Børn og mobil

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. juni 2014

Anonym trådstarter

Tak for alle jeres fine svar.

Jeg er meget ambivalent omkring min beslutning på dette område. Jeg har altid sagt at mit barn ikke skulle have en mobil før hun var ihvertfald 10. (Hun er 6 1/2 år nu). Jeg synes det er tideligt.

Men nu er hendes tablet gået i stykker, så overvejer om jeg lige så godt kan købe en mobil til hende, da der kan være de samme spil. Der vil selvf. Være en forældre spærring på. Det vil også være nyttigt når hun passes hos familien.

I tilfælde af at det bliver en mobil der bliver investeret i, vil hun ikke få den med i skole, medmindre det er legetøjs dag (hvor de andre også har ipads og andre spille maskiner med)

Jeg må tænke lidt endnu. Der er mange fordele og ulemper

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. juni 2014

Pikku Myy

M_V skriver:

Nu er det jo også utroligt individuelt. Hvis min datter som 6 årig ikke efterspørger en mobil, så får hun heller ikke en, men hvis hun ønsker sig en så skal hun have lov at få en, når hun starter i skole.

Tror ikke på den med at det er en stressfaktor. Vi kræver jo ikke at hun altid skal have den på sig, men får hun brug for det så er det rart for os at vide at hun kan ringe.

Det kan også være hun bare vil bruge den til at spille på.

Når min datter bliver gammel nok til en telefon, tror jeg desuden det vil være fuldstændig normalt får skolebørn at have mobiler.

Hos os er der og kommer der heller ikke til at være noget der hedder skærm tid. De restriktioner går jeg ikke ind for. Det kan også være lærerigt at spille spil osv.

Men ved godt jeg er meget ene om det, men det må jeg så være

Nej, jeg siger ikke at det vil være en stressfaktor for børn at have en telefon, men jeg siger at det vil det for nogen, og jeg er ret sikker på at den vil være det for min søn. Han minder meget om mig på det punkt, og mine forældre blev fx nødt til at sige at jeg ikke måtte gå med ur, fordi jeg hele tiden ville holde øje med tiden. Det var egentlig mest for at pointere at han SLET ikke er klar til at have en telefon.

Men vi er nok i bund og grund meget uenige på dette punkt. Jeg mener at det er noget rigtig juks at mobiltelefonen, der er en virkelig praktisk og nyttig genstand, der har gjort vores liv væsentligt nemmere på mange punkter, er blevet blandet sammen med legetøj og pseudounderholdning, der for det meste er fuldstændig formålsløst.

Anmeld

13. juni 2014

isabellasmor

Når vi vurdere at de kan begynde og gå uden opsyn (eks. Som en anden skriver når de begynder i klub eller lign.) , går de uden opsyn skal de have en tlf så de kan komme i kontakt med os og omvendt.  

Anmeld

13. juni 2014

SandraXOXO

Min datter får nok en her i sommerferien så hun kan nå at lære at bruge den inden hun starter i skole. Hun er 6 år. Grunden til at hun får den er simpelthen fordi hun selv skal ta bussen i skole. Og selv om det er en kort tur og hun kender ruten og nabobyen godt og vi selvfølgelig har øvet det med hende utallige gange så er hun ikke større end at hun skal kunne ringe hjem hvis hun feks kører for langt, ikke når bussen eller lign usikkerhed opstår. Det er vi mest trygge ved.

Men hvor jeg dog forbander at de lukkede den lokale skole, øv! Hvis hun bare skulle gå i skole her i byen havde hun nok ikke fået mobil før, Ja 10 års alderen måske. Jeg var selv 11 og det var tideligt dengang men tiden har ændret sig lidt jo :-D

Anmeld

13. juni 2014

Chris86

Tænker at det bliver aktuelt, når de skal transportere sig selv i skole/være selv hjemme...

Anmeld

13. juni 2014

Røverdatter

Jeg synes at 10 er en passende alder. Synes der er vigtigt at barnet er barn på naturlige måde, som for mig betyder at den frie leg bliver værdaat og dyrket. Sen frie fantasi osv.

I forhold til at holde kontakt med sine forældre når barnet skal til/fra skole så mener jeg sagtens at barnet forsvarligt kan fragte sig selv. (Og ellees må man jo selv fragte barnet så længe der er behov for det) Det gjorde jeg og det er dee stadig mange børn der sagtens kan.

Anmeld

13. juni 2014

Bertris

Jeg har sagt 10 år. 
Kan ikke se hvad et barn skal med en telefon før .... 
ej heller ipads eller lignende. 

Når de er (omkring) 10 år begynder de jo at færdes for sig selv noget mere og er noget mere selvstændige, og de kan ligesom forstå at det at få en telefon også medføre en hvis form for ansvar, det mener jeg ikke en 6 årig forstår på samme måde. 

- men igen alle er ikke ens. Dog er en ting er sikkert, bare fordi "alle de andre i klassen har en" får vores datter ikke en. 

Anmeld

13. juni 2014

Trekløver(:

Pikku Myy skriver:

Nej, jeg siger ikke at det vil være en stressfaktor for børn at have en telefon, men jeg siger at det vil det for nogen, og jeg er ret sikker på at den vil være det for min søn. Han minder meget om mig på det punkt, og mine forældre blev fx nødt til at sige at jeg ikke måtte gå med ur, fordi jeg hele tiden ville holde øje med tiden. Det var egentlig mest for at pointere at han SLET ikke er klar til at have en telefon.

Men vi er nok i bund og grund meget uenige på dette punkt. Jeg mener at det er noget rigtig juks at mobiltelefonen, der er en virkelig praktisk og nyttig genstand, der har gjort vores liv væsentligt nemmere på mange punkter, er blevet blandet sammen med legetøj og pseudounderholdning, der for det meste er fuldstændig formålsløst.

Skriver jo netop også at det er individuelt. Hvis jeg vuderer at mig barn ikke er klar til at have en mobil som 6 årig, ville jeg da heller ikke give hende en. Det forudsætter selvfølgelig at hun kan håndtere det. Men min mening er bare tidligst 6 år pga. de der skal i skole.

Men nej det bliver vi ikke enige om:-)

Anmeld

16. juni 2014

Anonym trådstarter

Hvor er det dog svært at bestemme sig.

Kan se både fordele og ulemper. Men mest af alt kan jeg se fordelen i at give mit barn den følelse af sikkerhed af altid at kunne få fat på mig, trods mors nye job.

Men på den anden side er det jo også lidt tidligt.

Anmeld

16. juni 2014

mit1barn

Jeg sagde 10 år, ikke før

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.