i tjener frem for nogen i får i støtte.... 

Et eksempel, bare lige opfundne tal for at illustrere hvad jeg mener

Med begge på dobbelt su SU: (udbetalt 16000 månedligt cirka)

Husleje 2000 (pga boligstøtte for lav indkomst)
Vuggestue + bh: 975

Med kæresten på løn og mig på enkelt su: (Udbetalt 22.000 månedligt cirka)
Husleje: 5000 (boligstøtte bortfalder stort set)
Vuggestue + bh: 3200 (vi skal nok selv betale 88%)

Dvs. vi kommer til at tjene 6000 kroner mere om måneden end før, men skal give 5000 mere i bolig+institution+ nu 800 i a-kasse, så er der 200 tilbage, og så skal der bruges ekstra penge på transport... Dvs de penge vi tjener ekstra går så på de udgifter der pludselig er større, så vi derfor intet vinder ved han får job.

Forstår du nu, eller?

Stigningen i udgiften afspejler ikke akkurat hans øgede indtjening, altså det er ikke sådan lige for lige. Der er jo et "kontinuum" man må tjene indenfor både i boligstøtte og friplads, og hvis man falder i den lave ende af det, vinder man ikke ved det.. 

Anmeld

13. juni 2014

esioul

Anonym skriver:

Et eksempel, bare lige opfundne tal for at illustrere hvad jeg mener

Med begge på dobbelt su SU: (udbetalt 16000 månedligt cirka)

Husleje 2000 (pga boligstøtte for lav indkomst)
Vuggestue + bh: 975

Med kæresten på løn og mig på enkelt su: (Udbetalt 22.000 månedligt cirka)
Husleje: 5000 (boligstøtte bortfalder stort set)
Vuggestue + bh: 3200 (vi skal nok selv betale 88%)

Dvs. vi kommer til at tjene 6000 kroner mere om måneden end før, men skal give 5000 mere i bolig+institution+ nu 800 i a-kasse, så er der 2000 tilbage, og så skal der bruges ekstra penge på transport... Dvs de penge vi tjener ekstra går så på de udgifter der pludselig er større, så vi derfor intet vinder ved han får job.

Forstår du nu, eller?

Stigningen i udgiften afspejler ikke akkurat hans øgede indtjening, altså det er ikke sådan lige for lige. Der er jo et "kontinuum" man må tjene indenfor både i boligstøtte og friplads, og hvis man falder i den lave ende af det, vinder man ikke ved det.. 

Man skal vel heller ikke vinde noget?

Man har jo selv valgt at få børn, og derved er det jo også fair man selv skal betale pasning, bolig og lign

Anmeld

13. juni 2014

M&J87

isabellasmor skriver:

Jeg tænker det samme!!

Anmeld

13. juni 2014

Karina84

Den dobbelte SU er jo ogsaa begrænset og kun nu mens bebs er lille. Saa bliver det forsørgertillæg i stedet, men stadig mindre end hvad i faar nu.

Anmeld

13. juni 2014

Anonym trådstarter

Mor11 skriver:

Jeg har ingen råd, men vil bare lige sige at ja, det dersens system er sgu lidt underligt! Her er kæresten på su, jeg har fuldtidsjob.. Vi ville tjene cirka det samme hvis jeg også gik på su, fordi vi ville kunne få forsørgersatser, friplads og boligstøtte. Det er en anelse vildt. Fedt for dem der læser, men lidt nedtur at tænke over når man knokler 37 timer i ugen. 

Ja, det er nemlig vildt at tænke på! Og det kan ikke en gang betale sig jeg får fritidsjob (hvilket også ville give meget lange institutionsdage for børnene) for de penge jeg ville tjene ville betyde mindre i tilskud igen, så det er sgu lidt træls, når jeg først er færdig om 3 år..

Anmeld

13. juni 2014

Anonym trådstarter

Den dobbelte SU er jo ogsaa begrænset og kun nu mens bebs er lille. Saa bliver det forsørgertillæg i stedet, men stadig mindre end hvad i faar nu.

Nej, der er ikke forsøgertillæg til SU'en kun hvis man er enlig. Hvis man er i parforhold kan man få forsøgertillæg som lån, men det vil vi jo gerne undgå. At skulle låne flere penge.

Desuden forstår jeg ikke helt dit indlæg, jeg nævner jo netop selv i første indlæg den dobbelte er begrænset og jeg ryger på enkelt su nu her hvor min kæreste også er færdiguddannet

Anmeld

13. juni 2014

Anonym trådstarter

M&J87 skriver:

Jeg tænker det samme!!

Læs svaret jeg har skrevet til hende

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.